Gå til innhold

Gratis-virtualisering i ny utgave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker VirtualBox på en Linux-vert og med Windows XP Pro som gjest. Det var enkelt å installere og sette opp, og fungerer greit. Jeg prøvde flere andre virtualiseringsløsninger før jeg landet på VirtualBox, bl.a. VmWare Server 2.0 beta, QEMU og Virtual PC.

 

Men det er noen ting jeg savner i VirtualBox, og da mest skikkelig virtualisering av USB-enheter. Det virker på en måte i dag, men ikke skikkelig. Man kan f.eks. få brukt USB-enheten i Windows-gjesten,men ikke samtidig i Linux-verten. Hvis man prøver å få den til å fungere i Linux-verten også, mister man den som regel i Windows-gjesten. Tror ikke Sun har fått fikset dette ennå, men det kan jo hende. Jeg får teste det i den nyeste versjonen, siden jeg bruker en eldre versjon av VirtualBox.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Jeg har lurt litt på ulike slike løsninger.

 

Jeg regner med at det ennå ikke er maskinvareakselerasjon av grafikk? Om jeg kunne kjørt Linux i bunnen og kjørt enkelte Windows-spill gjennom en virtuell maskin hadde vært drømmen, men det er vel ønsketenkning ennå? (har snappet opp at det er noe som heter "VMGL")

Lenke til kommentar
er feilen ved å virtualisere windows vista borte?

Det var en av grunnen til at jeg valgte det bort. Var at det var umulig å få nettverket til å fungere når man kjørte xp og laga en Virtuel Vista i Virtual box

Det er den kjente feilen:

 

Du mangler drivere

 

Installer de og det funker, testet Vista en gang for lenge siden og da funket det fint å kjøre det i Virtualbox. Over et år siden i alle fall.

 

Til artikkelforfatter: fri programvare, ikke gratis programvare. Det siste er jo nesten et skjeldsord :roll:

Lenke til kommentar
VirtualBox har ingen maskinvareaksellerasjon, men VMWare har DX7 :)

 

 

Hvilke andre forskjeller er det som er verdt å nevne mellom vmware workstation og virtualbox? Hvordan er det mtp ressursforbruk på virtualbox kontra vmware?

 

Ser det nevnes problemer med USB, og det gjelder nå faktisk Vmware også. Har feks en mx revo mus som er greit satt opp på vert xubuntu. Alle knapper virker fint. Men svitsjer jeg til guest os winxp så mangler noen av knappene og windows finner aldri ut at det er en en mx revo mus som er koblet til.

Lenke til kommentar
Jeg har lurt litt på ulike slike løsninger.

 

Jeg regner med at det ennå ikke er maskinvareakselerasjon av grafikk? Om jeg kunne kjørt Linux i bunnen og kjørt enkelte Windows-spill gjennom en virtuell maskin hadde vært drømmen, men det er vel ønsketenkning ennå? (har snappet opp at det er noe som heter "VMGL")

 

De nye vmware beta'ene har støtte for dx9, de vil ha støtte for aero og spill på mac til windows. Men det er en wrapper til opengl, så det er ikke like fort, og langt fra stabilt.

 

Ang usb enheter, man kan ikke share en device og bruke den i hoved os og i virtualisering, det er derfor det ikke virker, det er ikke teknisk mulig. Ja du kan ha workarounds (f.eks mus, som har en del settings på grunn av det, og cdrom, som virker som en client i guest os), men det er ikke delt hardware, kun workarounds i software.

Lenke til kommentar
Jeg har lurt litt på ulike slike løsninger.

 

Jeg regner med at det ennå ikke er maskinvareakselerasjon av grafikk? Om jeg kunne kjørt Linux i bunnen og kjørt enkelte Windows-spill gjennom en virtuell maskin hadde vært drømmen, men det er vel ønsketenkning ennå? (har snappet opp at det er noe som heter "VMGL")

 

De nye vmware beta'ene har støtte for dx9, de vil ha støtte for aero og spill på mac til windows. Men det er en wrapper til opengl, så det er ikke like fort, og langt fra stabilt.

Jeg har hørt om en slik løsning til Mac ja. Full støtte for OpenGL bør de klare å få til, og det ville vært veldig praktisk for de som driver med CAD, og spill da selvsagt ;)
Lenke til kommentar
Jeg har lurt litt på ulike slike løsninger.

 

Jeg regner med at det ennå ikke er maskinvareakselerasjon av grafikk? Om jeg kunne kjørt Linux i bunnen og kjørt enkelte Windows-spill gjennom en virtuell maskin hadde vært drømmen, men det er vel ønsketenkning ennå? (har snappet opp at det er noe som heter "VMGL")

 

De nye vmware beta'ene har støtte for dx9, de vil ha støtte for aero og spill på mac til windows. Men det er en wrapper til opengl, så det er ikke like fort, og langt fra stabilt.

Jeg har hørt om en slik løsning til Mac ja. Full støtte for OpenGL bør de klare å få til, og det ville vært veldig praktisk for de som driver med CAD, og spill da selvsagt ;)

 

Det er ikke en mac løsning, det er en vmware løsning, det funker fint i linux hosts også (eller windows for den sags skyld).

Full støtte for opengl er piece of cake, og allerede der, men directx er det værre med. DX9 er semi støttet, og det er en lang liste med ting som ikke funker.

Endret av _neuron_
Lenke til kommentar
er feilen ved å virtualisere windows vista borte?

Det var en av grunnen til at jeg valgte det bort. Var at det var umulig å få nettverket til å fungere når man kjørte xp og laga en Virtuel Vista i Virtual box

Det er den kjente feilen:

 

Du mangler drivere

 

Installer de og det funker, testet Vista en gang for lenge siden og da funket det fint å kjøre det i Virtualbox. Over et år siden i alle fall.

 

Til artikkelforfatter: fri programvare, ikke gratis programvare. Det siste er jo nesten et skjeldsord :roll:

Desverre fungerte ikke driverne, og tok kontakt på forumet, feilen lå i selve programmet at virutal box ikke greide å nå nettverket når man brukte vista, det kan hende dette ble oppdatert en gang tidligere, jeg drev med virutal box i mars, da jeg lagde en vista guide, men måtte gå over til virtualPC fra MS da VB ikke taklet nettverket i vista.

 

Jeg håper også på at vi kan få Hardwareakselrasjon i Virtuelle programmer snart. Men foreløpig vil jeg anbefale å bruke WINE for Linux brukere, og CEDEGA for den som vil betale litt... har hatt en del gode erfaringer med bruken :)

Lenke til kommentar
De nye vmware beta'ene har støtte for dx9, de vil ha støtte for aero og spill på mac til windows. Men det er en wrapper til opengl, så det er ikke like fort, og langt fra stabilt.
Jeg har hørt om en slik løsning til Mac ja. Full støtte for OpenGL bør de klare å få til, og det ville vært veldig praktisk for de som driver med CAD, og spill da selvsagt ;)

Det er ikke en mac løsning, det er en vmware løsning, det funker fint i linux hosts også (eller windows for den sags skyld).

Full støtte for opengl er piece of cake, og allerede der, men directx er det værre med. DX9 er semi støttet, og det er en lang liste med ting som ikke funker.

Jeg misforstod hva du sa, altså DirectX som wrapper i OpenGL, ja det gir mer mening. Hvordan er løsningen sammenlignet med Wine?

 

Jeg har ikke undersøkt dette selv, men det var en kar (en Mac-fan forøvrig) som påstod at akkurat denne løsningen kun finnes for Mac, men jeg skulle aldri hørt på en med så høy okseskit-faktor.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Jeg misforstod hva du sa, altså DirectX som wrapper i OpenGL, ja det gir mer mening. Hvordan er løsningen sammenlignet med Wine?

 

Jeg har ikke undersøkt dette selv, men det var en kar (en Mac-fan forøvrig) som påstod at akkurat denne løsningen kun finnes for Mac, men jeg skulle aldri hørt på en med så høy okseskit-faktor.

 

Det er absolutt noe av det samme som WINE. Iriterer meg, WINE+virtualbox+vmware kunne jobbet på denne delen sammen, og fått noe bedre og mer stabilt ut av det :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...