Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig


Anbefalte innlegg

Vår første bolig

 

post-14238-1217945766_thumb.jpg

 

På dette forumet finnes det tråder som omfatter modding av pc-er og biler. Nå som vi bygger vårt eget hus, tenkte jeg at jeg skulle lage en tråd for dette, ettersom jeg til tider har letet etter andre forumnerder sine boligprosjekter, noe som har gitt dårlig resultat. Om dette er interessant lesestoff, vil tiden vise, jeg håper iallfall noen er som meg og lurer litt på hvordan et hus blir bygget.

 

Det var en gang.. Iallfall vinteren 2007. Min samboer og jeg hadde diskutert en stund om å bygge eller kjøpe vårt eget sted, ettersom vi begge synes at det er kjipt å betale leie. Min søster, svoger og deres barn, var også på utkikk etter noe nytt, ettersom deres leilighet begynte å bli for liten.

 

Jeg fulgte med en stund på markedet på Askøy hvor jeg bor, og vi var på et par visninger, dog uten at noe virket interessant.

 

En søndag, som også var dagen derpå, fikk jeg spørsmål om jeg ville være med på visning. Ettersom jeg ikke kunne gå eller snakke, sto jeg over. Min søster og svoger gikk da på visning. Mandagen kom og mens jeg var på arbeid, fikk jeg spørsmål om vi ville være med å kjøpe et hus. Lang historie kort, vi kjøpte det gitt.

 

235817.jpeg

 

235827.jpeg

 

235828.jpeg

 

235829.jpeg

 

235831.jpeg

 

 

Slik så noen av bildene av huset som ble lagt ut.

 

Etter å ha overtatt huset, startet planleggingen. Huset ble forsøkt plassert på tegningen over tomten, og vi fant ut hvilken plass vi hadde. Ettersom begge var enig at en vertikaldelt tomannsbolig var det beste, gikk vi for det.

 

Det ble laget skisser, bl.a en illustrasjon jeg har lagt først i posten.

 

Første søknad ble sendt inn og det gikk et par måneder. Da viste seg at et par ting med søknaden var ikke komplett og naboer hadde reagert. Dette er noe jeg helst ikke vil gå inn på, ettersom vi har lagt dette bak oss og vi er godt i gang.

 

235835.jpeg

 

Uansett, så fikk vi inn en ny søknad som ble godkjent, og dermed var vi igang, og plenen på bildet over skulle vekk.

 

235838.jpeg

 

235839.jpeg

 

 

Gravemaskinen gjorde jobben sin, nesten uten noen problemer, eneste var et vannrør som ble truffet. Dette var ikke på noen tegninger, så var vanskelig å vite at det lå der. Men det ble ordnet og ferdig med det.

 

 

235840.jpeg

 

235845.jpeg

 

 

Her har entreprenøren satt opp forskaling for den bakre del av grunnmuren. Burde gjerne tatt bilde av grunnmuren etter at forskalingen var tatt av, men den gang ei.

 

 

235848.jpeg

 

235849.jpeg

 

 

Ups, må jobbe nå, update kommer!

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er interessant lesestoff.

 

Hva er planen videre, for eksempel med tanke på hva dere skal gjøre selv (om noe), rominndeling, budsjett, etc?

 

Vi gjør så mye vi kan selv, men noe overlater vi til snekker og rørlegger.

 

Angående rominndeling, tror jeg at jeg kommer tilbake til det. Jeg tenkte å lage en skisse i Paint eller noe sånt, ettersom jeg ikke vet helt hvordan det er med rettigheter osv når det gjelder det å legge ut et firma sine tegninger på nett.

 

Angående budsjett, så har vi kjøpt det gamle huset for 2,2 millioner. Vi har altså det lånet fordelt på fire stk. Byggelånet vil anslagsvis bli på rundt 3,2 mill, mao 1,6 mill per par.

 

Kjekt at det er interessant for noen.

 

For å fortsette på historien, så er de siste bildene av når vi isolerte på baksiden av grunnmuren. Her brukte vi 100mm isopor om jeg ikke husker feil og fuktsperre type knotteplast med duk.

 

 

Så over til neste steg. Entreprenøren laget en sokkel hoveddelen av grunnmuren. Oppå den stablet vi 33cm isoblokker med Glava Isolasjon, støp og armering. Så her er bevisene.

 

 

235970.jpeg

 

235972.jpeg

 

235974.jpeg

 

235975.jpeg

 

235976.jpeg

 

235978.jpeg

 

235979.jpeg

 

 

Ellers et lite bilde av sikringen av muren til naboen, som var av det skrale slaget før entreprenøren sikret den.

 

235980.jpeg

 

Tidligere uker har vi altså bygget grunnmur av isoblokker. Tok en ørliten sommerferie på to uker. Etter det festet vi 10 cm Leca-blokker i toppen av lysåpninger, grunnet en takhøyde på 250 cm. Vi er tilnærmet ferdig med grunnmursjobben, må bare pusse på innsiden der som det har vært spikerslag før.

 

Her er et bilde fra lokalet vi bruker i helgene for å kappe opp en del av materialene på forhånd, litt lettere for snekkeren da.

 

235981.jpeg

 

Nå har vi altså begynt på å lage en mur i forkant av tomten. Denne har vært for lav hele tiden, men ble enda lavere da vi gravde grøften for kabler og rør til huset.

 

Vi skal først støpe et fundament, for så å bygge oppover med det noen kaller forskalingsblokker. Først bilder fra gårsdagens økt.

 

 

235985.jpeg

 

235986.jpeg

 

235987.jpeg

 

 

Vi er akkurat ferdig med dagens økt. Idag er vi armert og gjort klar for støping i morgen.

 

 

235988.jpeg

 

235989.jpeg

 

 

 

 

Så, sånn er det. Jeg håper å komme tilbake til informasjon som rominndeling og den slags, men håper noe kommer fram av spørsmål fra andre fra forumet.

 

Kanskje det er en fordel å fortelle, om jeg ikke har gjort det, at dette er en tomannsbolig, og vi skal ha den delen som er til venstre om en ser huset forfra.

Lenke til kommentar

Da var dagens først økt over. Kom litt for sent idag, de andre var nesten ferdig når jeg kom.

 

Anyway, idag har vi støpt i forskalingen til muren og på fredag får vi forskalingsblokkene. Blir spennende å se om denne muren blir fin. Fin og fin, så fin som en mur kan være iallfall.

 

Edit: Flere bilder

 

236290.jpeg

 

236380.jpeg

 

236383.jpeg

 

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

Dagens update:

 

236832.jpeg

 

236834.jpeg

 

236836.jpeg

 

236838.jpeg

 

 

Idag har vi revet forskalingen og skiftet en kran i det gamle huset. :)

 

Den gamle kranen lakk, og var heller upraktisk med sin gammeldags påkobling.

 

Jeg har nå laget noen skisser over rominndelingen. Det ser meget useriøst ut, men det ble kjapt og gale, en ser iallfall i hovedsak hvordan det blir.

 

 

236839.jpeg

 

236841.jpeg

 

236842.jpeg

 

Lenke til kommentar

Har selv letet etter lignende selv, tenkte at det må nå være noen forumfolk som sysler med slikt selv.

 

Vi har akkurat kommet inn fra en liten økt nå, bare noe småfiks siden det er søndag. Planen er å få betongbilen på plass i morgen, så da måtte vi tette et hull slik at betongen ikke fløt ut.

Lenke til kommentar

Ehm ja. Planen er å bruke opp egenkapitalen, for så å begynne på delutbetalingslånet/byggelånet. Vi er halvveis i egenkapitalen nå, så vi får se når den er brukt opp. Vi har fått et byggelån på 3,2 mill, fordelt på to par, så vi får se hva vi får for det. ;)

 

Dagens update:

 

Betongbilen har vært på besøk og fylt i forskalingsblokkene. Armeringsjern er kommet i og betongen koser seg. Slik jeg har forstått det, skal entreprenøren fylle opp masser mot muren i morgen eller en av dagene som kommer.

 

238511.jpeg

Lenke til kommentar

Dagens oppdatering:

 

Vi har ikke gjort så revolusjonerende mye siden sist, men det har skjedd noe iallfall.

 

Tidlig i uken gikk til rydding av tomt og diverse slik at det var klart for operasjon "Tilkobling av kloakk" natt til fredag. Skal jo sies at entreprenøren gravde grøften klar før dette ble gjort. Uansett, veien ble stengt og rørene til det nye huset ble koblet til det kommunale rørnettet.

 

På lørdag hadde vi en liten økt med precutting av materialer som skal brukes i huset, så nå er det snart tid for snekkeren.

 

Edit: Har prøvd meg litt i Ikea Home Planner, laget dette forslaget. Jeg har selvfølgelig glemt koketopper, så hvis noen med kreativ fantasi greier å få inn den, er jeg takknemlig.

 

Edit 2: Sannelig fikk jeg det ikke til selv, eller, min samboer kom med ideen. Nytt forslag her.

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

Dagens oppdatering:

 

 

242496.jpeg

 

242498.jpeg

 

242499.jpeg

 

242502.jpeg

 

242504.jpeg

 

 

 

I dag har vi stablet forskalingsblokker igjen. Det gikk strålende og vi nærmer oss toppen. Blir spennede å se hvordan vi skal lage overgangen fra den store muren på sørsiden av tomten, men det ordner seg nok.

 

Angående kjøkken, har vi sikkert seks-syv forskjellige løsninger nå, med og uten boden ved siden. Vi nærmer oss iallfall og jeg skal legge ut løsningen når vi er i mål.

Lenke til kommentar

Når vi fikk ja fra kommunen en gang i vår, siktet vi på jul. Med tiden ser vi at dette blir vel drøyt, så til påsken kanskje? Snekkeren skulle egentlig begynt 18.08.08, men ble utsatt litt slik at grunnarbeidet blir ferdig. De foreløpige målene våre nå, er å bli ferdig med muren i fronten av tomten og muren foran det gamle huset.

Lenke til kommentar

Dagens oppdatering:

 

En liten bildeorgie siden sist økt. Vi har stablet forskalingsblokker på muren foran huset og skråskjært muren i front av tomten. Litt finpussing skal til, så satser vi på at betongbilen kommer på tirsdag og fyller i murene. Etter det skal entreprenøren grave rundt på andre siden av tomten til det gamle huset.

 

Når murene er ferdig, vurderer vi et nettinggjerde på samtlige murer. Firmaer som leverer og monterer slike gjerder, skal visst ha 1000,- per løpemeter, så tror nok vi gjør det selv.

 

244264.jpeg244266.jpeg244267.jpeg244272.jpeg244275.jpeg244276.jpeg244277.jpeg

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...