Gå til innhold

Samler troppene mot Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Off topic: Når jeg leste topicen forestilte jeg meg masse soldater på vei mot Microsoft sine bygninger for og ta over eller noe.

Enten det eller en form for krig mot dem.

 

on topic:

Hadde jo blitt greit om det kom flere ting på markedet av operativ systemer som var mer spessial lagd for bedrifter og lignende som det stod i artikkelen.

 

Kanskje skolene kunne spart litt penger og kanskje blitt pusset opp litt oftere i Norge for det er jo mange som ikke er så pene lenger.

Lenke til kommentar

billigere er vel relativt.

 

å bytte ut alle windows maskiner med IBM sine ubuntu/redhat maskiner er ikke billig, ei

heller er opplæringen som må til for bortimot 100% av brukerne :p

For ikke snakk om dobbel support i overgangsfasene.

 

Kompabilitet mellom hjemme PC'n (windows) og jobb/skole PCn (ubuntu/redhat) kan også

være et problem i starten.

 

Men er et steg i riktig retning non-the-less, man trenger all den konkurransen man

kan få slik at Microsoft kan gjøre ting bedre :)

 

imo.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar

nå trenger man ikke bytte ut pcen for å skifte operativsystem, og det fine med de fleste linux systemer er at de kjører omtrent like stabilt på de fleste pcer, i motsetning til hva jeg har erfart med windows og skole pcer.

 

kompatibilitet er heller ikke et problem da man kan lagre det meste (dvs. dokumenter, excel, og graphikk arbeid)til filer windows leser med linux sine officepakker osv.

 

største problemet blir nok opplæring, men her og bør det være mulig med litt kreative løsninger, og fra ungdomskolen og opp bør det være mulig å la noen elever ha det som fag og dermed drive datasystemet som ett fag (ubuntu eller kubuntu er enkle nok til dette ihvertfall. selv om jeg for læringens skyld ville anbefalt Archlinux eller lignende kommando basert system)

Lenke til kommentar

Oisann, spennende. Håper IBM faktisk klarer å gjennomføre noe nå da. Er skeptisk til integreringen av Lotus Symphony, har lest ganske begredelige rapporter om den pakka.. Blant annet fordi den bygger på OpenOffice 1.4! o_O Men for alt jeg vet kan det gå greit. Hadde jeg vært IBM, ville jeg heller satset på å bidra til utviklingen av eksisterende programmer, fremfor å halvveis prøve å utvikle noe nytt og eget, men for all del, konkurransen kan i beste fall øke kvaliteten på Lotus OG OOo. Spennende å se at IBM også tar med Canonical i samarbeidet, da disse gutta har gjort utrolig mye riktig i forhold til brukerveiledninger etc. Kanskje vi snart får se egne maskiner fra Lenovo med SuSE eller Ubuntu installert til forbrukermarkedet? Hadde vært knall.

 

Kompabilitet ser jeg ikke på som noe problem, da jeg ser for meg at Canonical, Red Hat, Novell og IBM stiller opp med spesialkompetanse på området, i tillegg til at OpenOffice/Symphony er M$Office-kompatible (OpenOffice 3.0 kommer straks, og da har vi docx-støtte også!). Har selv brukt OpenOffice opp mot høgskolens Office-systemer uten særlige problemer. Skulle det mot formodning være et problem med noe, kan jo eleven/studenten/den ansatte bare installere OpenOffice hjemme, det er jo gratis og fort gjort.

 

Jeg vet at kanton Geneve i Sveits allerede har innført bruk av Ubuntu på noe sånt som 9500 skolepcer, og flere følger etter. Også enkelte fylker her til lands har begynt å implementere linuxsystemer i offentlig sektor, så at IBM, Canonical, RedHat og Novell nå slår seg sammen ser jeg på som et veldig kraftig uttrykk om at MS skal få slite med å beholde monopolet sitt..

 

Limbeck: Det er neppe noe samarbeid mellom de to, men jeg husker at noen Linux-distroer gikk inn en sånn "patent-avtale" med MS for å unngå å bli saksøkt i senk, uten at MS kunne spesifisere nøyaktig hvilke patenter det var snakk om.. o_O

Lenke til kommentar

En av svakhetene til Linux-baserte OS er at det kan være litt vanskelig å få en stor leverandør til å ta ansvar for å utvikle kostbare eller "kjedelige" ting til Linux. IBM har tidligere gjort en god jobb med åpen kildekode og Linux. De er også en så stor leverandør at de kan fungere som en solid totallevarandør. Deres tilknytning til maskinvarebransjen er også spesiell sammenlignet med mange selskapene bak mange av Linux OS-ene.

 

Hittil har Canonical vært en av de virkelig store leverandørene av Linux til vanlige folk. Suse og Red Hat har vært mest vinklet mot bedrifter og servere. IBM dekker både det området og mot vanlige folk. Jeg tror dette kan bli en ny stor pingvin på Linux-himmelen :)

 

Det er stadige drypp av slike nyheter som gjør at man ser det store linux-året komme nærmere og nærmere.

Lenke til kommentar
Kanskje skolene kunne spart litt penger og kanskje blitt pusset opp litt oftere i Norge for det er jo mange som ikke er så pene lenger.

 

Svært mange skoler bruker det allerede.

 

billigere er vel relativt.

 

å bytte ut alle windows maskiner med IBM sine ubuntu/redhat maskiner er ikke billig, ei

heller er opplæringen som må til for bortimot 100% av brukerne :p

For ikke snakk om dobbel support i overgangsfasene.

 

Kompabilitet mellom hjemme PC'n (windows) og jobb/skole PCn (ubuntu/redhat) kan også

være et problem i starten.

 

1 : Opplæring, ja, men her er det snakk om kun administrativt, elever/lærere trenger ikke spesiel opplæring for å starte openoffice istedet for word.

 

2 : Kompabilitet? Uhm.. vel, alle offentlige dokumenter i norge skal utgis i åpen standard også, så hvis de har problemer med kompatibilitet så vil de få det fra flere steder. (Lagt merke til at alt kommer i pdf nå, istedet for doc?).

 

 

Jeg har jobbet litt med skole pc'er, og har sett VELDIG mange windows løsninger som er rivd i fillebiter av random elever. Det er rimelig standard med dyr backup software og å restore mirrors av komplette pc'er flere ganger per dag (f.eks mellom timer). Og at alt elevene bruker er via network drives. Ett låst ned linux system holder VELDIG mye lenger. Du setter det opp og så står det. I min erfaring så er den ekstra tiden med opplæring/konvertering til nye systemer tid du hadde brukt på å reparere ett windows system uansett.

 

Har en kamerat som jobbet på en skole i usa, satte opp en server for dem og gikk fra jobben til privat bedrift. 2 år etter kommer han tilbake i jobben, alt er bytta ut bortsett fra den ene linux server'n han satte opp, og den kjører like bra ennå (hans login var forige login også, 2 år før). Det er noe man ser rimelig ofte i windows land, bytt ut alt når noe klikker, mens linux serverne er det ingen som tør å kødde med ;)

Lenke til kommentar

her snakker vi jo også om arbeidsplasser hvor den enkelte gjør definerte jobber hver dag.

 

faktisk så tror jeg hjemmebrukeren som veksler mellom spill, web, kontorpakker og media gjennom en dag stresstester ett os mer den en gjennomsnitts kontor-pc. om da ikke bruker forventer å kunne bruke kontor-pcen på samme måte som han bruker hjemme-pcen...

Lenke til kommentar
Hittil har Canonical vært en av de virkelig store leverandørene av Linux til vanlige folk. Suse og Red Hat har vært mest vinklet mot bedrifter og servere. IBM dekker både det området og mot vanlige folk. Jeg tror dette kan bli en ny stor pingvin på Linux-himmelen :)

 

Det er stadige drypp av slike nyheter som gjør at man ser det store linux-året komme nærmere og nærmere.

 

Det er Red Hat som står bak den største andelen av utviklingen på Linux-skrivebordet. Det er også Red Hat som er den største pådriveren for utviklingen av Linux-kjernen.

 

Red Hat er den største utvikleren av linux, xorg, metacity, pango, gconf, dbus, hal, NetworkManager, ext3, og mye mer.

 

http://fedoraproject.org/wiki/RedHatContributions

 

Det Cononical har gjort er svært viktig, men det de har gjort er ikke teknisk. Ubuntu har fått fokus på skrivebordet og vanlige brukere. Dette er svært viktig! Men teknologien de bruker i Ubuntu er for det meste ikke laget av dem. Cononical har fått mye pepper for å kjøre sitt eget løp uten å bidra til fellesskapet.

 

Red Hat har jobbet jevnt og trutt mot det vi ser i det siden de startet "Red Hat Labs" for mange år siden. Ting har tatt tid, men enkel håndtering av f.eks. skjermer og wlan er i ferd med å komme i mål.

 

Det Red Hat har gjort mest av er å utvikle den teknologien som ligger bak. De komponentene det andre bygger videre på. Spesielt innen skillelinjen mellom maskinvare og skrivebordet. Novell er også en betydelig aktør, men de har flyttet mye av fokuset vekk fra skrivebordet og over på Microsoft sin mono teknologi.

 

Hvorfor ikke utviklingen har gått like fort som på andre områder innenfor Linux/open source? Det har vært vesentlig mindre penger innenfor alternative skrivebordsløsninger. Unix/Linux var godt etablert innenfor servere fra før. Kundene betalte villig for utviklingen av server-tjenester, men mindre villig til å bidra på klientsiden.

Lenke til kommentar
Jeg sier som første svar på denne saken på slashdot... "men kan jeg få den uten Lotus også?"

 

Hehe, ja du kan få den uten Lotus også. Slik IBM kjører sin interne "OCSS" løsning, så velger vi oppsett av distro iht behov, stilling, lokasjon etc. Så langt har jeg testet dette på R,X og P, og det funker glimmrende. Eneste som er problematisk er Wireless konfigurasjon iht chipset(Intel), dessverre inkompabilitet på noen av disse. Utenom det, så funker dette genialt.

 

Kobler systemet opp med en lifeboat recovery cd, bruker 2 minutter på å sette opp personling informasjon - så en liten time senere, fiks ferdig oppsatt laptop med RHEL

Lenke til kommentar
Vel, det kan jo tenkes at ingen gidder å "kødde" med Linux fordi den gjennomsnittlige linuxbruker har mye mer kunnskap til datasystemer/OS enn den gjennomsnittlige Windowsbruker og i så måte er det mye enklere å spre faen blant "dumme" Windowsbrukere.

 

Nei, det er fordi det tar ca 2 sekunder for en gjennomsnittselev å fullstendig ødelegge ett windows system. Mens på linux har de kun access til å ødelegge i sin egen hjemme katalog. Du får bare ikke låst ned windows på samme måte.

 

vel, IBM har prøvd seg før, men OS/2 ble bare tull. La oss håpe at de klarer seg litt bedre denne gangen.

 

Vel, å sammenligne dette med OS/2 er vel litt vel søkt, her er det snakk om å pre package og selge linux systemer, ikke designe ett operativsystem.

Lenke til kommentar
vel, IBM har prøvd seg før, men OS/2 ble bare tull. La oss håpe at de klarer seg litt bedre denne gangen.

Du vet at OS/2 opprinnelig var et samarbeid mellom IBM og Microsoft om å lage en mer avansert arvtager til DOS og Windows. Microsoft trakk seg riktignok ut av samarbeidet etter hvert, så de senere OS/2-versjonene til og med OS/2 Warp ble laget bare av IBM.

 

Men som _neuron_ allerede har påpekt så blir sammenlikningen meningsløs fordi det her ikke er snakk om å lage noe nytt OS.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
vel, IBM har prøvd seg før, men OS/2 ble bare tull. La oss håpe at de klarer seg litt bedre denne gangen.

Du vet at OS/2 opprinnelig var et samarbeid mellom IBM og Microsoft om å lage en mer avansert arvtager til DOS og Windows. Microsoft trakk seg riktignok ut av samarbeidet etter hvert, så de senere OS/2-versjonene til og med OS/2 Warp ble laget bare av IBM.

 

Men som _neuron_ allerede har påpekt så blir sammenlikningen meningsløs fordi det her ikke er snakk om å lage noe nytt OS.

Blir det bare å hive "Lotus" på et eksisterer OS da?

Lenke til kommentar
vel, IBM har prøvd seg før, men OS/2 ble bare tull. La oss håpe at de klarer seg litt bedre denne gangen.

Du vet at OS/2 opprinnelig var et samarbeid mellom IBM og Microsoft om å lage en mer avansert arvtager til DOS og Windows. Microsoft trakk seg riktignok ut av samarbeidet etter hvert, så de senere OS/2-versjonene til og med OS/2 Warp ble laget bare av IBM.

 

Men som _neuron_ allerede har påpekt så blir sammenlikningen meningsløs fordi det her ikke er snakk om å lage noe nytt OS.

Blir det bare å hive "Lotus" på et eksisterer OS da?

 

ja :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...