Begrenset Internettilgang etter spredning av virus eller uønsket trafikk I følge våre Internettlogger ser det ut til at det har blitt sendt virus i stort omfang, eller vært annen uønsket trafikk til andre, fra ditt Internettabonnement. Telenor har fokus på sikkerhet, og har ansvar for å beskytte våre kunder og vårt nettverk. Vi har derfor sett oss nødt til å begrense din internettilgang i en periode. I mange tilfeller vet ikke brukerne at deres Internettabonnement blir misbrukt for å massedistribuere e-post og/eller virus. Derfor kan denne beskjeden komme som en overraskelse. Telenor er likevel nødt til å gjennomføre disse begrensningene for å beskytte vårt nett. Begrensningen i din internettilgang betyr at du for øyeblikket kan benytte ditt abonnement til nedlasting av nettsider (surfing) og e-post, men du kan ikke sende e-post fra din pc. Skal du sende e-post, må du logge på http://epost.telenor.no Hva du kan gjøre Kontroller din pc for virus med et antivirusprogram, og sørg for at virusdefinisjonslisten er oppdatert. Som kunde hos Telenor kan du laste ned Norton Antivirus gratis. Les mer her og last ned: http://www.online.no/nav. PS. Husk å avinstallere gammel antivirusprogramvare før du installerer Norton. Du risikerer at PC-en din krasjer dersom du installerer flere antivirusprogrammer. Trenger du hjelp til å laste ned og installere Norton, kontakt vår kundestøtte på http://direkte.online.no, eller bruk kontaktskjemaet på http://www.telenor.no/privat/kundeservice For å være helt sikker anbefaler vi deg å gjøre følgende: 1. Slå av systemgjennoppretting (gjelder kun for WinME/WinXP). For prosedyre se pkt. 5. 2. Oppdater antivirusprogrammet. 3. Start maskinen i sikker modus (trykk F4 for Win98/Me når maskinen starter å laste inn Windows, trykk F8 hvis du har Win2000/XP). Velg alternativet "Sikker Modus" og trykk "Enter". Når Windows er lastet opp, foreta et nytt virussøk ved hjelp av ditt antivirusprogram. Når søket er ferdig, start datamaskinen på ny. 4. For å hindre ny infeksjon av din datamaskin er det i tillegg viktig at du jevnlig oppdaterer ditt operativsystem med de siste sikkerhetsoppdateringer fra leverandøren. I Windows kan du benytte Windows Update som du finner på Startmenyen eller på nettstedet http://windowsupdate.microsoft.com/ 5. Brukere med Windows Me og Windows Xp bør midletidig skru av Systemgjenoppretting. Windows Me/Xp har denne innstillingen aktivert som standard for å gjenopprette filer på maskinen i tilfelle de skulle bli skadd. Her følger veiledning: Windows Me: 1. Lukk alle programmer. Høyreklikk 'Min datamaskin' på skriverbordet. 2. Klikk egenskaper. (Alternativt; klikk Start, gå til 'Innstillinger', velg 'Kontroll panel' og dobbeltklik 'System'). 3. Klikk 'Ytelse' skillearket. 4. Klikk Fil System. 5. Klikk Feilsøking Skillearket. 6. Velg Deaktiver Systemgjenopprettnings boksen. 7. Klikk 'Ok' til du er helt ute. Klick 'Ja' For omstart. Dette deaktiverer Systemgjenoppretting og vil rense maskinen for innholdet i _restore mappen når maskinen blir startet på nytt. Etter å ha fullført fjernings instruksjonene, gjenta steg 1 til 9, bortsett fra steg 6, fjern haken for Deaktiver Systemgjenoppretting. Win Xp: 1. Lukk alle programmer. Høyreklikk 'Min datamaskin' på skriverbordet. 2. Klikk egenskaper. (Alternativt; klikk Start, velg 'Kontroll panel' (klassisk visning) og dobbeltklikl 'System'). 3. klikk skillearket Systemgjennoppretting. 4. Klikk boksen: Skru av Systemgjenoppretting. (Eller boksen: Skru av Systemgjenoppretting på alle disker) 5. Klikk OK. 6. klikk Ja ved bekreftelse på å skru av skru av Systemgjenoppretting 7. Klikk 'Ok' Til du er helt ute. Dette deaktiverer Systemgjenoppretting og vil rense maskinen for innholdet i _restore mappen når maskinen blir startet på nytt. Etter å ha fullført fjernings instruksjonene, gjenta steg 1 til 7, bortsett fra steg 4, fjern haken for Deaktiver Systemgjenoppretting og klikk 'Ok' til du er ute. Slik får du opphevet begrensningen på ditt abonnement Begrensningen på ditt abonnement blir opprettholdt inntil du kan bekrefte at pc-ene som ble benyttet, er fri for viruset eller ormen som forårsaket uønsket trafikk. Send en e-post til ks-art@telenor.net og fortell hvilke tiltak du har gjort for å sikre at det ikke blir sendt virus eller oppstår uønsket trafikk fra din pc. Husk, for at du skal få sendt e-post må du bruke Telenors webbaserte e-posttjeneste på http://epost.telenor.no. På denne websiden kan du også bestille nytt passord. Du kan også sende et brev eller en faks. Du får full tilgang til Internett når vi har mottatt din bekreftelse på at nødvendige tiltak er utført, senest påfølgende virkedag. Du finner mer informasjon og råd til hva du kan gjøre på http://www.online.no/abuse Denne saken er behandlet i henhold til Telenors rutiner og abonnementsbetingelser. Les våre abonnementsbetingelser på http://www.online.no/betingelser. Vi beklager disse ulempene dette måtte medføre deg som kunde, men hvis vi ikke gjennomfører begrensningene har dette vidtrekkende konsekvenser for nettet i ditt område. Mrk. Benytter du Mac eller andre operativsystem kontakt oss for mer informasjon. -- Med vennlig hilsen, Telenor Kundeservice Abuse Response Team ks-art@telenor.net Faks: 67 89 31 11 Telenor Norge AS Snarøyveien 31, L2F