Gå til innhold

Intervju: Hvordan er fremtidsutsiktene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt greit A4 svar. Sommeren er over og xtra personell vet at det nylig har vært eksamen hos nyutdannede itfolk.

 

Men er vel enig i at bredde i kompetanse er viktig. Seff spesialister topper altid.

 

Ellers et grenseløst kjedelig svar. Inkluderer alt, ekskluderer ingenting. Men de er vel opptatt av å være mest mulig imøtekommende for å lokke flest hoder til å registrere seg i basen dems. Greit å få oversikt over folka...

Lenke til kommentar
Helt greit A4 svar. Sommeren er over og xtra personell vet at det nylig har vært eksamen hos nyutdannede itfolk.

 

Men er vel enig i at bredde i kompetanse er viktig. Seff spesialister topper altid.

 

Ellers et grenseløst kjedelig svar. Inkluderer alt, ekskluderer ingenting. Men de er vel opptatt av å være mest mulig imøtekommende for å lokke flest hoder til å registrere seg i basen dems. Greit å få oversikt over folka...

 

Til Xtras forsvar må jeg si at min erfaring med de er kanongod. De har mange baller i lufta og leverer kjapt intervjuer, viljen til å gi god lønn er også tilstede der.

 

Du sier at en spesialist alltid topper. Men en spesialist med liten eller ingen breddekompetanse er vel ikke særlig mye verdt? Har du ikke møtt spesialister av typen überguru på et smalt område, som ikke forstår en pøkk av alt som ligger rundt?

Lenke til kommentar
Du sier at en spesialist alltid topper. Men en spesialist med liten eller ingen breddekompetanse er vel ikke særlig mye verdt? Har du ikke møtt spesialister av typen überguru på et smalt område, som ikke forstår en pøkk av alt som ligger rundt?

 

Dette kommer helt an på hvilken type stilling det er. Selvfølgelig er det alltid en fordel at man kan mest mulig, men noen ganger er det nok å være ekspert på et snevert område. Da kan du hjelpe andre å fikse akkurat dette mens de tar seg av alt som ligger rundt. Er vel mest større firma som har råd til å ansette spesialister, men...

Lenke til kommentar

Dette er vage svar. Spesialkompetanse er ettertraktet, mens rådet er å skaffe seg breddekompetanse. Når en skal velge en utdanning, er det ikke ofte en får muligheten til å spesialisere seg på en ting, og samtidig ha oversikt og bredde i sin profil. Noen som kan vise til aktuelle studier hvor dette er tilfelle?

 

IT kompetanse er ikke en enkelt type kompetanse, det blir som å si at husbygging er en type kompetanse. Som vi vet er det ganske mange utdanninger en kan ta for å være med på å bygge hus; tømrer, murer, elektriker, rørlegger, maskinfører, byggingeniør osv. Slik er det også i itbransjen. Hvorfor spør ikke hw.no om HVASLAGS kunnskap som er ettertraktet? Er det teknisk kunnskap om signalbehandling? Matematisk kunnskap og algoritmer? Er det hjemmepcsnekring og oppsett av OS på maskiner? Høynivåprogrammering, databasemodellering, rammeverkkunnskap som .NET/WS? Sammenspillet organisasjon/IT/omverden?

 

Enkelt og greit, Xtra personell er ute etter flinke ITfolk. Noe mer fikk ikke jeg ut av denne delen av artikkelserien.

 

Men fin reklameplass for Xtra er det jo.

Endret av Zamoht
Lenke til kommentar

Ja, det var ikke mye man fikk ut av Xtra-personell her.

 

Generelt vil jeg si at Java og .NET kunnskaper er ettertraktet. Kan du noe webprogrammering og databaser også kommer du langt.

 

Kommer du rett fra skolen er det greit om du har noe å vise til ved siden av som f.eks. et open source-prosjekt eller et eller annet som viser at du er engasjert. Gode karakterer kommer alltid godt med også.

Lenke til kommentar

Stort behov, men likevel sitter jeg som leter etter lærlingplass i IKT-servicefag her uten noe å ta meg til. Kan noen forklare meg hvordan det henger sammen? Det har ikke vært en eneste stilling jeg ikke har søkt på på Finn, Zett, NAV osv. Alle firmaer læreren min har anbefalt å søke hos har blitt kontaktet, men likevel sitter jeg her å håper at det norske byråkrati skal komme seg tilbake på jobb og velsigne meg med en plass på en random ungdom/videregående. Ikke akkurat det jeg forestilte meg når jeg begynte utdanningen min.

 

Hvis behovet er så stort, hvorfor har ikke flere bedrifter registrert seg som lærebedrifter?

Lenke til kommentar
Stort behov, men likevel sitter jeg som leter etter lærlingplass i IKT-servicefag her uten noe å ta meg til. Kan noen forklare meg hvordan det henger sammen? Det har ikke vært en eneste stilling jeg ikke har søkt på på Finn, Zett, NAV osv. Alle firmaer læreren min har anbefalt å søke hos har blitt kontaktet, men likevel sitter jeg her å håper at det norske byråkrati skal komme seg tilbake på jobb og velsigne meg med en plass på en random ungdom/videregående. Ikke akkurat det jeg forestilte meg når jeg begynte utdanningen min.

 

Hvis behovet er så stort, hvorfor har ikke flere bedrifter registrert seg som lærebedrifter?

Mange ønsker ikke å måtte ta seg av opplæring av en lærling siden dette vil ta vekk tid fra andre ansatte. Offentlige instutisjoner som skole og kommune pleier det å være enklere å få plass hos. Kommer du igjennom lærlingperioden og jobber litt ekstra med faget tror jeg ikke du vil ha så store problemer med å finne en jobb etterpå.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...