Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

KW og hestekrefter, omregning


Hoax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
linken din fungerer ikke.

1 hk er uansett 1,34 kW, uansett hvordan du snur på det.

Fordi at i din formel er tallet du deler med feil, det er 0,7457 som gir 83/0,7457=111,3048.....

 

http://www.fairfordna.com/motor_cost.htm

5016127[/snapback]

Linken fungere hos meg. Dessuten står jo adressen i klartekst. Du oppgir engelsk hk, mens jeg benytter metrisk hk. Alle som har fulgt med på skolen har lært å bruke metrisk hk. Du må nok gi deg der.

Lenke til kommentar
Trenger formelen for å kalkulere fra KW til hestekrefter

Hvor mye er 83KW?

5015960[/snapback]

Google kan brukes til alt, også omregning av alt...

bare å skrive: 83KW to horsepower , så får du svaret...(nesten korrekt).

 

Google er min venn :love:

5017918[/snapback]

 

Det er ikke alltid bare å google og deretter stole blindt på første resultat. Du går i samme fella som Stig-Arne og får resultatet i amerikanske/engelske hestekrefter (SAE), mens i Norge bruker vi metriske hestekrefter (DIN).

Lenke til kommentar
Det er ikke alltid bare å google og deretter stole blindt på første resultat. Du går i samme fella som Stig-Arne og får resultatet i amerikanske/engelske hestekrefter (SAE), mens i Norge bruker vi metriske hestekrefter (DIN).

5021384[/snapback]

 

Nope, men det er derfor jeg skreiv... "nesten korrekt"

Men mange vet jo forskjellen på en engelsk mil(1852), og en amrikansk miles..(1609).

 

Men det gir som oftes en veldig god pekepinne...

 

Uansett kunne han "googlet" seg frem til formelen :)

Lenke til kommentar
Det er ikke alltid bare å google og deretter stole blindt på første resultat. Du går i samme fella som Stig-Arne og får resultatet i amerikanske/engelske hestekrefter (SAE), mens i Norge bruker vi metriske hestekrefter (DIN).

5021384[/snapback]

 

Nope, men det er derfor jeg skreiv... "nesten korrekt"

Men mange vet jo forskjellen på en engelsk mil(1852), og en amrikansk miles..(1609).

 

Men det gir som oftes en veldig god pekepinne...

 

Uansett kunne han "googlet" seg frem til formelen :)

5026071[/snapback]

 

Jeg har 85kw som tilsier at det skal være 115 i bilen min og det er det og. Brukte google ja..

Lenke til kommentar

...Kanskje noe irrelevant, men minst like interessant om omreging av dremoment til HK (eller Kw).

Da får du noe intrykk av hva bilen yter i de turtallsområdene du benytter mest (for dere som ikke ligger på kostant 6000rpm)

 

multipliser momentet med turtallet og divider på 9550 multipliser gjerne med 1.36 for å få resultatet i hk.

 

Ta f.eks. en Golf 1.6 102hk: 148x3800/9950*1,36=80,1hk ved 3800omr.

Velger du diesel 1.9 105hk: 250x1900/9950*1,36=67,6hk ved 1900omr.

 

Så er det bare å regn i vei da....

Lenke til kommentar
...Kanskje noe irrelevant, men minst like interessant om omreging av dremoment til HK (eller Kw).

Da får du noe intrykk av hva bilen yter i de turtallsområdene du benytter mest (for dere som ikke ligger på kostant 6000rpm)

 

multipliser momentet med turtallet og divider på 9550 multipliser gjerne med 1.36 for å få resultatet i hk.

 

Ta f.eks. en Golf 1.6 102hk:    148x3800/9950*1,36=80,1hk ved 3800omr.

Velger du diesel  1.9 105hk:    250x1900/9950*1,36=67,6hk ved 1900omr.

 

Så er det bare å regn i vei da....

5029873[/snapback]

 

Nå har du jo skrevet feil en eller annen plass. Skal det divideres med 9550 eller 9950?

Lenke til kommentar
...Kanskje noe irrelevant, men minst like interessant om omreging av dremoment til HK (eller Kw).

Da får du noe intrykk av hva bilen yter i de turtallsområdene du benytter mest (for dere som ikke ligger på kostant 6000rpm)

 

multipliser momentet med turtallet og divider på 9550 multipliser gjerne med 1.36 for å få resultatet i hk.

 

Ta f.eks. en Golf 1.6 102hk:     148x3800/9950*1,36=80,1hk ved 3800omr.

Velger du diesel  1.9 105hk:     250x1900/9950*1,36=67,6hk ved 1900omr.

 

Så er det bare å regn i vei da....

5029873[/snapback]

Har du en referanse for det der?

 

Tviler på at en kan regne ut noe slikt,

da må du ha opplyst dreiemomentet i det akktuelle turtallet i såfall.

Dreiemomentet forandrer seg med turtallet på lik linje som hestekreftene.

 

Tar den golfen som eksempel:

Tomgang (750 RPM): ((148x750)/9950)x1,36=15,17 HK

Syntes dette tallet var litt i det minste laget.

 

EDIT:

Ops... skrev feil.

Mente i det meste laget.

Endret av Tor Haakon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Naturlig vis en feil når jeg oppererer med 2 forskjellige verdier å dividere med ja! Det skal være 9550.

 

Regnestykkene blir derfor slik istedet:

Ta f.eks. en Golf 1.6 102hk: 148x3800/9550*1,36=80,09hk ved 3800omr.

Velger du diesel 1.9 105hk: 250x1900/9550*1,36=67,64hk ved 1900omr.

 

Sannsynligvis ikke merkbare resultatene, men dog.

 

Referanser:

http://www.westerndynamics.com/Download/Me...calFormulae.pdf

http://autospeed.drive.com.au/cms/A_0958/article.html

 

Ta følgende søk på www.google.com: Nm * rpm / 9550

Så får du godt med referanser og eksempler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...