Gå til innhold

Oppdaget støy fra forsterker, noen tips til reparasjon?


Anbefalte innlegg

Jeg har en stereo-forsterker hjemme, som står under en tv og over en htpc. Slik har det vært en stund, og tidligere har jeg ikke hatt noen problemer. Bortsett fra noe støy som kom av emi fra pc'en som jeg løste med en stålplate mellom pc og forsterker.

 

Forsterkeren er en ganske dyr en, hybrid integrert 20.000kr klassen Merke: Papworth Audio Technology M.I.A-200 (Mosfet Integrated Amplifier). Så normalt skal det ikke være en eneste lyd fra høyttalerne når denne er på (og ikke spiller musikk selvsakt), slik det var før.

 

Ikke så lenge siden merket jeg da en ny lignende lyd, men denne gang kan det ikke være interferens fra noe annet i nærheten. Har eliminert alle muligheter for dette, så da tenker jeg tilbake på en fest jeg hadde for litt siden.

Her hadde jeg mange fulle folk, og husker spesielt ved et tilfelle der volumet på forsterkeren var på fullt :eek: og lyden var da (av det jeg husker) ganske forstyrret/forvrengt.

 

Høyttalerne er B&W 703, forsterkeren skal være på 2x200Watt (vet ikke om dette er i 8ohm eller noe annet) og klasse A.

Uansett så pleier jeg faktisk ikke å bruke det anlegget så mye, fordi når jeg skrur på forsterkeren så pleier sikringen å gå :ermm: Så tror ikke jeg hadde brukt den siden festen.

 

Til dere som har peiling på alle ting elektronikk; kan noe av det jeg har beskrevet ovenfor forårsake permanent skade på forsterker(eller kansje det er høyttalerne :scared: )? Og vil det være dyrt å fikse?

 

Takker for alle svar

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå undersøkt en del rundt på nettet, og fant dette tilsynelatende kloke svaret til en annen som har et lignende problem.

 

Så, det er skurringa har et jevnt volum selv om du demper volumet helt ned og ikke hører musikken mer? Og skurring fortsetter når det ikke er noe musikk som spilles, slik som når forsterkeren bare påskrudd uten noe signal inn fra PC, CD-spiller, e.l.?

 

I så fall vil det mest sannsynlig være forsterkeren.

Høyttalere kan ikke produsere strøm selv og må derfor få denne fra forsterkeren. Høyttalere kan dermed ikke lage konstante skurrelyder på egenhånd, og da kan slikt kun oppstå om forsterkeren supplerer de med strømmen (lydsignalet) for å lage de lydene.

Selv om en forsterker er påslått men ikke har noe signal å forsterke, så vil den ikke mate høyttalerne noe strøm. Det er derfor det er helt stille i høyttalerne; ingen strøm = ingen energi = ingen bevegelse i elementene = ingen lyd. Men om forsterkeren er defekt kan den fortsatt avgi strøm ut på høyttalerutgangene selv om det ikke er noe signal inn.

 

Det er nemlig akkurat det som skjer hos meg, selv om volumet er på null og uten tilkoblet lydkilde.

Må det da være forsterkeren? I så fall, hva vil mest sannsynlig være galt med den?

 

Igjen, takker meget for svar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Grunnen til at jeg spør om dette er at jeg ikke har mye penger, og vil helst fikse den selv hvis mulig.

Jeg har åpnet den og kikket litt inni, og har kommet frem til at det er brukt billige kondensatorer (Jamicon), 2x 10,000uf 80v per kanal. Har derfor bestilt noen nye for å bytte disse (nye: Nichicon LQ).

Om problemet ikke er relatert til kondisene, så kan jeg kansje bytte transformator og?

 

Håper på svar og tips fra elektronikk-skyndige folk

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar
... hvet ikke om det er sånn på så dyre høytalere men kansje du har sprengt den?

 

Sprengt forsterkeren? kansje, jeg vet sannsynligvis like lite som deg om akkurat dette.

Hvis det er høttalerne du mener, så er jeg klar over at det er det mest sannsynlige utfallet av hva jeg beskrev i første post.

Men nå ser det ikke ut som det var det allikevel...

 

Jeg kan også legge til at jeg tok med forsterkeren til hifi-klubben, og der koblet dem de til noen andre høyttalere og samme forsyrrelsen var der.

Som nevnt tidligere så var denne forsterkeren helt lydfri før. Men kan det være kvaliteten på nettstrømen som plutselig har blitt værre?

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

å bytte kondensatorer kan være en god ide ja. Er ingen ekspert selv, men bare for å lufte neon forslag.

 

Prøv å finn støy frekvensen så godt du kan, og i stede for å legge på kondiser (permanent løsning) kan en feritt klemme på kabelen i mange tilfeller plukke opp støy. Vet ikke om disse er så gode på audio frekvenser, men bare et forslag.

 

Støttter forøvrig din teori om at det er en kondensator som er gåen. Siden dette er felles for alle kanaler, regner jeg med det vil hjelpe mye i skjema lesning (om du har dette). Mulig det hjelper å modde på litt her og der for å filtrere vekk, men husk at forsterkeren i utgangspunktet virket, så ville funnet feilen fremfor å unngått den med annen elektronikk.

 

Er det ikke garanti? kan du kontakte produsent? Disse sitter sikker på masse kunnskap om div problemer rundt deres produkt.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Har nå fått byttet kondiser hos reperatør, problemet med med støy/knitring vedvarer. Faller nå tilbake på konklusjonen om at det er høttalerne som er "lett" sprengt.

 

Har tenkt litt på det at forsterkeren er klasse A, og dermed har et konstant nivå med høy spenning/strøm gjennom hele kretsystemet (rett meg om jeg tar feil her).

Det vil kansje også si at høyttalerne vil bli matet med noe signaler/strøm uansett om lyden er på eller om det er signal-kilde tikoblet..?

 

Skal se om en kamerat kan ta med en forsterker til meg så kan vi sjekke litt, og komme til en bedre konklusjon.

 

Er det ikke garanti? kan du kontakte produsent? Disse sitter sikker på masse kunnskap om div problemer rundt deres produkt.

 

Er ikke garanti, men har kontaktet tidligere forhandler av Papworth. De kunne ikke hjelpe meg med å forklare hva som muligens var galt.

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar

Du har samme støy med andre høytalere => det er feil på forsterkeren.

Du har støy men det er ikke brum (50/100Hz) => Power delen er trolig OK (dvs ikke trafo/kondiser)

 

Har du støy på begge kanaler? => i så fall må det være noe som er felles:

... Betyr at det er færre steder å lete, det er sjelden samme feil oppstår to ulike steder,

selve utgangstrinnet er vanligvis godt adskilt så let først etter feil FØR selve utgangstrinnet. (kan prøve å kortslutt inngangssignalet til utgangstrinnet, blir støyen borte sitter støykilden før)

Har du støy på bare ene kanalen er det trolig noe med bare ene utgangstrinnet, er jo den mest belastede delen også.

 

Integrated Amplifiers var (i værtfall før) typisk klasse AB typer, er du sikker på at det er en klasse A forsterker?

Selv en liten klasse A brenner store mengder varme i forhold til en klasse AB, om forsterkeren er (meget) varm selv uten noe lyd er det nok et tegn på at det er en A, er den svakt lunken er det ikke en A.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om jeg vet å adskille brum fra støy..

 

Ja det er begge kanaler.

 

Jeg er vet ikke hvor jeg skal kortslutte for å sjekke dette, men får tak i skjema til forsterkeren snart (fikk kontakt med noen fra papworth).

 

Jeg ble fortalt at den var klasse A, mener den er blitt refert til som klasse A andre plasser også (på nett).

Men kan ikke si jeg har merket at den blir noe serlig varm uten å spille på den.

 

Mener du det som er før utgangs trinnet, er der rca-inngangene og volum/kilde velger er?

Den delen er ganske strippet i denne utgaven (var noe rørgreier der før). Så virker ikke som det er så mye som kan ha gått galt der.

 

Her kan du se bilder: Hifi-sentralen-tråd

 

Takk

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...