QUOTE(Espenevo @ 06/11-2006 : 16:03)
Ok. Så uansett hvordan du setter opp en motor med et slagvolum på 2000 ccm så vil ladetrykket komme på 4000 omdreininger.
[right][snapback]7229499[/snapback][/right]
Var det det jeg sa? nei, og da henviser jeg til eksemplet med 3S-GTE motoren
og 4G63 motoren, disse 2 motorene har samme motorvolum men er konstruert
forskjellig, de har forskellig slaglengde kompressjon, innsugsystem, ventilløft
osv osv... men monterer du en GT40 turbo på dem så oppnår de ladetrykket
på rundt 4000rpm, da snakker vi om seriøst byggde motorer med rundt 400hk.
Det har altså ingen ting å si hvilket kompresjonsforhold du kjører med, hvilke kammer du kjører med, størrelse på eksoshus, utforming av grenrør og eksos, bladingsforholdet, ladetrykket, hvor agressivt du stiller tenningen eller hvordan du styrer wastegaten.
Ingen av disse faktorene du nevner blir å gi noe turboen noe merkbart mer å leve for på lave turtall, det er først på høyt turtall at disse faktorene slår inn. Hvilken instillinger kan du gjøre på wastegaten for å få turbotrykket til å komme tidigere?
forklaringen på det skulle jeg gjerne likt å hørt

Med respekt å melde, så vil du se forskjell i responsen på en slapp 2.0 8V Pintomotor med 8,5 i komp og adapter på grenrøret og en seriøst bygget 2.0 16V motor med høy komp og skarp eksoskam. En ting er hva turbeon kan levere, en annen ting er om motoren er i stand til å fløde nok luft til i det hele tatt å få snurr på kverna

Hva har pintomotoren i denne diskusjonen å gjøre? Når en "bleeding edge" 4 cyl motor på 2000ccm må opp i 4000rpm for å levere nok eksostrykk til GT40 turboen hva tror du en gammel pintomotor trenger da? du kan ikke oppheve
fysikkens lover med trimkam, eksosmanifoiler o.l
Skaff heller en mer egnet turbo.