Gå til innhold

Fotodugnad #7: Simulert analogt - "Back to basics"


Anbefalte innlegg

Det er en del her på forumet som aldri har tatt i et analogt kamera; så denne gangen skal vi late som om kameraet er av den gode gamle analog typen.

 

For å gjøre simuleringen mest mulig naturro, så må det noen snåle regler til:

  • Bestem deg for om du har en 24 eller 36 bilders "film" i kameraet*.
  • Bestem hvilken ISO du skal bruke, sett den på den verdien og la den stå der (50, 100, 160, 200, 400, 800, 1600 eller 3200)
  • Slå av visning av bilde etter at man har tatt det (review/preview ...)
  • Det er ikke lov til å se på bildene før de er kopiert over på PC'en.
  • Du kan ikke kopiere bildene over til PC'en før hele filmen er eksponert.
  • Liveview er forbudt. Man må bruker søker.
  • Bestem deg for om du skal fremkalle "I butikk" eller "Hjemme".
  • De som velger "I butikk" fremkalling tar bilder i JPEG og foretar overhode ingen endringer på bildefilen (untatt nedskalering).
  • De som velger "Hjemme" fremkalling kan velge om de skal bruke RAW eller JPEG. De kan også foreta enkelte redigeringsgrep.

*) Ettersom vi simulerer et kamera med "film", så setter det en begrensing på antall bilder du kan ta før "filmen" er brukt opp.

 

En stor takk til Mr. Olsen som kom med ideen.

 

Redigeringsgrep som er tillatt for de som velger å fremkalle "Hjemme":

 

  • Justere lysstyrke/kontrast
  • Justere hvitbalanse
  • Justere nivåer/kurver
  • Dodge/burn (for de avanserte)
  • kroppe/korrigere skjev horisont

 

 

Denne gangen kan dere konsentrere dere på komposisjon og holde igjen lysen for å se på resultatet. Utfordrignen er nødvendigvis kun for de med digitale kameraer, da dette ikke er noen utfordring for de med analogt utstyr. (Det kommer noe for dere/oss i løpet av høsten).

 

Er det noe som dere lurer på, så er det bare å stille spørsmål i denne tråden.

 

Det er ingen påmelding - det er bare å forsøke; får du det til, så er det bra, og du poster bildene i den angitte perioden. Klarte du det ikke, så er det ingen behøver å få vite det :)

 

Reglene er enkle:

  1. Du skal eksponere minst en "film" (24 eller 36) i løpet av utfordringen. Du kan eksponerer maks. en "film" per dag.
  2. Du må være fotografen bak bildene og det skal være tatt i dugnadens periode.
  3. Denne dugnaden begynner fredag 15.08.08 kl. 00:00:00 og avsluttes søndag 17.08.08 kl 23:59:59.
  4. Bildet skal postes i en egen galleri-tråd i løpet av mandag 18.08.08 (mellom kl. 00:00:00 og kl. 23:59:59). Tråden blir opprettet rett før innleveringen kan begynne.
  5. Du kan poste maks tre bilder som dekker utfordringen.
  6. Bildene skal ikke være større enn 1024 piksler på lengste side.

NB. Jeg gjentar - det skal ikke postes noen bilder før kl. 00:00:01 natt til mandag. Norsk tid.

 

Husk at denne tråden fungerer også som diskusjonstråd. Les den nøye, særlig denne første posten.

 

Tom

 

edit: Rettet avsluttet dato

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg skal prøve dette jeg, også. Får se hvor mye tid det blir til helgen, men det høres virkelig ut som en morsom utfordring. :D

Dersom jeg får tid, blir det nok et par "filmer" tilsammen. En ISO 400 (eller deromkring) "fargefilm" framkalt i butikk, og en sorthvit film fremkalt hjemme. Gleder meg. :D

 

Edit: Kameraet mitt har såklart ikke valget å fotografere sorthvitt i utgangspunktet, men jeg kan endre til det i kameramenyen før jeg kopierer bildene over til pc-en. Håper det er akseptabelt..?

Endret av Karl-Peder
Lenke til kommentar
Edit: Kameraet mitt har såklart ikke valget å fotografere sorthvitt i utgangspunktet, men jeg kan endre til det i kameramenyen før jeg kopierer bildene over til pc-en. Håper det er akseptabelt..?

Det er ikke bare akseptabelt, det er en god ide også. Husk å sette kamera i sort/hvit modus før du tar bildene; og husk å bruke JPEG da. Det virker ikke i etterkant. Du kan dog konvertere til sort/hvitt etterpå; men det blir jo ikke helt det samme.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det er ikke bare akseptabelt, det er en god ide også. Husk å sette kamera i sort/hvit modus før du tar bildene; og husk å bruke JPEG da. Det virker ikke i etterkant. Du kan dog konvertere til sort/hvitt etterpå; men det blir jo ikke helt det samme.
Sort-hvittfilm fremkaller man selv, tomsi42 ;-)

 

Jeg tenker meg å prøve en sorthvitt-utfordring selv, tenker ISO400 eller ISO800 hjemmefremkalt 36-bildersfilm holder hele helgen (ca 12 bilder hver dag). Kanskje det blir 37-38, men det er det noen få filmer som har også :-)

Lenke til kommentar

Ooh, spennendes :)

 

Håper jeg får mulighet til å prøve meg med et par 36 bilders ISO 400 filmer.

Kommer til å ta RAW + jpg, men bruke jpg her hvis det skulle bli noe bra.

 

Hadde vel ikke vært helt urealistisk å få lov til å ta en eksponerings justering av "butikk fremkalte" jpg. Bilder fra negativ blir jo justert automatisk i butikken.

(men nå er jo dette også en intressang begrensning)

 

Er vel også mest riktig å stille kameras hvitebalanse til dagslys

Lenke til kommentar
Ooh, spennendes :)

 

Håper jeg får mulighet til å prøve meg med et par 36 bilders ISO 400 filmer.

Kommer til å ta RAW + jpg, men bruke jpg her hvis det skulle bli noe bra.

 

Hadde vel ikke vært helt urealistisk å få lov til å ta en eksponerings justering av "butikk fremkalte" jpg. Bilder fra negativ blir jo justert automatisk i butikken.

(men nå er jo dette også en intressang begrensning)

Det er riktig at "butikken" gjør det for deg. Men du kan jo tenke at du bruker lysbilde-film. Da er det ingenting som auto-justeres.

 

Jeg selv synes det er en fin begrensing; som gjør at man må tenke litt mer på lysmålingen.

 

Er vel også mest riktig å stille kameras hvitebalanse til dagslys

Det er god ide - absolutt noe for de tøffe.

 

Tom

Lenke til kommentar

dette skal jeg forsøke å være med på - en artig avveksling:-) Litt usikker på om det går an å skru av automatisk visning på min D40, men jeg skal forsøke. Det blir nok "fremkalling hjemme" på meg, særlig siden jeg da kan redde highlights som jeg helt sikkert brenner som følge av manglende "chimping" og muligheter til flere forsøk. Blir interessant å se hvordan dette påvirker måten jeg tar bilder på, regner med at hver eksponering blir mer overlagt og gjennomtenkt. Hm, blir spennende:-)

Lenke til kommentar
Er det mulig å mikse mellom butikk- og hjemmefremkalling og sort-hvitt og farge på de forskjellige 'filmrullene'?

Du kan ihvertfall ikke blande farge og sort/hvitt; da en film er enten farge eller sort/hvitt. Jeg synes at for denne utfordringen, så bør du også holde deg til enten "butikk" eller "hjemme" også. Foreslår at du tar en 24 bilders farge for butikk leking og en 24 bilders til sorthvitt istedet.

 

Tom

Lenke til kommentar
Vel, selvfølgelig ikke på samme rull. Men fint om det er greit å ta en fargefilm og to sort-hvitfilmer, for eksempel.

Det går fint

 

Hvordan er det med støyfjerning på hjemmefremmkalling? :p

Det blir vanskelig - du kan nok legge til "støy" ved å simulere at man har kopiert over på et kornete papir - hvis slike finnes da.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hvordan er det med støyfjerning på hjemmefremmkalling? :p

Det blir vanskelig - du kan nok legge til "støy" ved å simulere at man har kopiert over på et kornete papir - hvis slike finnes da.

 

Det går faktisk an, men jeg tror ikke de fleste gjør det. I hvert fall ikke hobbymørkeromsbrukere (jeg gjør i hvert fall ikke det). Kornete papir finnes også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...