Gå til innhold

Nintendo saksøkt igjen (Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener at dette er nok et eksempel på hvordan amerikansk patentlov er med på å stagnere utvikling.

 

Dette fordi de tillater alt for vidt definerte patenter. "En kontroller som registrerer bevegelse i tre dimensjoner" står det. Vel, da kan man gå inn å se på hva dette skal bety. Jeg mener at det finnes en mus hvor du kan bla opp og ned ved å løfte musen. Det er jo en bevegelse i tre dimensjoner. Det finnes også mus hvor du blar opp/ned eller høyre/venstre ved å vippe musen. Dette er også bevegelse i tre dimensjoner. Hvorfor er ikke disse enten "prior art" eller saksøkt?

 

Det faktum at slike produkter ikke er saksøkt utgjør et mulig forsvar for Nintendo da det viser at patentholderen ikke beskytter patentet sitt og da gjelder, slik jeg forstår det, samme regler som for merkevarenavn.

Lenke til kommentar

Typisk amerikansk.

 

Hadde det vært X360 eller PS3 som hadde solgt som bare fan hadde det vært de som hadde blitt saksøkt for all verdens tull.

 

Dette er et klart fint eksempel på at alle vil ha en del av kaka når noen gjør det godt, selv om de egentlig ikke er berettige på det.

Lenke til kommentar

Det amerikanske patentsystemet trenger forandring. Man kan ikke fortsette å la firmaer og patenthaier ta patenter på særs løse beskrivelser av ting. En kontroll som oppfatter bevegelser i tre dimensjoner er alt for generelt til å skulle kunne tas patent på. At firmaet nå utnytter Nintendos Wii-suksess er latterlig. Først av alt er Nintendo på et helt annet marked enn dem, spillmarkedet. For det andre har Wii vært ute i 2+ år nå. Hvorfor saksøkte ikke firmaet Nintendo før? Jo, fordi da ville de ikke kunne krevet erstatning for "skadeomkostninger". Men igjen, siden de er på to forskjellige markeder er det uansett latterlig.

 

Håper Nintendo gruser dem totalt så de setter et eksempel i hele den syke patentverden. Patenteiere skal IKKE kunne sko seg på andre suksess bare fordi de har et ytterst generalisert patent. Et patent er ment for å beskytte skaperens ide og retten til å selge den fremover. Altså at man skal slippe direkte kopier noen år. Men Wii-moten om man kan kalle den det, er jo ikke noen direkte kopi. Eneste er vel at den innehar en av de samme funksjonene (3D motion sensing). Men utover det er de to forskjellige produkter.

Lenke til kommentar
Hvorfor venter de så lenge med å saksøke?! Er det ikke greit nok å komme til enighet/at Nintendo bytter teknologi før de har sendt millioner på millioner ut døra? Det amerikanske patentsystemet er latterlig!

Burde nesten vært en grense for hvor lenge et selskap kan vente med å sende inn et patentsaksmål. Skulle ikke forundre meg i at dette selskapet også tenker reklame når de kommer med slike saksmål. Var nesten på vei til å si at om de faktisk vinner denne saken så har jeg null respekt for det amerikanske patent og rettsystemet, men det har jeg vel egentlig ikke i utgangspunktet uansett.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...