Gå til innhold

Klagebrev til skatt øst vedrørende TG-momsen !LES FØRSTE POST!


Anbefalte innlegg

Jeg, Bazukh, og flere andre mener at det er på høy tid at vi gir byråkratene en beskjed om hva vi mener om saken, på en måte de forstår: god, gammeldags brevpost.

 

Denne tråden blir opprettet for å prøve å koordinere det hele så vi kan sende dem alle brevene på samme dag, og om mulig skal jeg personlig overlevere dem i moteriktige, svarte søppelsekker.

 

Jeg ser gjerne at personer som er aktive på andre relevante fora sprer budskapet videre, bare prøv å sørg for at folk forstår at vi får den beste effekten av dette om vi overleverer brevene samlet.

 

Konkret informasjon om adresse brevene skal sendes til er forhåpentligvis på plass til mandag, og utkast til et standardbrev som kun skal signeres kommer opp i førstepost om ikke så lenge.

 

Vi er ikke interessert i å skjelle ut skattemyndighetene, samme hvor mye vi måtte mene de fortjener det, skal dette ha noen virkning må vi være seriøse!

 

 

Lim inn i signaturene deres:

[url="http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=988728"]Støtte TG i momssaken, vær med på brevaksjon! Klikk her![/url]

 

 

Potensielt betyr dette slutten på all frivillig-basert arrangering av LAN i Norge, vi kan ikke la byråkratene slippe unna med dette.

 

 

 

Utkast til brev:

Kjære skattemyndighetene.

 

The Gathering er et kulturelt arrangement som Kreativ Norsk DataUngdom (KANDU) har organisert i et flertall av år. Dere krever at dette arrangementet skal bli pålagt moms på billettsalget og gi en tilbakeførende effekt for årene 2006, 2007 og 2008. Vår kulturminister Trond Giske presenterte Dataspillmeldingen der han fortalte i sin presentasjon hvordan spill er kultur og brukte The Gathering som et sunt eksempel på akkurat dette.

 

Dermed er det direkte uhørt at dere som organ skal innføre momsavgift på et arrangement som har tidligere vært fritatt for dette og i tillegg ha en tilbakeførende effekt på til sammen tre år, noe som vil effektivt ruinere kulturarrangementet på grunn av manglende midler. The Gathering har aldri hatt som mål å tjene penger, og ønsker bare å drive den største samlingen av datainteresserte ved å ha et årlig arrangement.

 

Fylkesskattekontoret mener at dette kulturarrangementet ikke kan defineres som et ”opplevelsessenter” og dermed er momspliktig. Dette er høyst fornærmende mot både Kreativ Norsk DataUngdom, samtlige deltakere som har vært på The Gathering og de politiske organer som har gitt sin støtte for at spill som medium og arrangement kan defineres som kultur. Underskrivende ønsker dermed at kulturarrangementet The Gathering blir øyeblikkelig definert som en kulturell begivenhet og dermed fritatt for moms, og at momskravet på kr 988 536 blir trukket tilbake.

 

Underskrift og dato:

Endret av Iceman™
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tanken er jo at alle breva skal treffe samtidig, så det skal vel litt koordinering til.

 

I tillegg syns jeg at breva ikke kun skal inneholde hvorfor de ikke har lov til å kreve mva av billettavgifta til TG, det får de vel en del av fra KANDU. Men om vi får fram hvorfor vi drar på TG og klarer motbevise deres teori om at det bare er pga nettet. Alle som noengang har vært på TG og liker hva Tg er og står for, veit godt at internettlinja ikke er halvparten av grunnen til å dra engang.

Lenke til kommentar

Kjære skattemyndighetene.

 

The Gathering er et kulturelt arrangement som Kreativ Norsk DataUngdom (KANDU) har organisert i et flertall av år. Dere krever at dette arrangementet skal bli pålagt moms på billettsalget og gi en tilbakeførende effekt for årene 2006, 2007 og 2008. Vår kulturminister Trond Giske presenterte Dataspillmeldingen der han fortalte i sin presentasjon hvordan spill er kultur og brukte The Gathering som et sunt eksempel på akkurat dette.

 

Dermed er det direkte uhørt at dere som organ skal innføre momsavgift på et arrangement som har tidligere vært fritatt for dette og i tillegg ha en tilbakeførende effekt på til sammen tre år, noe som vil effektivt ruinere kulturarrangementet på grunn av manglende midler. The Gathering har aldri hatt som mål å tjene penger, og ønsker bare å drive den største samlingen av datainteresserte ved å ha et årlig arrangement.

 

Fylkesskattekontoret mener at dette kulturarrangementet ikke kan defineres som et ”opplevelsessenter” og dermed er momspliktig. Dette er høyst fornærmende mot både Kreativ Norsk DataUngdom, samtlige deltakere som har vært på The Gathering og de politiske organer som har gitt sin støtte for at spill som medium og arrangement kan defineres som kultur. Underskrivende ønsker dermed at kulturarrangementet The Gathering blir øyeblikkelig definert som en kulturell begivenhet og dermed fritatt for moms, og at momskravet på kr 988 536 blir trukket tilbake.

 

Underskrift og dato:

______________________________________________

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er vært under lupen, men i bunn og grunn er det latterlig å komme i ettertid å kreve moms for flere år tilbake, og effektivt ruinere hele arrangementet, som også er det største i verden.

 

Jeg ønsker ikke at folk begynner å sende brev på hva som er blitt skrevet akkurat nå, det er det første utkastet så jeg håper at det ikke blir brukt, ønsker innvendinger og mulig forbedringer! =)

Lenke til kommentar

De har hele tiden visst at de kunne bli krevd for 3 år tilbake (eller hva det nå var), det er vel bare det at vi ikke har hørt om denne saken før de tapte første runde eller noe sånt? Har ikke satt meg veldig mye inn i det, så correct me if I'm wrong.

 

Edit: Poenget mitt er egentlig at vi må være 1000% sikker på at det vi sender til dem er helt korrekt, og at vi ikke anklager dem for noe de ikke har gjort. Da mister vi all troverdighet, og kunne likså godt sendt dem dopapir...

Endret av Bruun
Lenke til kommentar
Har det tidligere vært fritatt for merverdiavgift? Eller har det vært under lupen hele tiden?

 

I forbindelse med en reorganisering og gjenoppliving av KANDU tok styret frivillig kontakt med fylkesskattekontoret for å prøve å rydde opp i ting som var usikker og "på kanten". Saksbehandlingstiden på "skal vi betale moms" var to år, og begrunnelsen som kom var "kinovisning, konkurranser, sosialt samvær, frivillig arbeid+++ er en mindre del av The Gathering - den viktigste delen er tilgang til internett", hvorpå fylkesskattekontoret da krevde moms på TG siden forespørselen kom til dem.

 

Dersom saksbehandlingstiden hos fylkesskattekontoret ikke hadde vært så lang hadde KANDU vært i stand til å selge billetter med moms på tidligere og sluppet å få en skikkelig baksmell, mens de jobbet med å bli fritatt for moms.

 

Ellers bra tiltak :)

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det er vært under lupen, men i bunn og grunn er det latterlig å komme i ettertid å kreve moms for flere år tilbake, og effektivt ruinere hele arrangementet, som også er det største i verden.

 

Jeg ønsker ikke at folk begynner å sende brev på hva som er blitt skrevet akkurat nå, det er det første utkastet så jeg håper at det ikke blir brukt, ønsker innvendinger og mulig forbedringer! =)

 

Jeg synes det var veldig gjennomført og bra skrevet jeg!

Gode argumenter spesielt... Tviler ikke på at du hadde overbevist meg ihvertfall, om jeg var på skattemyndighetenes side...

Det som er dumt er nok at de sikkert bare kommer til å lese første setningen, og deretter brenne opp brevet...

Lenke til kommentar

Er det så profft å starte brevet med "Kjære skattemyndighetene"?

 

Er det ikke en eller annen jus- kyndig som kan sette opp et brevforslag?

 

På den annen side er vel ikke teksten i brevet det viktige, de kommer nok ikke til å finlese alle sammen, for å si det slik.

 

Støtter aksjonen, selv om jeg er for gammel til å dra på TG, så har jeg flere barn som har vært der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...