Gå til innhold

Test: Point of View Geforce GTX 260


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg føler at GTX260 legger seg i et "ingenmannsland", skal du ha et rimelig kort så har du HD4850 til 1'200kroner og har du litt bedre rå så har du HD4870 til 1'900kroner (eller 1'500kroner, men regner med at Amentio har feilpriset eller noe?)

 

Med sin pris lapp på 2'100kroner føler jeg at GTX260 faller ned i et sorthull, skal du ha et rimelig kort er jo HD4850 det soleklare valget. Skal du ha litt bedre ytelse til en grei penge så har du HD4870 som faktisk da er billigere enn GTX260. Om HD4870 og GTX260 hadde byttet prislapp så syntes jeg de hadde vært veldig likt på pris / ytelse, men det å betale mer for GTX260 enn HD4870 ser jeg ikke helt poenget med?

 

Greit nok at det klokker godt, men selv da tar det jo ikke helt igjen HD4870, og samtidig så kan du jo klokket HD4870 til 800/1100 uten større problemer også. Så da drar jo HD4870 ifra igjen der og gir rett og slett bedre spillytelse enn GTX260 og koster samtidig mindre, og har DX10.1 støtte osv..

 

Når det gjelder dette med strømforbruk så er vell det det ENESTE GTX260 har å skryte av sammenlignet med HD4870, men er jo ikke stort vi snakker om. Om du spiller mye så merker du jo ikke stort uansett, og folk som ikke spiller aktivt klarer seg jo likså greit med et HD4850 kort, om ikke et HD46xx kort.

 

Nå fungerte vell heller ikke PowerPlay da HW.no testet sitt HD4870 kort, så ting har vell kanskje forandret seg litt der etter at PowerPlay faktisk fungerer? Det er jo vesentlig å nevne?

 

 

 

Ergo føler jeg GTX260 faller i et ingenmannsland, om nVIDIA hadde satt ned prisen slik at den ble 100-200kroner billigere enn HD4870 istedenfor dyrere så hadde den vært mye mer aktuell, men per dags dato ser jeg ingen grunn til å anbefale GTX260 fremfor HD4870 med tanke på at prisen er høyere og ytelsen dårligere? For ikke å snakke om at du må ha SLi-støtte for å eventuelt kjøre flere kort, noe jeg ikke ser på som positivt i det hele tatt.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Hvor godt fungerer GX2 i praksis, egentlig? Ser at det alltid gir gode resultater i benchmarks, men i videoen nedenfor ser man at det tilbyr langt dårligere spillytelse enn både GTX 280 og 4870, på tross av suveren FPS.

 

 

Er dette på noen måte representativt for hvordan GX2 virkelig yter, eller er det mer sannsynlig at f.eks. et driverproblem står bak?

Lenke til kommentar
Nå fungerte vell heller ikke PowerPlay da HW.no testet sitt HD4870 kort, så ting har vell kanskje forandret seg litt der etter at PowerPlay faktisk fungerer? Det er jo vesentlig å nevne?

Det går rykter om at PowerPlay ikke virker på de nye kortene, men er det bekreftet offisielt?? Eller blir dette som den "magiske" driveren som skulle fikse HD2900XT sin dårlige AA-ytelse?

 

men per dags dato ser jeg ingen grunn til å anbefale GTX260 fremfor HD4870 med tanke på at prisen er høyere og ytelsen dårligere?

Ut i fra artiklen til HW.no så synes jeg ytelsen ser ganske lik ut. Med nVIDIA-kortet får man også fordeler som bla. CUDA, som kommer til å bli mer og mer brukt fremover. PhysX er også selvsagt en bonus.

 

For ikke å snakke om at du må ha SLi-støtte for å eventuelt kjøre flere kort, noe jeg ikke ser på som positivt i det hele tatt.

Det blir din mening. Personlig mener jeg at både Crossfire og SLI foreløpig er bortkasta.

 

Og selv om de har hatt noen dårlige Intel chipset, så er det flere der ute som sitter med AMD systemer som har SLI-chipset som er meget bra. nV har tross alt 60% av chipset markedet på AMD sin platform.

Lenke til kommentar

Fin test, fikk nesten litt lyst på et GTX 260 nå. Men, det jeg savner i denne testen er scores fra litt eldre skjermkort, fra en par generasjoner tilbake, slik som GF8-serien og GF9-serien.

 

Har selv et 8800GTX. Det som ville vært interessant for meg er sammenligning med temp/ytelse slik at jeg kunne funnet ut om det er verdig en oppgradering.

 

Nå finner jeg nok en slik sammenligning en eller annen plass på nettet, men hadde vært fint om dere hadde med mer enn fire skjermkort i testen slik at jeg hadde fått alt jeg trengte her :)

Lenke til kommentar

Det er fortsatt et par ting som ikke er bra med Gtx 260 :

 

*Pris : 4870 er mellom 200 og 400 kr billigere.

*Ytelse : Er desverre ikke helt opp til 4870 sin ytelse når begge to kjører samme codepath.

*Mangel for Dx 10.1 støtte.

 

Ellers fin test Andrull, men du burde få inn noe på den negative sida av testen din. Ikke helt enig med Anbefales da, men det er subjektivt.

Lenke til kommentar
*Pris : 4870 er mellom 200 og 400 kr billigere.

Ikke hvis vi snakker lagervare. Amentio har ett som koster 1445 (feilpriset?) resten begynner på rundt 1850. Billigeste på lager har omtrent samme pris som GTX 260.

 

*Ytelse : Er desverre ikke helt opp til 4870 sin ytelse når begge to kjører samme codepath.

Andrull sine tester viser at ytelsen er ganske lik, og begge kortene vinner noen tester, og det er de testene han må trekke konklusjonen av.

 

*Mangel for Dx 10.1 støtte.

Greit nok, men da børt det være ett minus på AMD sine kort at de ikke støtter PhysX.

 

Finfint kort, men man er vel rimelig fanboy om man velger å kjøpe det per dags dato. Hadde kostet 15-1700kr hadde det vært å foretrekke over 4850

Nå er det vel ikke 4850 som dette kortet sammenlignes med.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Altså, må merke seg noen ting når vi ser sammenligningen til HW.no når det gjelder GTX260 og HD4870.

 

HW.no brukte vell Catalyst 8.6 når de testet HD4870?

Blir litt urettferdig å sette GTX260 med siste driver opp mot HD4870 med en driver som er vesentlig eldre?

 

PowerPlay funket ikke når HW.no testet sitt HD4870, PowerPlay fungerer hver fall for meg den dag idag så det hadde nok han STORE invirkninger på strømforbruk delen.

 

Må også nevnes at HD4870 kortet viste indikasjoner på å bli begrenset av HW.no sin Q6600 prosessor i den testen, var jo flere i kommentarfeldte som nevnte det og om den hadde vært klokket til 3.0GHz så hadde FPS'en gått merkbart opp? For de fleste andre tester viser jo tydeligere forskjeller mellom HD4870 og GTX260 sin ytelse, så lukter det litt missledene tall på grunn av at HD4870 ble begrenset av CPU?

 

 

Så det at PowerPlay ikke funket med HD4870, eldre drivere, mulig begrenset av CPU osv.. Så syntes jeg det stiller ting i veldig urettferdig lys? Bare sjekk AnandTech sine tester osv.. Der er jo sprike mellom HD4870 og GTX260 helt klart større?

Lenke til kommentar
Så det at PowerPlay ikke funket med HD4870, eldre drivere, mulig begrenset av CPU osv.. Så syntes jeg det stiller ting i veldig urettferdig lys? Bare sjekk AnandTech sine tester osv.. Der er jo sprike mellom HD4870 og GTX260 helt klart større?

Får vente til det kommer noen tester med en fungerende PowerPlay da... Er allikevel ganske svakt at det ikke fungerer fra lansering, spesielt når de reklammerer for det.

 

Tittet på XBitlabs. De er kjent for gode tester, og de har nylig testet 4870 vs. GTX260.

Dette er dog i høyere oppløsning enn det HW.no tester

Choosing between the GeForce GTX 260 and Radeon HD 4870 for playing at 2560x1600 with 4x FSAA, the former is better in five applications while the latter, in three. So, the GeForce GTX 260 may be considered a formal leader in this competition although your choice should be based on the particular games you are intending to play.

http://www.xbitlabs.com/articles/video/dis...0_15.html#sect0

 

Ja, Xbit bruker også kun Cat 8.6, men de bruker også kun ForceWare 177.41 på 260, den er fra slutten av juni.

 

Synes fremdeles at testene til Andrull er bra, tallene fra XBitlabs indikerer det samme.

Lenke til kommentar

Her brukes jo Catalyst 8.6 på AMD's HD 4870 :p

Med tanke på at Catalyst 8.8 er ute nå så hadde HD 4870 kanskje gitt enda bedre resultater :)

Merket et hopp fra 7300 til 7800 I 3D Mark Vantage med mitt HD 4870 når jeg gikk fra Catalyst 8.6 til 8.7 :)

Sikkert enda litt høyere nå med 8.8 :)

Ikke prøvd dette enda da, men regner med minst en liten forskjell :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...