Gå til innhold

Snadder for HTPC-byggerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flotte kabinetter :)

 

Dog ser jeg for meg at man har en sentral husserver i hvertfall i noen år før sdd lagring blir vanlig og rimelig. Skal man bygge en HTPC burde man satse på lydsvake komponenter. Dette betyr SDD, PSU uten vifter, En effektgjærrig CPU og GPU med passiv kjøling.

 

Har ikke fulgt med i timen i det siste, men vet intel har en løsning med inegrert GPU som man kan vurdere. HDMI kontakt er det eneste man trenger nå...

Lenke til kommentar

Kabinettene var pene de.

 

Ellers er ikke en Samsung harddisk eller en stille 2,5'' noe som lager støy av betydning. Faktisk fullt mulig å lage en HTPC svært støysvak dersom man legger litt arbeid i å velge rette komponenter.

 

Intel sine brikkesett med innebygd GPU er ikke brukbare til en skikkelig HTPC, da må man nok satse på AMD. Skal man eller ha skikkelig 1080p kvalitet, må man nok bruke komponenter med litt futt.

Lenke til kommentar

Ugh, macintosh er jo noe av det syggeste som finnes på forsterkerfronten. Men essensen er vel at folk vil ha mere variasjon, så kan de velge det de liker best. Og når det gjelder lagring vil nok ihvertfall jeg bruke filserver selv om SSD skulle bli vanlig, veldig praktisk å ha mye lagring samlet et sentralt sted.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes kabinettene er alt for dype. Jeg vil gjerne ha min HTPC nær den slanke flat-TVen og da er det ikke estetisk pent å ha en svær boks som stikker en halv meter ut i rommet. Slike monstre hører fortiden til, den gangen TVene også var enormt dype.

 

Synes det er på tide at kabinettfabrikantene finner på noe helt nytt! Hva med en fin liten slank sak som kunne henge på veggen ved siden av flat-TVen? Ingen som har tenkt på det? Alle HTPC kabinetter på markedet ser jo nesten dønn like ut!

Lenke til kommentar

DVD/Blue-Ray drev er nå det mest nødvendige omtrent etter min mening. Personlig lager jeg en HTPC for å kunne fjerne alt utenom forsterkeren fra hylla.

 

Ellers så vil jeg påstå at størrelsen er klart begrenset av ATX/m-ATX standarden. Et byggbart kabinett for en HTPC må tross alt ha plass til fornuftige standarddeler, samt luftflyt nok. Og det er fullt mulig å få tak i kabinett/løsninger for ITX, men da er det i realiteten null utbyggingsmuligheter.

 

De som vil ha det virkelig smått, må nok velge ferdigløsninger ala Dell Studio.

Lenke til kommentar

Ält kommer an på hvilket behov man har :)

 

Men jeg er enig i at man kommer langt med en bærbar PC.

For min del er det eneste jeg kan komme på som jeg har behov på min PC er stort sett musikken. Og der finnes det mange løsninger hvor streaming er nøkkelord. Det kan man i og for seg med filmer også...

Lenke til kommentar

Kjører og kjører full HD for noen tusenlapper, den er jeg ikke sikker jeg er enig i. Celeron og Intel sin innebygde grafikk gir nå ikke akkurat så mye, så jeg tror vi fort vekk snakker en del flere 1 000 lapper enn noen.

 

Personlig vil jeg ikke ha noen bærbar i stereohylla, da er en pen HTPC langt bedre. Og så har man langt bedre mulighet til å konfigurere opp skikkelig fjernkontrollstyring, samt plass for nødvendige tilleggskort. All erfaring viser at 1080p med skikkelig kvalitet faktisk krever litt.

 

Faktisk har jeg hatt en bærbar som "HTPC" i mange år før jeg bygde meg en i et HTPC kabinett.

 

Streaming av film i fullHD er kapasitetkrevende både for nettverket og krever en viss mengde CPU-kraft. For musikk bruker man Squeezebox og Squeezecenter, da har man til og med musikken tilgjengelig over hele verden om man ønsker. Og for entusiaster, den fungerer med flac.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...