Gå til innhold

1. Bedrift - IKT
    2. Brukerbidrag
    3. Butikker og verksteder (data)
    4. Datamaskiner
    5. Hjelp til kjøp og salg av PC
    6. Internett og nettverk
    7. Maskinen fungerer ikke
    8. Maskinvare
    9. Overklokking og entusiastbruk
    10. Programvare
    11. Programmering og webutvikling
    12. Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
    1. Fotografering
    2. Bilderedigering og programvare
    3. Visuell kreativitet
    4. Systemkameraer - digitalt
    5. Analoge kameraer
    6. Kompaktkamera - digitalt
    7. Objektiver, filtre, blits og utstyr
    8. Videokamera
    9. Skannere og skanning
    10. Fotoskrivere, utskrifter og papirkopier
    11. Butikker og verksteder (foto)
    12. Lagringsmedier (foto)
    13. Annet om digital foto og video
    14. Diskuter artikler (Akam.no)
    15. Tilbakemeldinger til Akam.no (snarvei)
    16. Tilbakemelding om Foto og video-forumet (snarvei)
    17. Ryktebørsen
    18. Akam.no Bildekritikk
    19. Akam.no Bildekritikk - Tilbakemeldinger
    1. Bedriftene sine tråder
    2. Vervekampanjer
    3. Butikkerfaring
    4. Forbrukerrett
    5. Hjelp til kjøp og salg
    6. Pris- og produktjakt
    7. Økonomi
    8. Tilbakemeldinger til Bruktmarked.no (snarvei)
    9. Diskuter artikler (Tek.no)
    10. Diskuter artikler (Teknofil.no)
    11. Diskuter handlelister (Prisguide.no)
    1. Arrangementer, fest og uteliv (snarvei)
    2. Ferie og reise
    3. Dyrehold
    4. Jakt og fiske
    5. Hobbyer
    6. Hus, hage og oppussing
    7. Mat og drikke
    8. Mote og velvære
    1. Andre jobber
    2. Annen utdanning
    3. Forsvaret
    4. IT-jobb
    5. IT-utdanning
    6. Media (snarvei)
    7. Skole og leksehjelp
    8. Stillingsannonser
    1. Arrangementer, fest og uteliv
    2. Film
    3. TV-serier og -programmer
    4. Musikk
    5. Litteratur
    6. Tegneserier
    7. Anime og manga
    8. Språk
    9. Egenprodusert kultur
    10. Humor (snarvei)
    11. Annen kultur
    1. Lyd
    2. Bilde
    3. Hjemmekino
    4. Kabler
    5. Butikker og verksteder (snarvei)
    6. Prosjekter og arbeidslogger for lyd og bilde
    7. Annet (Lyd og bilde)
    8. Diskuter artikler (audiovisuelt.no)
    1. Standardtelefoner og generell mobildiskusjon
    2. Smarttelefoner
    3. Mobiloperatører og tjenester
    4. Hjelp til valg av telefon, nettbrett, operatør eller leverandør
    5. Hjelp til skadet telefon eller nettbrett
    6. Nettbrett
    7. GPS, treningsklokker og andre håndholdte enheter
    8. Apper til mobil og nettbrett
    9. Mobilspill (snarvei)
    10. Forbrukerrett (snarvei)
    11. Diskuter artikler (amobil.no)
    12. Tilbakemeldinger til amobil.no (snarvei)
    13. Diskuter artikler (Mobilen.no)
    1. Bil
    2. Båt og maritimt
    3. GPS og satelittsporing (snarvei)
    4. MC og ATV
    5. Motorsport (snarvei)
    6. Trafikk
    7. Tyngre kjøretøy
    8. Worklogs og showcase
    1. Gledesutbrudd
    2. Humor
    3. Lekeplassen
    4. OT-baren
    5. Sosialt
    6. Testposter
    7. Forumarkiv
    1. Familie og barn
    2. Helse
    3. Historie
    4. Juss
    5. Media
    6. Politikk og samfunn
    7. Religion, filosofi og livssyn
    8. Samliv og relasjoner
    9. Seksualitet
    10. Teknologi og vitenskap
    11. Økonomi (snarvei)
    12. Tilbakemeldinger til forumet (snarvei)
    1. PC-spill
    2. Konsoll
    3. Generell spilldiskusjon
    4. Spillforum - For de mest diskuterte
    5. Mobilspill
    6. Sosial spilling
    7. Brukernes bidrag
    8. Butikkdiskusjon
    9. Retro
    10. Modifikasjoner og spillutvikling
    11. Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
    1. Ballspill
    2. Ekstremsport
    3. Fotball
    4. Jakt og fiske (snarvei)
    5. Kampsport
    6. Motorsport
    7. Odds og tipping
    8. Sykkel
    9. Trening og kosthold
    10. Utendørsidrett
    11. Vintersport
    12. Annet (Sport)
    1. Nyheter om forumet
    2. Tilbakemeldinger til forumet
    3. Private forumhenvendelser
    4. Bruktmarked.no
    5. Prisguide.no
    6. Tilbakemeldinger til redaksjonen
    7. Tek Ekstra
Foto

F@H Team "hardware.no" (lagnr: 37651)

27811 svar i denne tråden

#1 Arve1234567890

Arve1234567890

Bruker

• EKSTRA
  • Medlemmer
  • 1 055 innlegg
  •   18. september 2004

Skrevet 20. mars 2004 - 08:02

*
POPULÆR POST!

dummy.JPG F%40H_Logo_2012.png
"What if you could share your unused computer power to help find a cure?"

Folding@Home - Team "Hardware.no"

Innhold:
  • Hva er Folding@Home?
  • Hvorfor?
  • Hvordan komme i gang?
  • Info Team Hardware
  • Tips&Triks
  • FAQ
  • Linker
Hva er Folding@Home?
Folding@Home (FAH eller F@H) er et "distributed computing"-prosjekt som forsker på sykdommer ved å simulere oppførselen til proteiner. Prosjektet er utviklet og styres av Pande laboratory ved Stanford University, ledet av Vijay Pande. Denne videoen er laget av Stanford for å forklare konseptet:

F@H bruker altså vanlige PCer i hjemmet til folk verden over som en superdatamaskin ved å tildele hver enkelt maskin en liten arbeidsoppgave. Disse oppgavene vil til sammen utgjøre en simulering av hvordan proteiner "bretter" seg sammen når de lages i kroppen vår. Noen ganger vil ikke denne brettingen bli riktig, og sykdommer som Alzheimers, Huntington og mange typer kreft antas å være et resultat av misfolding. Ved å donere bort ledige ressurser på PCen din kan du være med i denne forskningen for å øke forståelsen rundt misfolding, og/eller bidra med å finne medisiner.

For å sørge for at arbeidsoppgavene blir fullført så fort som mulig mottar man poeng for hver oppgave som leveres innen tidsfristen. Disse poengene skal reflektere hvor nyttig du er i forhold til vitenskapen. Altså, jo fortere du kan levere resultater (les: jo kraftigere datamaskin du har), desto mer poeng får du. En kan velge å være anonym i sin donasjon, men da kan man ikke se hvor mange poeng man har fått. Det beste er derfor å velge et brukernavn, samt bli med i et lag (Team Hardware.no selvsagt wink.png). Poengene er ment for å være en motivator, og man bør huske at det er vitenskap som kan kurere sykdommer; ikke poeng. Poengene gir derimot konkurranse for lag seg i mellom og brukere internt på laget; og dermed blir mer proteiner brettet! Husk at man må folde 10 SMP WUer med passkey før man får bonuspoeng!

Hvorfor bruke vanlige PCer?
Årsaken til at Stanford satte i gang dette prosjektet var at simulering av proteiner på molekylnivå er ekstremt tungt bergningsmessig for PCer, og innkjøp av en superdatamaskiner vil koste ekstremt mye; mer enn hva Pande lab har av midler. Det kan fort ta 30 CPU-år å fullføre EN enkelt bretting, så selv om Stanford har råd til noe maskinvare vil det ta altfor lang tid å få resultater som kan brukes. Ved derimot å bruke frivillig datakraft fra vanlige PCer kan man simulere proteinbrettinger som før var utenkelig; og fortsatt snakkes det om begrensinger i datakraft for å kunne simulere noen av de største proteinene. Folding@Home er pr. 2013 en av verdens raskeste datamaskin(er), med en hastighet på omtrent 12 petaFLOPS.

F@H prosjektet har vært aktivt siden 1. oktober 2000, og Pande lab har siden den gang skrevet 114 vitenskapelige artikler direkte knyttet til resultater fra simuleringene.

Vil du også bli med resten av Team Hardware.no i kampen mot sykdommer? Bli med da vel, og som ordtaket sier: "Alle bekker små gjør en stor å".

Hvordan kommer man i gang?
Hvilken Hardware trenger jeg?
Så lenge du har en datamaskin med en x86 prosessor som støtter SSE kan du folde. Kravet fra Stanford sin side er en Pentium 3 450MHz prosessor. Dette vil si at dersom du ikke har en veldig gammel maskin, eller et nettbrett e.l., kan du folde. For å folde på GPU trenger man et noe nyere skjermkort. Dvs Fermi eller nyere for Nvidia (GeForce 400-serien), og for AMD/ATi må man ha HD 5000-serien eller nyere. Spander gjerne en post hvor du presenter deg selv og maskinvaren din. Da kan vi fort komme med tips og triks får at den skal yte maks!

Hva med Software?
Alt man trenger av programvare er en såkalt klient som tar seg av alt. Denne klienten kontakter Stanford sine servere for å få arbeidsoppgaver, laster så ned en oppgave, beregner denne oppgaven og laster opp resultater til Stanford før syklusen begynner på nytt. Alt dette skjer uten at brukeren trenger å gjøre noe. Klienten er utviklet av Stanford selv. Siste versjon av klienten er nummer 7, og går derfor under kallenavnet V7-klienten. I denne får man god oversikt, samtidig som man kan styre foldingen om man ønsker (eks. start/stop/pause). I tillegg kan V7 brukes til å styre og overvåke foldingen på andre maskiner lokalt på nettverket ditt. Det er forskjellig klient for ulike operativsystem:

Windows
Stanford har en omfattende beskrivelse av installasjonen her. Man bør gå i anskaffelse av en passkey før/under installasjon, og det gjør man her. Husk at passkey er personlig og skal ikke oppgis til andre. Husk også å legge inn 37651 under "Team"! (Team Hardware.no sin ID). Brukernavnet man oppretter kan ikke endres i ettertid uten å begynne på nytt poengmessig.

Linux
Generelt får man bedre ytelse i Linux enn i Windows, regn med 15%. Selv i en virtuell maskin i Windows kan man oppleve rundt 10% bedre ytelse hvis hardwaren er optimalisert for virtuell kjøring. GPU folding har også bedre ytelse i Linux, men for øyeblikket er det kun Nvidia kort som er støttet! Les mer her.

Ubuntu 12.04 64-bit er anbefalt til folding og resultatene sendes mye raskere (gjerne en time) om installasjon er gjort med et Ext3-filsystem.

Man kan installere V7 klienten for Linux mer eller mindre på samme måte som for Windows, se beskrivende guide hos Stanford.

Mer om foldeprosessen
Det anbefales å lese artikkelen på Hardware.no, Wikipedia-artikkelen og Stanford sine sider dersom man ønsker dypere innblikk i foldeprosessen.

Team Hardware
Team Hardware.no ble startet i mars 2004 av en gjeng entusiaster som tente på ideen om å bruke sine private datamaskiner til noe nyttig. Siden gjengen består av en stor andel personer med data som hobby, er naturlig nok maskinparken til enkelte godt over gjennomsnittet. Dette er ikke bare positivt i vitenskapelig perspektiv, men også for konkurransen som foregår blant lag over hele verden.

For å få med seg de viktigste sakene rundt Team Hardware.no, ta turen innom bloggen vår.

Det er viktig å huske at Stanford er også veldig godt tjent med "mainstream" PCer da det er mye enklere å finne 100 vanlige PCer blant verdens befolkning enn det er å finne en 2- eller 4-prosessors (HPC) server/arbeidsstasjon. Så lenge PCen klarer tidsfristene, og en selv føler strømforbruket ikke er for høyt, er det bare til å folde med det man har. Teamet består ikke bare av brukere med supermaskiner, men også svært mange med helt vanlige maskiner; vi tar gjerne i mot flere av begge! smile.png

Tips & Triks
Har du kommet i gang med foldingen, så les gjerne gjennom denne listen med tips og triks. Kanskje du finner noe du har lurt på, eller irritert deg over unødvendig! :)
Spoiler

FAQ
Hva betyr...?
Spoiler

Hvordan setter jeg avanserte alternativer i V7?
Spoiler

Jeg sitter med ekstremt kraftig maskinvare (>16 CPU-kjerner), hvordan får jeg utnyttet denne til det fulle?
Spoiler

Hvor mye data lastes ned og opp?
Spoiler

Tåler mine komponenter dette?
Spoiler

Blir PCen tregere av dette?
Spoiler

Hva skjer med strømregningen?
Spoiler

LinkerGammel førstepost (utdatert):
Spoiler

konservativ_woot.gif

Dette innlegget har blitt redigert av Arve1234567890: 22. mars 2014 - 11:18

• 24
I dag forventet eg å bli overrasket når eg kom hjem. Det ble eg ikke. Da ble eg overrasket.

Folder@Home under "Flaschie" for å bekjempe kreft og andre sykdommer | Vil du også? Folding@Home | Bli med F@H Team "hardware.no" | Vi har også en blogg (beta)

#2 Theo343

Theo343

Bruker

• Medlemmer
  • 30 014 innlegg
  •   25. desember 2003

Skrevet 6. juni 2004 - 21:37

*Xell har overtatt førstepost*

Dette innlegget har blitt redigert av Theo343: 26. september 2010 - 18:51

• 3

#3 eln

eln

Bruker

• Medlemmer
  • 913 innlegg
  •   13. desember 2003

Skrevet 6. juni 2004 - 22:00

Jeg er med :yes:
  • 0

#4 insider

insider

Bruker

• Medlemmer
  • 3 577 innlegg
  •   27. november 2002

Skrevet 6. juni 2004 - 22:17

nesten copy past fra min tråd - Pulse team :)
høres ut som et program som fungerer på akuratt det samme prinsippet som d2ol.

Dette innlegget har blitt redigert av insider: 20. juli 2004 - 03:13

• 0

#5 PureTamil

PureTamil

Bruker

• Medlemmer
  • 736 innlegg
  •   18. desember 2002

Skrevet 6. juni 2004 - 22:21

nesten copy past fra min tråd - pulse team :)
høres ut som et program som fungerer på akuratt det samme prinsippet som d2ol.

Jeg ble inspirert av din tråd, men jeg har lenge tenkt på å dra igang dette. Synes dog at det er mer matnyttig å kalkulere proteinkveiling enn å telle antall tastetrykk :-)

Hva D2OL angår, så jeg vil jeg tørre å påstå at Folding@home er et mer "veldedig" formål enn dette. For det første er resultatene offentlig tilgjengelige, og går ikke rett i lomma på velstående, amerikansk farmasøytindustri. For det andre er Folding@home anerkjent av en rekke aviser og tidsskrifter verden over, blant annet New York Times og Der spiegel + flere fagtidsskrifter innen biokjemi og medisin.

Dette innlegget har blitt redigert av puretamil: 6. juni 2004 - 22:24

• 0

#6 don_Vito

don_Vito

Bruker

• Medlemmer
  • 258 innlegg
  •   27. august 2003

Skrevet 6. juni 2004 - 22:48

Hva D2OL angår, så jeg vil jeg tørre å påstå at Folding@home er et mer "veldedig" formål enn dette. For det første er resultatene offentlig tilgjengelige, og går ikke rett i lomma på velstående, amerikansk farmasøytindustri. For det andre er Folding@home anerkjent av en rekke aviser og tidsskrifter verden over, blant annet New York Times og Der spiegel + flere fagtidsskrifter innen biokjemi og medisin.

Les litt mer om D20L her så får du mer korrekt informasjon:
http://forum.hardwar...=119922&st=2100
http://www.d2ol.com/

Folding@home ser ut til å være et bra prosjekt! Kjør på!

Vil anbefale dere å se på denne siden:
http://www.team-norway.org/d2ol/
Team Norway er distributed computing lag (har sitt utspring fra hardware.no og ocshoot.no) som for tiden ekspanderer fra D2OL (der vi ligger på tredje plass totalt) til flere prosjekt som Distributed Folding og Seventeen or Bust.

Dette innlegget har blitt redigert av don_Vito: 6. juni 2004 - 22:56

• 0

#7 PureTamil

PureTamil

Bruker

• Medlemmer
  • 736 innlegg
  •   18. desember 2002

Skrevet 6. juni 2004 - 23:39

Les litt mer om D20L her så får du mer korrekt informasjon.

Joda, D2OL er vel et godt formål det også, men jeg vil få påpeke noen småting:

Flere av de sentrale personene ved Rothberg Institute, som står bak D2OL, har sterke bånd til et farmasøytisk firma. Man fryktet lenge at data fremskaffet av folk som meg og deg ville havne i hendene på grådig, amerikansk legemiddelindustri, og ikke bli tilgjengelig for offentligheten.

Nå har det likevel blitt slik at materialet er tilgjengelig for offentligheten, og bra er det.
  • 0

#8 PureTamil

PureTamil

Bruker

• Medlemmer
  • 736 innlegg
  •   18. desember 2002

Skrevet 7. juni 2004 - 15:05

Statistikken for Folding@home, team Hardware.no vil bli å finne på følgende adresse:

http://vspx27.stanfo...e&teamnum=37651

Litt tynt enda, men det kommer seg nok :)
  • 0

#9 Murty

Murty

Bruker

• Medlemmer
  • 877 innlegg
  •   23. oktober 2001

Skrevet 7. juni 2004 - 16:15

Er sidene dems noe inni hampen treige? eller er det bare meg?
  • 0

#10 Murty

Murty

Bruker

• Medlemmer
  • 877 innlegg
  •   23. oktober 2001

Skrevet 7. juni 2004 - 16:18

uff nei.. både programmet dems er treigt og også nettsidene dems.. jeg holder meg til D2OL jeg :) snakkas!
  • 0

#11 Det Dvergiske Kaffebord

Det Dvergiske Kaffebord

Bruker

• Medlemmer
  • 2 241 innlegg
  •   23. august 2003

Skrevet 7. juni 2004 - 21:50

Fint proskjekt, kanskje jeg skal signe meg opp jeg også.
Edit: Siden deres er jo ekstremt treig.... :(

Dette innlegget har blitt redigert av Det Dvergiske Kaffebord: 7. juni 2004 - 21:58

• 0

#12 Det Dvergiske Kaffebord

Det Dvergiske Kaffebord

Bruker

• Medlemmer
  • 2 241 innlegg
  •   23. august 2003

Skrevet 7. juni 2004 - 22:05

Nå har jeg signa opp :w00t:
Håper det kommer flere.
  • 0

#13 Onkel Kompost

Onkel Kompost

Bruker

• Medlemmer
  • 3 359 innlegg
  •   5. juli 2003

Skrevet 8. juni 2004 - 01:54

ER dette noe av det samme konsepter som seti@home? Jeg synes å minnes at det var litt ugg med det til å begynne med? Vel, tror jeg henger meg på så snart jeg har flyttet min vei og fått internett i mitt eget hjem. Kan ta en måned og litt til. Hvor lenge kommer dette prosjektet til å pågå?
  • 0

#14 PureTamil

PureTamil

Bruker

• Medlemmer
  • 736 innlegg
  •   18. desember 2002

Skrevet 8. juni 2004 - 09:32

ER dette noe av det samme konsepter som seti@home? Jeg synes å minnes at det var litt ugg med det til å begynne med? Vel, tror jeg henger meg på så snart jeg har flyttet min vei og fått internett i mitt eget hjem. Kan ta en måned og litt til. Hvor lenge kommer dette prosjektet til å pågå?

Folding@home har ingenting å gjøre med Seti@home direkte, men konseptet er jo litt det samme; man utnytter alle PC-ene i de tusen hjem til tallknusing. Billig og effektiv måte å få en supercomputer på.

Foreløpig er det ikke satt noen sluttdato for prosjektet, men med ca. 200.000 ulike proteiner i menneskekroppen skulle det nok kunne pågå noen år :-)
  • 0

#15 PureTamil

PureTamil

Bruker

• Medlemmer
  • 736 innlegg
  •   18. desember 2002

Skrevet 8. juni 2004 - 11:00

Hurra! Da har vi fått inn vår første Work Unit på statistikken:

http://vspx27.stanfo...e&teamnum=37651

Team Ranking (incl. aggregate) 10262 of 31266, men husk: the sky is the limit :)

Om du som leser denne posten lurer på noe angående Folding@home og team Hardware.no, er det bare å spørre. Vil forsøke å svare etter beste evne...
  • 0

#16 PureTamil

PureTamil

Bruker

• Medlemmer
  • 736 innlegg
  •   18. desember 2002

Skrevet 8. juni 2004 - 12:30

uff nei.. både programmet dems er treigt og også nettsidene dems..

Programmet er ikke tregt, det bare begrenser bruk av fancy grafikk o.l. for å spare mest mulig ressurser til tallknusingen.
  • 0

#17 Det Dvergiske Kaffebord

Det Dvergiske Kaffebord

Bruker

• Medlemmer
  • 2 241 innlegg
  •   23. august 2003

Skrevet 8. juni 2004 - 15:45

hehe, jeg leder faktisk, men det står jo at det er bare jeg som er medlem.. :hmm:

Fikk skrivd nicket mitt feil da :D Litt kjipt...
  • 0

#18 Lautsprecher

Lautsprecher

Bruker

• Medlemmer
  • 4 337 innlegg
  •   5. juni 2003

Skrevet 8. juni 2004 - 15:51

*Joined*
  • 0

#19 Rufati

Rufati