Gå til innhold

Iphone-brukere surfer mest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke si at Netcom er den mest uavhengige utgiveren av en slik undersøkelse, men iPhone gir klart en bedre surfeopplevelse enn jeg noen sinne har hatt med en telefon, og jeg har prøvd en hel del av Nokia sine smarttelefoner, med og uten Opera Mini. Folk som kjøper en iPhone er vel også mer orienterte til å surfe enn personer som gjerne vil bare ha en smarttelefon for Epost, Kamera og GPS, som rimeligere telefoner kan gjøre oppmot like bra om ikke bedre enn en iPhone.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar
Jeg hadde surfet langt mer på 3G-nettet om jeg ble tvunget på et abonnement med datatrafikk. Men jeg tviler ikke på at mange liker å surfe med Iphone bedre enn med andre telefoner.

My thoughts exactly...

Er ikke noe sjokk at de bruker tjenester de er "tvunget" til å bruke. Hadde NC gitt et alternativ uten inkl. datatrafikk hadde det ikke vært på langt nær samme statistikk

Lenke til kommentar

Det overrasker meg ikke det minste at databruken tar helt i forbindelse med iPhone 3G.

 

Har en slik telefon selv, og synes det er såpass lettvint å surfe, sjekke/sende mail, redigere kontaktlisten og oppgavene i kalenderen (synkroniseres automatisk mot min MobileMe-konto vha push), lete etter og i blant laste ned interessante spill/applikasjoner vha App Store, finne adresser i Google Maps (man laster da ned kartdata fortløpende) etc at jeg bruker telefonen til slike ting til stadighet. Det er rett og slett vanskelig å holde fingrene unna telefonen, selv nå som jeg har hatt den i ca 1 mnd, og da begynner datatrafikken fort å tikke inn de gangene jeg ikke befinner meg i en Wifi-sone for å si det sånn.

 

Med samtlige andre telefoner jeg har hatt/testet har det rett og slett vært et ork å bruke telefonen til slike ting, og jeg har dermed naturlig nok aldri brukt noe særlig med datatrafikk med andre telefoner tidligere.

 

En annen ting er at iPhone 3G i utgangspunktet ikke kan brukes som modem for en datamaskin heller, noe både N95 og de fleste (?) andre mobiltelefoner kan. Når man først bruker en mobiltelefon som et modem på denne måten går det gjerne med en god del datatrafikk.

 

Forøvrig, som en kommentar til det Mynotir skrev: Husk at Netcom har et pristak på kr 20,- per dag for datatrafikk på de fleste abonnementene sine, men ikke på iTalk-abonnementene. Dette pristaket på kr 20,- burde egentlig gjøre det langt MER interessant å bruke datatrafikk på telefoner som N95 rent økonomisk sett avhengig av bruksmønsteret, siden man kan bruke nettet så mye man bare vil en gang i blant, f.eks. når man er på en ferietur, uten at det koster skjorta. :)

Lenke til kommentar
Forøvrig, som en kommentar til det Mynotir skrev: Husk at Netcom har et pristak på kr 20,- per dag for datatrafikk på de fleste abonnementene sine, men ikke på iTalk-abonnementene. Dette pristaket på kr 20,- burde egentlig gjøre det langt MER interessant å bruke datatrafikk på telefoner som N95 rent økonomisk sett avhengig av bruksmønsteret, siden man kan bruke nettet så mye man bare vil en gang i blant, f.eks. når man er på en ferietur, uten at det koster skjorta. :)

 

 

Word! De dagene jeg ikke befinner meg i en trådløs sone, så vurderer jeg om der er værdt kr20,- for å lese vg (eller om jeg kan vente til jeg kommer hjem). Bestemmer jeg meg først for at i dag så kaster jeg vekk penger på noe jeg ellers ville fått gratis, så forsvinner det fort mangen MB over hsdpa'en (og det uten iphone)

 

Men ellers er det et veldig godt poeng ovenfor her, og som egentlig var det første som slo meg og. Hadde jeg betalt for store mengder med datatrafikk, så hadde jeg sannelig brukt opp så mye av det som jeg hadde greid.

Lenke til kommentar
Word! De dagene jeg ikke befinner meg i en trådløs sone, så vurderer jeg om der er værdt kr20,- for å lese vg (eller om jeg kan vente til jeg kommer hjem). Bestemmer jeg meg først for at i dag så kaster jeg vekk penger på noe jeg ellers ville fått gratis, så forsvinner det fort mangen MB over hsdpa'en (og det uten iphone)

Det er billigere å kjøpe VG på Narvesen. Atskillig bedre lesbarhet også :thumbup:

Lenke til kommentar
Forøvrig, som en kommentar til det Mynotir skrev: Husk at Netcom har et pristak på kr 20,- per dag for datatrafikk på de fleste abonnementene sine, men ikke på iTalk-abonnementene. Dette pristaket på kr 20,- burde egentlig gjøre det langt MER interessant å bruke datatrafikk på telefoner som N95 rent økonomisk sett avhengig av bruksmønsteret, siden man kan bruke nettet så mye man bare vil en gang i blant, f.eks. når man er på en ferietur, uten at det koster skjorta. :)

Men det er ikke noe majoriteten av forbrukerene går rundt og tenker på.

Lenke til kommentar
Forøvrig, som en kommentar til det Mynotir skrev: Husk at Netcom har et pristak på kr 20,- per dag for datatrafikk på de fleste abonnementene sine, men ikke på iTalk-abonnementene. Dette pristaket på kr 20,- burde egentlig gjøre det langt MER interessant å bruke datatrafikk på telefoner som N95 rent økonomisk sett avhengig av bruksmønsteret, siden man kan bruke nettet så mye man bare vil en gang i blant, f.eks. når man er på en ferietur, uten at det koster skjorta. :)

Du mener altså at ikke-iTalk abonnementene er bedre på datatrafikk en iTalk. Jeg er både enig og uenig med deg her. Jo da, ikke-iTalk er bedre for den vanlige forbruker fordi de vet at det kun koster 20 kr de få gangene de trenger å bruker det. Men det gjør det IKKE mer attraktivt å bruke datatrafikk. iTalk kundene kaster jo penger ut av vinduet hvis de velger å ikke bruke det, mens alle andre netcom kunder må betale 20 kr per dag, derfor vil de fleste holde seg unna når det ikke er helt nødvendig å bruke datatrafikken.

 

Foresten så er denne artikkelen et nydelig eksempel på hvordan media (eller her netcom) får ting til å høres annerledes ut enn det egentlig er. Les kritisk hva undersøkelsen sier: 30 ganger mer enn gjennomsnittsbrukeren. Nettopp ja, hvor mye bruker gjennomsnittsbrukeren? De sammenligner en mobil mot gjennomsnittet av alle andre. Kunne like gjerne sakt "HTC touch diamond eiere bruker internett x ganger mer enn gjennomsnittsbrukeren" og vips har du samme artikkel om en helt annen mobil. Greit nok, tallet ville kanskje ikke blitt 30, men det ville fortsatt blitt mange flere ganger enn gjennomsnittsbrukeren. Gjennomsnittsbrukeren har nemlig mobiltelefon fordi man kan ringe med den.

Lenke til kommentar
Du mener altså at ikke-iTalk abonnementene er bedre på datatrafikk en iTalk.

Nei, ikke nødvendigvis, det avhenger selvsagt av bruksmønsteret.

 

Laster man ned f.eks. 2MB hver eneste dag, altså 60MB totalt i løpet av 1 mnd, vil det koste kr 600 for data med et "vanlig" Netcom-abonnement (man når maksprisen på 20,- hver dag) mens det ikke koster noe ekstra når man har iTalk Small siden man er innenfor de inkluderte 100MB. Det blir altså dyrt å surfe "lite" men ofte med et "vanlig" Netcom-abonnement.

 

Laster man derimot ned 300MB fordelt over kun 10 dager i løpet av en mnd (mobil-TV i ferien f.eks?), vil det med et "vanlig" Netcom-abonnementene koste kr 200,- for datatrafikken pga maksprisen som slår inn, mens det med iTalk Small vil koste 990,- ekstra (200MB*5 kr = 1000, men man har et pristak på 990 pr mnd).

 

Foresten så er denne artikkelen et nydelig eksempel på hvordan media (eller her netcom) får ting til å høres annerledes ut enn det egentlig er. Les kritisk hva undersøkelsen sier: 30 ganger mer enn gjennomsnittsbrukeren.

Ja, helt enig. Det virker rett og slett veldig misvisende, spesielt siden jeg vil anta de fleste mobilbrukere i Norge ikke surfer på mobilen i det hele tatt, evt bare en ytterst sjelden gang.

 

Personlig ser jeg mer på følgende informasjon (hentet fra kildeartikkelen):

Ifølge statistikk over datatrafikken som er hentet fra NetCom, etterlater iPhone andreplassen i støvet når det gjelder volum,

- N95 er den tradisjonelle datatelefonen, men iPhone bruker tre ganger mer datatrafikk, sier Vederhus om snittallene.

Selve datamengden som lastes ned sier lite om hvor lang tid hver bruker anvender enhetene. NetCom sjekket derfor hvor lang tid hver sesjon med datatrafikk er og kom med overraskende tall.

 

En iPhone-bruker surfer, laster ned mail og annet i 22 minutter per sesjon. Liknende tall hos brukere av den nest mest anvendte mobilen, fremdeles Nokia N95, har datasesjoner på 12 minutter. Hver dag kan ha flere brukersesjoner fra begge mobilene.

Forøvrig nevner VG også følgende, men jeg er litt usikker på hvordan denne statistikken er bygget opp, kan f.eks. godt hende de ikke skiller mellom iPod Touch og iPhone for alt jeg vet:

Indikasjoner fra VG Netts egen statistikk tyder på at iPhone og iPod touch er de klart mest brukte håndholdte enhetene med god margin.

Som noen var inne på her, så har man naturligvis lettere for å bruke mer datatrafikk så lenge man har en del MB inkludert i abonnementet, og det er jo et viktig poeng. Men surfing på iPhone er nok ganske utbredt uavhengig av dette virker det som, med tanke på det som sto i en artikkel på NRK for en tid tilbake.

 

Artikkelen er fra måneden før iPhone 3G kom i salg og gjelder vel dermed kun bruk av 1. gen iPhone som ikke ble solgt med binding her til lands i det hele tatt, og som forøvrig ikke har 3G.

 

NRK merker stor iPhone-pågang

 

I følge den statistikken var det nesten like mange treff på de aktuelle nettsidene fra iPhone-enheter som fra Nokia-enheter, på tross av at det naturlig nok fantes langt færre iPhone-enheter enn Nokia-enheter på markedet på det tidspunktet. Nå er ikke treff synonymt med høy datatrafikk (antall megabytes) nødvendigvis, men det gir jo en viss indikasjon i allefall. :)

Lenke til kommentar
Jeg tror grunnen er at iPhone-brukerene er mer klar over at det er mulig med telefonen sin, fordi det er ett av hovedargumentene til de som selger telefonen... Det er egentlig mye bedre å surfe med Opera Mobile (synes jeg), og med et Fri bruk-abonoment fra Telenor.

 

ikke umulig du er inne på noe der.

 

nokia, samsung og SE har vel aldri laget stor ståhei rundt det å surfe på mobil, siden deres browsere og maskinvare i første omgang er ment for å tygge wap, ikke ajax...

 

men nokia ser ut til å ha snudd ganske kjapt på det området. dem driver vel å porter webkit til symbian?

 

forøvrig har jeg funnet min protable surfeboks. en surfeboks som jeg tør påstå er mer fleksibel den iphone ;)

(kan en koble en ekstern hardisk til en iphone? ;))

Lenke til kommentar

Sett at en iPhone-bruker kommer på jobb, setter telefonen sin i en høyttaler-dock, slår på nettradioen over 3G og spiller musikk fra 08-16 hver dag i en måned. Hvor mye data vil ikke denne personen bruke? Gigabyte på gigabyte med data. Og alt dette vil Netcom registrere som laaaange datasesjoner. Eventuelt streamer han musikk fra PC-en sin hjemme hele dagen, i tillegg til surfing, epost, youtube osv. osv. Et ganske sannsynlig scenario for en som har iConnect eller annen form for fri databruk på telefonen.

 

MEN

 

De fleste brukere har iTalk Small eller iTalk Medium og begrenser derfor dataforbruket sitt betraktelig. Det er ikke sånn at iPhone-brukere bruker MER data fordi de allerede har betalt for den, det er heller sånn at iPhone-brukere er forsiktige og bruker relativt lite data fordi datamengden de har inkludert i abonnementet er begrenset. Som er det stikk motsatte av hva mange her mener.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med Marasmus. Jeg har hatt en iphone i en drøy uke, og jeg bruker den på helt andre måter enn jeg har brukt tidligere mobiler. Nettbruk er simpelthen enkelt og forførende i forhold til andre mobiler. Forbruket vurderer jeg ikke - jeg har fri databruk. Med tanke på hva jeg har svidd av MB i gjennomsnitt pr. dag har jeg vanskelig for å tro at italk-abonnenter må presse på for å bruke opp kvotene sine.

Lenke til kommentar
Jeg tror grunnen er at iPhone-brukerene er mer klar over at det er mulig med telefonen sin, fordi det er ett av hovedargumentene til de som selger telefonen... Det er egentlig mye bedre å surfe med Opera Mobile (synes jeg), og med et Fri bruk-abonoment fra Telenor.

 

 

Hadde vært spennende hvis flere tall hadde blitt offentliggjort.

Tror blant annet HTC ville knust iPhone, selv etter de lanserte "forbrukerserien" sin.

Jeg har en iPod Touch og HTC Touch Diamond. Kan trygt si at iPoden (som er tilnærmet lik iPhone) er raskere, enklere å bruke og generelt betraktlig bedre å surfe med enn HTC-en (som kjører nyeste versjon av Opera Mobile. Har prøvd Opera Mobile for både S60 og UIQ tidligere på en rekke mobiltelefoner, kan ikke si noen av dem kan måle seg med iPhone/iPod Touch.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...