Gå til innhold

Nettverkskamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

må si jeg er ørlite skuffet over dette kameraet. Jeg hadde håpet at det kunne bli et lite og hendig ekstrakamera for meg, som jeg i tillegg kan slenge min sb-400 på ved anledning.

 

Men:

1. Jeg ser ikke nødvendigheten av GPS. Fordyrer og reduserer batterilevetid.

2. Objektivet er f/5,9 i tele-enden! Jeez.

3. 13,5 mpx er jo helt latterlig. Har imidertid forhåpninger om den, siden sonys sensor i w300 (samme sensor?) fikk bra skussmål på luminous landscape.

4. Raw-formatet virker rart! NRW-format som kun kan behandles av visse programmer, og ikke er kompatibel med capture NX(2), og sikkert ikke Lightroom...

 

Skuffende. På den positive siden ser jo kameraet stilig ut... Tror jeg sitter på lommeboken til olympus og panasonic sitt nye system rulles ut.

Lenke til kommentar
1. Jeg ser ikke nødvendigheten av GPS. Fordyrer og reduserer batterilevetid.

Akkurat der er jeg litt uenig. GPS i et pek og klikk kamera kan være nyttig - du har det liggende i bilen, og hvis du ser noe du kan tenke deg å ta skikkelige bilder av (en dag du har tid). Ta bildet med dette kamera og du har muligheten til å finne tilbake. Ypperlig når du kjører noen bakveier på steder du ikke er kjent.

 

Tom

Lenke til kommentar
Akkurat der er jeg litt uenig. GPS i et pek og klikk kamera kan være nyttig - du har det liggende i bilen, og hvis du ser noe du kan tenke deg å ta skikkelige bilder av (en dag du har tid). Ta bildet med dette kamera og du har muligheten til å finne tilbake. Ypperlig når du kjører noen bakveier på steder du ikke er kjent.

 

Tom

 

Jeg var nok litt upresis i den første posten min; jeg mente ikke at det ikke kan være nyttig og mange sikkert vil like denne funksjonen, bare at jeg ikke er interessert i det / har betalingsvilje for det... Det er svært sjelden jeg griper meg i tenke "hm, skulle gjerne likt å vite i hvilken by jeg tok dette bildet" eller "hm, jeg skulle jaggu ønske jeg hadde de eksakte kart-koordinatene for dette bildet". Men for all del, dette vil sikkert bli en slager for mange.

Lenke til kommentar

Dette ser jo virkelig spennende ut !

 

Joda, alt for mange pixler, og litt sørgelig lysstyrke på tele, men GPS er en bra funksjon.

Tror ikke jeg ville brukt GPS aktivt, men alikevel, fantastisk om Exif inneholder nøyaktik posisjon og klokke.

Det er jo genialt om noe skal dokumenteres, eller om du blar i gammle bilder.

Tipper vi snart får bildevisningsprogramvare som viser bilde, med et lite kart i en hjørnet.

Om man så supplerer med innebygdt elektronisk kompass, og vater begynner vi virkelig å snakke.

Da kan man sette sammen biler til en 3D modell.

 

Nettverk er jo også spennende, men det spørs hvilken funksjonalitet de legger inn.

Om man kan styre kamera over nettverk blir det jo artig å sette dette i f.eks en fuglekasse for å følge med når egg klekkes, ungene vokser opp etc.

Om det bare er til filoverføring - tja, USB duger jo også...

Lenke til kommentar
4. Raw-formatet virker rart! NRW-format som kun kan behandles av visse programmer, og ikke er kompatibel med capture NX(2), og sikkert ikke Lightroom...

Du kan være sikker på at både ViewNX og Capture NX vil bli oppdatert snarest, tidlig neste måned er nevnt for ViewNX og jeg føler meg sikker på at Capture NX vil følge etter.

 

Forøvrig kan det være et nytt og bedre Raw format som testes?

Lenke til kommentar

GPS er spennende, og noe vi bare kommer til å se mer av. Jeg regner (håper) det dukker opp i flere og flere kamera, for speilrefleks vil de første enhetene nok være innebygd i batterigrepene. Snadder.

 

Jeg ser mye nytte av dette, spesielt ved deling av bilder over nett. Det finnes allerede en rekke sider som støtter visning av bilder på kart, blant annet flickr. Det er interessant å få opp bilder i nærheten av en. En kan også tenke seg feriealbum (online) bygd opp rundt kart, hvor man kan vandre rundt i den samme ruten som de som har vært her. Ikke alle kommer til å pusle med dette, men mange vil nok ha stor glede av det.

 

Husk også på mulighetene andre enheter gir. På min mobiltelefon har jeg installert et flickprogram som blant annet kan bruke lokaliseringsteknologi til å trekke ut de mest interessante flickr-bildene tatt i nærheten av meg. Ikke noe man bruker hver dag, men kan absolutt være en kilde til inspirasjon (eventuelt copycat-virksomhet).

Lenke til kommentar
Nå synes jeg det begynner å gå over alle støvleskaft når det gjelder kryptiske, intetsigende og feilinformerende emnetitler for akams artikler... :no:

Så sant så sant. Spesielt når overskriften er "Nettverkskamera" og de ikke engang i artikkelen vet hva nettverksporten brukes til..

"P6000 utstyrt med Ethernet-port, og dette er så spesielt at vi måtte dobbeltsjekke med Nikon. Hva den brukes til vet vi ikke, men vi liker absolutt tanken på at den kan benyttes til overføring av bilder og så videre, men dette venter vi fremdeles på bekreftelse fra Nikon på."

 

 

Når en jallaavis sm IT-avisen finner det ut, så burde en dedikert kamerasiden som akam klart det:

"LAN-kontakt

En annen nyhet er ethernet-kontakt, slik at bilder kan overføres direkte over Internett. Bildene overføres til Nikons bildedatabase my Picturetown, og kan seinere hentes ned av brukeren fra en hvilken som helst PC med nett. Her finnes også grafiske kart som viser hvor bildet er tatt på grunnlag av GPS-data."

 

Kameraet burde hatt wifi så det kunne synce mot laptop eller pc'n hjemme med en gang man kom inn døra.

Lenke til kommentar

La merke til Fn-knappen øverst. Har de kopiert denne fra Canon, som har hatt dette i årevis på sine kompakter??

Eller har de bare døpt om Menu-knappen?

 

Ellers er jeg enig om at GPS kan være svært nyttig når man er på ferie, og kan glemme hvor bildene er tatt. Men forutsetter at man enkelt kan slå det av for å spare strøm.

Lenke til kommentar
4. Raw-formatet virker rart! NRW-format som kun kan behandles av visse programmer, og ikke er kompatibel med capture NX(2), og sikkert ikke Lightroom...

Du kan være sikker på at både ViewNX og Capture NX vil bli oppdatert snarest, tidlig neste måned er nevnt for ViewNX og jeg føler meg sikker på at Capture NX vil følge etter.

 

Forøvrig kan det være et nytt og bedre Raw format som testes?

 

Tja, dei er ikkje så spesiellt positive til dette "nye" raw formatet hos Luminous Landscape, som også refererer til her, samt denne "Nikon" siten

 

 

edt: lagt til linker

Endret av Ruhell
Lenke til kommentar
Tja, dei er ikkje så spesiellt positive til dette "nye" raw formatet hos Luminous Landscape, som også refererer til her

Jeg synes det er litt i overkant fordømmende å være utelukkende negativ til det nye Raw-formatet før det blir lansert og jeg tviler jeg på at Nikon lanserer et nytt format hvis det ikke har noen som helst fordeler. Ser heller ikke bort ifra at de som sutrer mest, er de som ikke bruker Nikons egen programvare, da jeg er helt sikker på at Nikon vil komme med støtte for det nye formatet relativt kjapt. Det kan av naturlige årsaker drøye litt før 3.parts programmer finner det bryet verdt å komme med støtte pga ett kamera.

 

For min egen del har dette liten interesse, da kamera er for stort til å være lommevenlig og jeg har dSLR, men det hadde vært interessant og lest litt balansert informasjon om det nye formatet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...