Gå til innhold

– Boikott Iphone!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er egentlig to grunner til at jeg holder meg unna stort sett alt som har med Apple å gjøre;

 

 

1#: Noe av den dårligste kundebehandlingen jeg har opplevd

2#: Alle disse proprietære løsningene deres som hører ingen sted hjemme i dette årtusen!

 

 

 

Syntes det er latterlig dårlig at du skal på mer eller mindre påtvunget iTunes om du skal bruke en eneste Apple-enhet, hva med litt frihet til å velge selv? Er jo ikke engang offisielt støttet å bruke iPod / iPhone til "drag-and-drop".

 

Og når du installerer Apple programvare, spesifikt velger å IKKE installere Apple Software Updater (eller hva det nå heter), så får du det uansett? Latterlig dårlig? JA!

 

 

Når det gjelder iPhone så syntes jeg det har vært elendig av Apple og ikke tillate tredjeparts programmer, og det er vell også en av hovedårsakene til at den mangler Java-støtte, kun slik at brukere skal tvinges til å skaffe seg (gjerne betale for) Apple utviklet / signerte applikasjoner.

 

 

 

Sånt syntes jeg rett og slett blir for dårlig i år 2008, idag hvor Open-Source, fri-programvare osv.. regjerer mer enn noen sinne så tar Apple oss flere år tilbake ved å skulle ha en så ekstremt proprietær filosofi :thumbdown:

 

 

 

 

Ikke det at de aldri kommer med fine produkter osv, men hele måten de gjør alt på, tvinger på deg programvare, sperrer alle andre løsninger ute, knytter spesielle og idiotiske avtaler slik som med iPhone + Netcom her i landet.

Lenke til kommentar

Akkurat på dette området, vil jeg faktisk si at Microsoft er ubeskrivelig mye bedre enn Apple.

 

Nå begrenser jeg meg til mobiltelefoner, hvor det da blir iPhone vs. Windows Mobile telefoner. Med tanke på åpenhet er det ikke sammenlignbart engang. Hvem som helst kan lage applikasjoner til WM, og distribuere som de ønsker. Sammenlign det med iPhone hvor Apple ikke bare kontrollerer hva du kan få, men de reserverer seg også muligheten til å deaktivere applikasjoner du allerede har installert.

 

Skulle ønske jeg visste noe om utviklingsvertøyene for iPhone. Men for WM er hvertfall Visual Studio + Windows Mobile SDK veldig enkelt å bruke, og det hjelper jo også veldig på mengden utviklere som lager applikasjoner.

 

Er enig i at det er en uting at Apple kan diktere hva folk vil bruke av programvare på telefonene sine, men det er jo valgfritt å kjøpe den. De som gjør det har forhåpentligvis bestemt seg for at den ulempen ikke er noe problem for dem. Så å kalle den en trussel er vel å gå litt langt.

Lenke til kommentar
- Iphone blokkerer fri programvare fullstendig. Utviklerne må betale en avgift til Apple, som fullstendig bestemmer hva som kan og ikke kan være på folks telefoner.

 

Jepp, det suger på sett og vis, men løsningen er genial for mannen i gata som ikke gidder å bry seg om annet enn at telefonen fungerer.

 

- Iphone støtter digital kopibeskyttelse (DRM).

 

Ellers kunne den ikke spilt av musikk som folk tidligere har kjøpt med DRM-beskyttelse. Det hadde vel vært urimelig? Freerunner vil vel neppe kunne spille av DRM-beskyttet musikk?

 

- Iphone eksponerer hvor du er, og tilbyr mulighet for å spore deg uten at du er klar over det.

 

Det er derfor den spør deg om lov hver gang et program forsøker å hente informasjon fra GPS-enheten? Det punktet var neppe helt gjennomtenkt.

 

- Iphone spiller ikke patent- og DRM-frie formater som Ogg Vorbis og Theora.

 

Det er jo synd og skam, men neppe en god nok grunn til å boikotte telefonen.

 

- Iphone er ikke det eneste alternativet. Det er bedre alternativer på horisonten som respekterer din frihet, ikke spionerer på deg, spiller gratis mediaformater og lar deg bruke gratis programvare – som Freerunner.

 

Ja, klart. Folk flest hadde garantert blitt mye mer fornøyd med Freerunner, siden det er helt vanlig å kunne bruke en terminal. På Freerunner funker alt som det skal rett ut av boksen, og brukervennligheten er på topp ... eller?

Lenke til kommentar
- Iphone blokkerer fri programvare fullstendig. Utviklerne må betale en avgift til Apple, som fullstendig bestemmer hva som kan og ikke kan være på folks telefoner.
Jepp, det suger på sett og vis, men løsningen er genial for mannen i gata som ikke gidder å bry seg om annet enn at telefonen fungerer.

Mannen i "mannen i gata som ikke gidder å bry seg om annet enn at telefonen fungerer" kjøper ikke iPhone. Dessuten så fungerer tredjeparts/opensource-programmer som oftest like bra (om ikke bedre) enn andre.

 

- Iphone støtter digital kopibeskyttelse (DRM).
Ellers kunne den ikke spilt av musikk som folk tidligere har kjøpt med DRM-beskyttelse. Det hadde vel vært urimelig? Freerunner vil vel neppe kunne spille av DRM-beskyttet musikk?

DRM-støtte bidrar til spredningen av DRM, som fører til akkurat sånn kjipe monopol-situasjoner som du snakker om - at man ikke kan spille av musikken man har kjøpt. Bare la være å kjøpe både DRM-devicer og DRM-innhold, så håper jeg DRM dør helt snart.

------

 

Burde det ikke egentlig være imot monopol-loven å lage ett nytt marked (nytt OS) som man begrenser ved å kreve penger/godkjenning av de som skal lage "varer" (programmer) til det markedet?

Lenke til kommentar
Akkurat på dette området, vil jeg faktisk si at Microsoft er ubeskrivelig mye bedre enn Apple.

 

Nå begrenser jeg meg til mobiltelefoner, hvor det da blir iPhone vs. Windows Mobile telefoner. Med tanke på åpenhet er det ikke sammenlignbart engang. Hvem som helst kan lage applikasjoner til WM, og distribuere som de ønsker.

 

Er vel prisen man må betale for brukervennlighet. Å si at WM-utviklerne kan distribuere programvaren sin som de måtte ønske er en sannhet med modifikasjoner. Det eneste alternativet de har er stort sett å distribuere via egen nettside, og betale i dyre dommer for markedsføring slik at brukere kan oppdage programmet. På App Store når utviklerne øyeblikkelig ut til millioner av brukere, og jeg mistenker at de 30 % Apple tar er inntjent på 1-2-3 for de som lager gode programmer sett i forhold til hva som hadde vært faktum dersom de måtte distribuert applikasjonen på egenhånd.

 

Jeg husker den tiden hvor jeg eide en av tidenes dårligste telefoner (HTC S710), og hver gang telefonen klikket så var alltid responsen i diverse forum: "Hvilke programmer har du installert?" og "Kjør hard reset og installer deretter ett og ett program til du finner ut hvilket program som krasjer telefonen". Det funket bare ikke for meg. Jeg setter faktisk pris på at det utføres en viss kvalitetskontroll på programmene jeg installerer, og at programmene ikke kjører seg inn i systemet og gjør telefonen treg og ustabil.

Lenke til kommentar
- Iphone eksponerer hvor du er, og tilbyr mulighet for å spore deg uten at du er klar over det.

 

Det er derfor den spør deg om lov hver gang et program forsøker å hente informasjon fra GPS-enheten? Det punktet var neppe helt gjennomtenkt.

 

Så lenge det er en lukket plattform kan man ikke være sikker på om den virkelig ber om tillatelse, men det blir kanskje litt vel konspiratorisk..eller?

 

Jeg setter faktisk pris på at det utføres en viss kvalitetskontroll på programmene jeg installerer, og at programmene ikke kjører seg inn i systemet og gjør telefonen treg og ustabil.

 

Det er et meget godt poeng. Et system passer for noen og et annet system passer for andre. Hvem har vel ikke vært borti brukere som installerer all mulig slags drit på sin PC for så å klage på at OS-et fremfor sin egen forståelse for teknologi er dårlig?

----

 

Boikott og boikott fru Blom. De som eventuelt ville boikotte iphone er uansett folk som forstår seg på og brenner for fri programvare og de ville jo ikke kjøpt iphone uansett.

 

Iphone/Apple er for folk som vil ha noe som er fancy og funker, ikke for de som absolutt skal utforske og vite hvordan ting under panseret fungerer. De får vente på android og kjøre 240.

Endret av ryback
Lenke til kommentar
Akkurat på dette området, vil jeg faktisk si at Microsoft er ubeskrivelig mye bedre enn Apple.

 

Nå begrenser jeg meg til mobiltelefoner, hvor det da blir iPhone vs. Windows Mobile telefoner. Med tanke på åpenhet er det ikke sammenlignbart engang. Hvem som helst kan lage applikasjoner til WM, og distribuere som de ønsker.

 

Er vel prisen man må betale for brukervennlighet. Å si at WM-utviklerne kan distribuere programvaren sin som de måtte ønske er en sannhet med modifikasjoner. Det eneste alternativet de har er stort sett å distribuere via egen nettside, og betale i dyre dommer for markedsføring slik at brukere kan oppdage programmet. På App Store når utviklerne øyeblikkelig ut til millioner av brukere, og jeg mistenker at de 30 % Apple tar er inntjent på 1-2-3 for de som lager gode programmer sett i forhold til hva som hadde vært faktum dersom de måtte distribuert applikasjonen på egenhånd.

 

Jeg husker den tiden hvor jeg eide en av tidenes dårligste telefoner (HTC S710), og hver gang telefonen klikket så var alltid responsen i diverse forum: "Hvilke programmer har du installert?" og "Kjør hard reset og installer deretter ett og ett program til du finner ut hvilket program som krasjer telefonen". Det funket bare ikke for meg. Jeg setter faktisk pris på at det utføres en viss kvalitetskontroll på programmene jeg installerer, og at programmene ikke kjører seg inn i systemet og gjør telefonen treg og ustabil.

 

 

Så du tror apple kvalitets kontrollerer alle applikasjonene som finnes på Appstore? Og du tror ikke at iphone kan la være å spørre om du vil godta at et program kommuniserer med gps enheten???

Lenke til kommentar

Saklige innlegg mtp gps'en i iphone...

 

Selv om jeg hater itunes å det lukkede systeme apple kjører, fungerer telefonen såpass bra at jeg velger å svelge unna et par hårete kameler.

Så forresten litt på ein htc diamond(Ante at det kunne være et alternativ), men den var jo bare stakkarslig i forhold. (Å bruke, that is.)

 

Så da er det bare å vente på en verdig arvtager... (forhåpentligvis fra en annen produsent)

Lenke til kommentar
- Iphone eksponerer hvor du er, og tilbyr mulighet for å spore deg uten at du er klar over det.

 

Det er derfor den spør deg om lov hver gang et program forsøker å hente informasjon fra GPS-enheten? Det punktet var neppe helt gjennomtenkt.

 

Så lenge det er en lukket plattform kan man ikke være sikker på om den virkelig ber om tillatelse, men det blir kanskje litt vel konspiratorisk..eller?

 

Jeg setter faktisk pris på at det utføres en viss kvalitetskontroll på programmene jeg installerer, og at programmene ikke kjører seg inn i systemet og gjør telefonen treg og ustabil.

 

Det er et meget godt poeng. Et system passer for noen og et annet system passer for andre. Hvem har vel ikke vært borti brukere som installerer all mulig slags drit på sin PC for så å klage på at OS-et fremfor sin egen forståelse for teknologi er dårlig?

----

 

Boikott og boikott fru Blom. De som eventuelt ville boikotte iphone er uansett folk som forstår seg på og brenner for fri programvare og de ville jo ikke kjøpt iphone uansett.

 

Iphone/Apple er for folk som vil ha noe som er fancy og funker, ikke for de som absolutt skal utforske og vite hvordan ting under panseret fungerer. De får vente på android og kjøre 240.

 

 

Nå skal vi ikke overdrive da, vil ikke si at jeg er noen stor forkjemper for "friprogramvare", men jeg må ærlig talt innrømme at Apple strekker ting rett og slett FOR LANGT.

 

Hele selskapet omhandler jo proprietære løsninger. Noe jeg mener ikke hører noe sted hjemme i dette årtusen

Lenke til kommentar

Dette minner påfallende om en diskusjon om Linux og Windows forrige uke.

Nå som da er jeg opptatt av valgfriheten (siden jeg er en linux-bruker). Så jeg liker ikke den strategien Apple fører mot brukermassen, men i bunn og i grunn er det jo den enkelte bruker som bestemmer hvilken telefon han/hun skal ha.

Dog savner jeg bedre informasjon til den enkelte om hva det innebærer å gjøre dette valget.

Mannen i gata mangler kunnskaper om det vi diskuterer her, og alt for mange fester lit til det en eller annen dust i Akersgata skriver om at iPhone er den nye standarden for mobiler osv.

IPhone er et overhypet moteprodukt, men nettopp det gjør at mange går i fellene. Jeg er helt sikker på at dette er en bevisst strategi fra Apple, og den er muliggjort ved idiotiske avisoverskrifter som øker salgstallene mer enn å informere om hva som er virkeligheten.

Lenke til kommentar
Apple irriterer meg med at du ikke kan laste ned sanger ifra iTunes to ganger. Hva faen er det for noe? :(

 

Mister du alt engang, så må du sende epost og masse styr, jo.

 

Ikke halvparten så mye styr som hvis du mister et par cd'er fra samlingen din... :)

Men jeg skjønner hva du mener...

Lenke til kommentar

Fint de ikke har den policyen på appstore programmer, der er det bare å laste de ned igjen vist man vil ha tilbake ett man har slettet.

 

Folk syter og klager hele tiden.

De som gaper mest er vell de som vil ha alt fritt og gratis (som vanlig).

At alle kan gjøre hva de vil med hva som helst og at alt skal være gratis er en fin 14`is ilusjon, men det er ikke slikt ting fungerer.

For at noen skal ville ha ett hvilket som helst yrke, vil de tjene noe på det, ikke så mange som kan leve av å jobbe gratis.

 

På en måte kan man si at det at linux er gratis er også en ilusjon, noen tjener store penger på det.

 

De som liker iphone kan få lov til det, de som ikke gjør det kan gjøre det, men må de skrike sånn hele tiden?

Da skapes det nyheter som skaper overskrifter, som igjen skaper reklame.

 

Alle kan ikke like alt heller.

Endret av Svar
Lenke til kommentar
Fint de ikke har den policyen på appstore programmer, der er det bare å laste de ned igjen vist man vil ha tilbake ett man har slettet.

 

Folk syter og klager hele tiden.

De som gaper mest er vell de som vil ha alt fritt og gratis (som vanlig).

At alle kan gjøre hva de vil med hva som helst og at alt skal være gratis er en fin 14`is ilusjon, men det er ikke slikt ting fungerer.

For at noen skal ville ha ett hvilket som helst yrke, vil de tjene noe på det, ikke så mange som kan leve av å jobbe gratis.

 

På en måte kan man si at det at linux er gratis er også en ilusjon, noen tjener store penger på det.

 

De som liker iphone kan få lov til det, de som ikke gjør det kan gjøre det, men må de skrike sånn hele tiden?

Da skapes det nyheter som skaper overskrifter, som igjen skaper reklame.

 

Alle kan ikke like alt heller.

 

Dette handler ikke om å ta fra noen levebrødet. Det er nemlig STOR forskjell på frihet og gratis.

Det Apple driver med bærer preg av hemmelighetskremeri. Det er sakens kjerne her.

De kunne tjent like mye penger med en mer åpen plattform og en mer vennligsinnet strategi mot brukerne. Men det valgte de altså ikke. Og istedet for å snakke om det, velger media å hype iPhone som det største siden ferdigskåret brød.

 

Selvsagt forstår jeg at ikke alle er komfortable med CLI, og jeg skal ikke tvinge noen til å kjøpe Neo, men der har man iallefall større frihet. Og i en stor grad har man også det på WM-telefoner.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe i veien for at Apple bruker Applestore til å spre programmer mot en avgift, problemet er at det ikke finnes noe (lovlig) alternativ.

Kvalitetssikringen til Apple har jo vært et stort tema de siste ukene, med rimelig nedlatende resultater...

 

At iPhone kan spille av DRM ser jeg heller ikke problemet med, når iTunes heldigvis er på vei bort fra DRM. Akkurat den bakoverkompatibiliteteten er jo like mye der for å tenke på brukerne.

Jeg lurer på hvor lenge Apple skal få holde på som de gjør, mens EU hele tiden saksøker MS for alt mulig dill.

 

(Forsåvidt foretrekker jeg Mac fremfor Windows, men det betyr ikke at jeg synes noe mer om Apple enn MS)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...