Gå til innhold

Enda mindre fra VIA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den der var dødskul. Men jeg er egentlig mer interessert i når det kommer Nano-hovedkort på markedet (jeg vil bygge en arkademaskin).

 

Ja, disse ser spennende ut. Men hvorfor vil du bruke denne i en arkademaskin? Arkade-maskiner er store og har enorm mye ledig volum, og mame krever jo sin maskinvare når det er snakk om ikke fullt så gamle spill.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det må vel være innebygget minne på den, siden det må være veldig vanskelig og få plass til noe minnespor der?

 

vel kan jo faktisk være mulig å bruke so dimm brikker men spørs jo i hvilke rettninger de har krympa kortet

det er vel såpass trangt på disse kortene at å ha minnebrikkene plassert på et eget kretskort kan være en fordel

Lenke til kommentar

Via sine kort har lenge vært brukt i diverse hobby robot prosjekter, stort sett fordi kortene var små. Uansett er energiforbruket på disse så store at man må utstyre roboten med kraftige batterier som da naturligvis tar sin plass og vekt. Det er ikke uvanlig med SLA batteri som alene veier 3-5 kg. Da blir størrelsen på hovedkortet av mindre betydning.

 

Man bør heller fokusere mer på effektforbruk. Atom prosessorene fra Intel virker glimrende i så måte, men dessverre ser vi at de første dedikerte hovedkort med disse prosessorene totalt sluker like mye som en typisk Via rigg så vidt jeg har sjekket. Da er det ikke særlig nyttig lengre. Jeg forstår enda ikke at man i dag klarer å lage ypperlige UMPCer som trekker rundt 10 watt med led skjerm og hele greien, men i det øyeblikket en produsent lager et normalt hovedkort så trekker det oppi 25-30 watt. Slik det er nå så er man mer tjent med å utstyre en robot med en slik UMPC i stedet for disse flåsete tilbudene fra Via.

 

Atom har som sagt potensiale hvis det kommer noen som lager et virkelig energi-effektivt hovedkort å putte den på. Intil da så har dessverre hobby roboter kort levetid selv med et 10 Ah SLA batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...