Gå til innhold

Intervju: Hovedutvikleren bak Ubuntu Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den nyeste utgaven av Ubuntu inkluderer en installasjonsfil for Windows, som lar deg installere til en fil på din harddisk uten repartisjonering eller reformatering.

 

Dette eller bruk av LiveCD-en tillater en ny bruker å eksperimentere med Ubuntu uten å uroe seg for å ikke kunne gå tilbake.

Betyr dette at jeg kan bare dobbeltklikke på en Ubuntu-installfil (fra Windows) og installere Ubuntu?

 

Hadde lyst å installere Ubuntu RIGHT NOW, så litt keen på om det virkelig er så enkelt :)

Lenke til kommentar
Jeg har personlig anmeldt både Ubuntu 7.10 og 8.04 LTS og det er en ting som fortsetter å plage meg. Enkelte oversettelser mangler eller er ufullstendige, da spesielt i nye verktøy og programmer. Med tanke på deres brukermasse tviler jeg sterkt på at dere mangler aktive oversettere. Så hva skjer med den dårlige oversettelsen?

 

Selv om vi har nok brukere til å legge merke til manglende eller dårlig oversettelse, er det relativt få som virkelig hjelper til. Alt du trenger å gjøre er å velge "Translate this Application" fra "hjelp" menyen av det bestemte programmet og fylle inn oversettelser!

Alt du trenger å gjøre er å velge "translate"? Hallo. Denne løsningen er grei dersom Ubuntu har lyst til å distribuere inkonsistente, til tider elendige oversettelser. Det finnes faktisk oversettelseslag i Norge for både KDE og Gnome, dette er drevne oversettere. Disse blir tilsidesatt av Ubuntus oversettelsessystem (Launchpad). I stedet for å formalisere slike lag som bruker ordentlig oversettelsesprogramvare (bl.a. Kbabel) og har en viktig sosial komponent, bruker de Launchpad.

 

Her er en god artikkel om Launchpad og problemet med oversettelser i (U)buntu:

http://charismacode.blogspot.com/2007/01/p...ubuntu-and.html

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Kjempeflott intervju, Robin :thumbup:.

 

[...] Betyr dette at jeg kan bare dobbeltklikke på en Ubuntu-installfil (fra Windows) og installere Ubuntu?

 

 

 

Hadde lyst å installere Ubuntu RIGHT NOW, så litt keen på om det virkelig er så enkelt :)

Bare monter installasjons-disc-en (Daemon Tools) til Ubuntu og installer med Wubi. Da vil den installere Ubuntu på en loopback-enhet (en mappe eller en fil på Windows-katalogen). Du kan lese mer om det på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Wubi_(Ubuntu) Endret av haalo
Lenke til kommentar
Betyr dette at jeg kan bare dobbeltklikke på en Ubuntu-installfil (fra Windows) og installere Ubuntu?

 

Hadde lyst å installere Ubuntu RIGHT NOW, så litt keen på om det virkelig er så enkelt :)

 

Svaret er: Ja! :thumbup:

 

(riktignok trenger du cd'en, som kan brennes eller brukes, som haalo sier, med f.eks. daemon tool.)

 

Kan ikke bli enklere! :)

Lenke til kommentar

Takker for linken! :)

 

Gjorde det litt tungvindt ser jeg. Lastet ned siste Ubuntu-versjon fra Ubuntu.com, og så installerte jeg Wubi Installer først nå (og den laster selvfølgelig ned sin egen Ubuntu-fil i stedet for å bruke den jeg allerede har lastet ned :p).

 

Pytt pytt, skal på jobb nå uansett.

Lenke til kommentar
Den nyeste utgaven av Ubuntu inkluderer en installasjonsfil for Windows, som lar deg installere til en fil på din harddisk uten repartisjonering eller reformatering.

 

Dette eller bruk av LiveCD-en tillater en ny bruker å eksperimentere med Ubuntu uten å uroe seg for å ikke kunne gå tilbake.

Betyr dette at jeg kan bare dobbeltklikke på en Ubuntu-installfil (fra Windows) og installere Ubuntu?

 

Hadde lyst å installere Ubuntu RIGHT NOW, så litt keen på om det virkelig er så enkelt :)

 

Trenger ikke deamond tools... Eller WUBI..

Det så enkelt at du bare setter inn Ubuntu CD'en, når windows kjører,(brent som .ISO fil) så kommer det opp en meget enkel guide som gjør at du kan installere Ubuntu i windows!! Merk at det (iallefall på min CD) er en feil som bytter om hvilken Stasjon (C:) og hvor stor (Gb) mappa skal være (ca 4Gb rekker)! (velg størrelse c: og stasjon Gb, hvis det er slik)

Når du har gått gjennom installasjonsprosessen, og starter om, vil du nå få valget mellom Ubuntu og Windows i oppstarten. Hvis du da etter en stund, mot formodning ikke vil ha dette lengre (eller finner ut at Ubuntu er bedre enn Windows og vil bytte helt) gjør du det samme. Starter i Windows, setter inn Ubuntu CD'en.. Så får du valget om å slette Ubuntu installasjonen. Vips! Tilbake til start! SVÆRT ENKELT!

 

ELLER: du kan sette inn CD'en og starte fra CD-rom (velg dette i bios) og kjøre den som LIVE-CD. Da starter Ubuntu (eller en annen Linux du vil prøve m/LiveCD funksjon) fra CD og du kan prøve det, installere programmer, putte inn drivere eller bare "sjekke ut".

Når du da avslutter, tar ut plata og starter opp, er maskinen akkurat slik den var i utgangspunktet! Good luck!

Endret av feinar
Lenke til kommentar

Ahh :) Men nå har jeg allerede installert ved hjelp av Wubi, men har møtt på et problem.

 

Når jeg restarter dataen og velger "Ubuntu", så kommer det bare opp følgende:

 

"BusyBox v1.1.3 (Debian 1:1.1.3-5ubuntu12) Built-in shell (ash)"

"Enter 'help' for a list of built-in commands."

 

Men saken er den at jeg har 2x1TB-disker i raid0. Finnes det raid-drivere til Ubuntu..?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Men saken er den at jeg har 2x1TB-disker i raid0. Finnes det raid-drivere til Ubuntu..?
Jeg er redd det ikke vil fungere på oppsettet ditt. Hadde du hatt skikkelig raid som er hardware basert ville raid arrayet vært skjult for OS. Software raid mixes dårlig mellom windows og linux. Sikker på at du ikke har en gammel disk liggende som du kan slenge inn ubuntu på istedet?

 

Nok en høydare Robin!

Endret av Del
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...