Gå til innhold

Justering av eksponering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det kommer dårlig frem av denne artikkelen hva HDR-programvare egentlig er (kanskje artikkelforfatter burde lest litt mer??)

 

HDR = High Dynamic Range

 

Effekten har blitt brukt en stund, men har blitt mye lettere å bruke når de digitale kameraene gjorde sitt inntog. I praksis fungerer det slik at man bruker flere enn et bilde og smelter dem sammen. Ikke som panorama men over hverandre. Hvis man da bruker 3 bilder, en normaleksponering, en overeksponering og en undereksponering, så vil følgende skje: I normaleksponeringen vil flesteparten av detaljene være synlige, men detaljer i mørke og lyse områder kan være vanskelige å se. I overeksponeringen kommer detaljer i mørke områder frem, mens resten vil være hvitvasket. Og motsatt i undereksponeringen. Her vil detaljene i de lyse områdene vises godt, mens resten av bildet vil være sort.

 

Ved hjelp av algoritmen i programmet bruker man detaljområdene og genererer en ny fargeskala. Bildene settes over hverandre og fargeskalaen gjenskapes i det hele bildet.

 

Ekstrafunksjoner i de ulike programmene gir brukeren mulighet til å fjerne såkalt ghosting (objekter som har flyttet seg mellom de ulike eksponeringene) og å posisjonere bildene over hverandre i tilfellet man ikke har brukt stativ.

 

Den store fordelen med denne typen redigering er at dynamikken i bildet blir større. Et normalt kamera med raw format har 12bit eller 14bit fargedybde. Optimalt kan man da få 13-16bits fargedybde pr kanal (RGB). Man må derfor lagre bildet i et format som støtter dette. Jeg pleier å bruke TIFF format. Jeg bruker en Canon Speilrefleks på 12megapixel. Resultatet blir TIFF-bilder på ca 50mb pr stk.

Endret av NyZeta
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Adobe Lightroom 2 kan vel noe lignende?.
Nei, ikkje utan plugins. LR har ingen HDR-modul, so du må anten sende bileta til Photoshop (eller eit anna program, som Photomatix), eller bruke ein plugin som denne.

Noen som har testet dette ut skikkelig? Det virker ok, men jeg har ingen bilder akkurat nå på laptopen til å prøve det ut.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...