Gå til innhold

Test: MSI P45 Platinum


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God test!

 

Rart dette med bios og overklokking. Kortet skal brukes i EM i overklokking, vi får se hva som skjer da :-)

 

Hardware er ikke sponset av MSI på noen måte, noe som aldri i verden kommer til og skje. Det er i så fall andre grunner til at det har vært mye MSI-saker i det siste.

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

3 småting:

 

Er det en bro til XF som er dobbel eller er det to enkle? Skal benyttes 2 broer når en kjører CF..

 

og:

 

Noen som har sett en test med PCiEx8/x16 med PCiE 2.0? Har sett dem testa CF med x8/x16 når PCiE var på 1.1 men ikke etter.

 

Vil det ikke være lurt å vente med nytt HK til 2.kvartal 2009 da den nye cpu/brikkesettarkitekturen til Intel kommer? P45 gir jo ingen klar ytelses forbedring fra P35(3%?) eller 966/975?(Iallefall ikke banebrytende) Da må en jo ha ny cpu og HK uansett..

Lenke til kommentar

Hmm, det er en ting jeg ofte ser på nyere hovedkort og det er enorme chipsettkjølere, dog viser erfaring at mange ganger så er disse sjeldent montert ordentlig og man må gjerne justere med ekstra kjølepasta eller tilpasse kjøleren ved å bøye litt på den så den sitter ordentlig på plass.

 

Finnes det noen mulighet for at Hardware sjekker dette litt bedre i kommende tester? Eventuelt temperaturmåling med en sensor plasert på NB / SB og sjekk av overklokkingsegenskaper før og etter dette?

Lenke til kommentar
3 småting:

 

Er det en bro til XF som er dobbel eller er det to enkle? Skal benyttes 2 broer når en kjører CF..

 

og:

 

Noen som har sett en test med PCiEx8/x16 med PCiE 2.0? Har sett dem testa CF med x8/x16 når PCiE var på 1.1 men ikke etter.

 

Vil det ikke være lurt å vente med nytt HK til 2.kvartal 2009 da den nye cpu/brikkesettarkitekturen til Intel kommer? P45 gir jo ingen klar ytelses forbedring fra P35(3%?) eller 966/975?(Iallefall ikke banebrytende) Da må en jo ha ny cpu og HK uansett..

 

Du trenger ikke mer enn en bro for og ha cf, hvis du syns det blir penere eller noe slikt med 2 går det bra også men den andre kontakten er hvis du skal ha flere en to kort i cf.

 

P45 har jo noen flere fordeler over P35, som 8x PCIe hastghet på begge skjermkortene i cf, er laget på annen produksjonsprosess 65nm vs 90nm, og P35 klarer ikke FSB1600 og har heller ikke PCIe2.

sikkert noe mer også?

Lenke til kommentar
Du trenger ikke mer enn en bro for og ha cf, hvis du syns det blir penere eller noe slikt med 2 går det bra også men den andre kontakten er hvis du skal ha flere en to kort i cf.

 

P45 har jo noen flere fordeler over P35, som 8x PCIe hastghet på begge skjermkortene i cf, er laget på annen produksjonsprosess 65nm vs 90nm, og P35 klarer ikke FSB1600 og har heller ikke PCIe2.

sikkert noe mer også?

 

Hmm

 

Fra Guru3D:

 

"Now if you decide to go the guru path of righteousness (read: Crossfire) then please understand you'll need to connect both the CF bridges. The Crossfire connectors will be supplied with the graphics cards, by the way. One per card. "

Bilde

 

Tror nok du må ha 2, sett det flere steder og.

 

At P45/35 har 8xPCiE pr kort er ikke noe mer enn mitt P5w DH Dl har, og det er 975x, og tilogmed det klarer over 400 FSB. Spørsmålet er bare om det er verdt å bruke 1200 bob på et nytt HK nå når QPI er rett rundt hjørnet? Men mindre varme er jo bra :roll:

 

Noen nevnte store chipset-kjøler.. se på kort med nVidia 750/790!! Huff og huff, må ha vifte på for å komme seg over stock frekvens..

 

Bilde 750

 

Kommer nok en 4870 i posten rett etter X2 er lansert, håper prisen skal gå ned litt etter lanseringa. Og Asus TOP BIOS er allerede klar. :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Grei test som bare bekrefter det om MSI og overklokking.

Enkelte versjoner av visse hk kan klokke rimelig bra, men det er en grunn til at det er mange frustrerte tråder på msiforum om klokking. :)

(Relattivt) rimelige hk som yter bra stock med litt "fancy" kjøleløsning for "entusiast-modellen".

Skal du klokke kommer man ikke utenom Asus og Gigabytes rimelige versjoner innenfor ett gitt chipset.

Mener jeg.

Lenke til kommentar

Har selv testet det hovedkortet og det har fært forferdelig å teste. BIOS på BIOS fra MSI har skuffet, og ustabiliteter og elendig overklokk (410-420 MHz FSB på Quad-core).

Samt en del feil med at multiplieren ikke ville la seg styre osv...

 

At det ikke er noen fryd å flashe kommer også som en bbonus.

Lenke til kommentar
Har selv testet det hovedkortet og det har fært forferdelig å teste. BIOS på BIOS fra MSI har skuffet, og ustabiliteter og elendig overklokk (410-420 MHz FSB på Quad-core).

Samt en del feil med at multiplieren ikke ville la seg styre osv...

 

At det ikke er noen fryd å flashe kommer også som en bbonus.

MSI har klart det igjen med andre ord? :p

Lenke til kommentar
Bare jeg som ikke i det hele tatt fikk med meg hva som var så sært med kjøleløsningen..?

Det ligner på som om den er tatt fra tusenfryd - ikke pga. ytelsesforbedringer, men pga. utseende rett og slett. Sært, irriterende og unødvendig. Kunne heller hatt vanlig kjøleløsning med et klister der det stod "Im Gay!". Neida, bare kødder. Men allikevel, unødvendig. Svære kjøleløsnigner fungere omtrent aldri på stock brett grunnet elendig kjølepasta og monteringsmåte - med noen unntak som DFI og Foxconn selvfølelig. Sikkert noen til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil legge til at jeg har funnet ut hvorfor min PC er uhorvelig ustabil.

 

PGA dette hovedkortet, det viser seg at rammen kan ha vært medvirkende, men selv etter flashing av BIOS, viser det seg at den ikke lar minnet gå over 400 MHz, setter jeg denne til 401-3 ellerno, stopper det tvert.

 

hovedkortet i seg selv er greit og ordentlig, men det kunne vært en god del mer ustabilt.

Kontaktet MSI for og høre hva de har og si på dette, jeg kan ikke ha noe slikt liggende i en ny PC til 25 lapper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...