Gå til innhold

USB 3.0-spesifikasjonen ute


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge USB2 har høyere hastighet enn en HD er nok USB3 uinteressant. Også at standarden ikke er åpen gjør den mindre aktuell og egentlig ikke en standard heller.

 

Dette er nok ikke noe vi gleder oss til på samme måte som da vi ventet på USB2, fra 12Mbit til 480 blir noe helt annent uansett :)

Endret av morten_b
Lenke til kommentar
Så lenge USB2 har høyere hastighet enn en HD er nok USB3 uinteressant. Også at standarden ikke er åpen gjør den mindre aktuell og egentlig ikke en standard heller.

 

Dette er nok ikke noe vi gleder oss til på samme måte som da vi ventet på USB2, fra 12Mbit til 480 blir noe helt annent uansett :)

 

Selv om man skulle anta at USB 2.0 alltid leverer teoretisk bånbredde (480 mbit), så er jo dette langt under hva en moderne disk leverer?

 

AtW

Lenke til kommentar
Så lenge USB2 har høyere hastighet enn en HD er nok USB3 uinteressant. Også at standarden ikke er åpen gjør den mindre aktuell og egentlig ikke en standard heller.

 

Dette er nok ikke noe vi gleder oss til på samme måte som da vi ventet på USB2, fra 12Mbit til 480 blir noe helt annent uansett :)

 

Selv om man skulle anta at USB 2.0 alltid leverer teoretisk bånbredde (480 mbit), så er jo dette langt under hva en moderne disk leverer?

 

AtW

Ja det var det jeg og stusset på. En ekstern SSD disk gjennom USB 2.0 kobling ville vel blitt litt stusselig.

Lenke til kommentar
Gjore en test på min WD 1 TB ekstern disk. Fikk ca 60 MB/s med eSATA og bare 30 MB/s med USB 2.0...

 

Fikk 40 MB/s med Firewire.

interessant :)

Det har også vært min erfaring, dvs at firewire i praksis er noe raskere enn USB, selvom den teoretiske båndbredden ikke ser ut til å være flaskehalsen for noen av standardene. Det har kanskje noe med drivere å gjøre, aner ikke. Det er uansett liten forskjell og med USB3, så blir det nok vanskelig for firewire å gjøre noe. Firewire er wel i praksis allerede utkonkurrert, hvertfall i privatmarkedet, selv Apple har vel i praksis forlatt firewire på iPod etc.

Lenke til kommentar
Vet du hvor stor denne latencyen er?

 

USB protokollen består av rammer (frames) på 1 mS. (i USB 1.1) I USB 2.0 ble det innført 8 mikro-rammer innefor hver ramme. Forsinkelsen ser ut til å være fra en overføring blir satt igang til data kommer: 1-2 mikro-rammer. Deretter kommer data i full hastighet til bufferet er tomt. Så buffer-størrelsen har stor betydning for total overføring-kapasitet.

Lenke til kommentar

Etter mine tanker om USB ser det ut som versjon 3 kan bli litt "in limbo", hvor mange enheter har man nå eller tenker man seg som bruker mellom 480 Mbps og 4.8 Gbps? Mus, eksterndisker, ad-hoc-nettverk, mobiltelefoner, printere, scannere, alt dette klarer seg fint med 2.0. DisplayPort, HDMI og dual-link DVI ligger alle over 4.8 Gbps, mens single link DVI er såvidt innenfor. Det å erstatte alle disse interfavene med USB hadde vært fint det, men blir det et marked for single-link DVI over USB-skjermer i 2010?

 

Nei, jeg ser ikke nå hva jeg skal med større båndbredde på USB, så lenge det ikke er >10Gbps. Mer strøm hadde vært gøy, for å slippe alle de tingene som må ha strømadapter i tillegg til USB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...