Gå til innhold

Test: Samsung F480 Touchwiz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt enig.

 

- Lydkvaliteten på det eksemplaret jeg har testet var absolutt godkjent. Minijack-overgangen koster ca 100kr.

- Vanskelig å skrive SMS?? Jeg syns det er vondt å skrive på HTC Touch Diamond i forhold! Greit nok at tommelen må løftes, men det føles mye bedre takket være det subtile ristet telefonen avgir når du trykker på noe. Det for min del gjorde at meldingsskriving føltes mer naturlig. Er jo halve greia bak design av tastatur: tilbakemelding om at du faktisk har trykket ned tasten.

 

Men det er vel en subjektiv greie..

 

Utover det er det grenseløst praktisk at de har inkludert det alternative bakdekselet med skinnflipp. Hvorfor har ikke noen tenkt på det før?

Lenke til kommentar

to ting:

 

1. sjekk om opera mini funker på java telefoner, bare sånn for sikkerhets skyld ;)

(hmm, trodde jeg hadde lest testen, tydligvis ikke)

 

2. hva pokker for en telefon er sony ericsson z779i?! den dukker opp i grafen over 3D ytelse, men jeg finner ikke spor av den på gsmarena...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

God test, men jeg savner informasjon om batteri ytelsen.

 

Alt i alt syns jeg ikke denne hørtes for gæli ut. Stusser litt på at det kan være vansklig å skrive sms og at den kan være ulogisk å bla med. Høres litt kjipt ut, men kamera så meget godt ut.

 

Er fortsatt i tvil på hvilken jeg bør velge av denne og diamond

Lenke til kommentar

Kan ikke fatte hvordan dere kan gi denne en 3..

Gir ikke mobilen pluss for byggekvaliteten heller, noe er det å stusse på her helt klart. Og om dere syntes vanlig Samsung menyer er vanselig så skjønner jeg ikke. Hadde det stått Nokia på denne hadde den ihvertfall glatt fått en 4. Tom Nokia 6300 fikk vel 5 på terning!

Lenke til kommentar

Ingen større overraskelser her foruten to ting:

 

- På Samsungs hjemmesider er SAR oppgitt til 0,898 W/kg. Det vel strengt tatt litt høyt, og forenlig varmeutviklingen i den.

- Nettleseren som er standard er absolutt ikke bra, med mindre det har vært en softwareoppdatering på amobils testeksemplar.

 

 

Christian

Lenke til kommentar
God test, men jeg savner informasjon om batteri ytelsen.

 

Alt i alt syns jeg ikke denne hørtes for gæli ut. Stusser litt på at det kan være vansklig å skrive sms og at den kan være ulogisk å bla med. Høres litt kjipt ut, men kamera så meget godt ut.

 

Er fortsatt i tvil på hvilken jeg bør velge av denne og diamond

 

Det er vidt forskjellige telefoner. Du burde sette deg ned og se over fordelene/ulempene ved begge. F480 har bedre byggekvalitet og kamera, mens Diamond har bedre skjerm og lar deg installere alt mulig av programmer. Også har Diamond Wifi! :)

Lenke til kommentar
Kan ikke fatte hvordan dere kan gi denne en 3..

Gir ikke mobilen pluss for byggekvaliteten heller, noe er det å stusse på her helt klart.

F480 scorer meget bra på design og byggekvalitet. Det er ikke nødvendigvis de positive og negative punktene i boksen i konklusjonen som er hele grunnlaget for karakteren.

 

Grunnen til at telefonen havner under midten er i stor grad at talekvaliteten rett og slett er skikkelig håpløs. Det går ikke an - i 2008 - å presentere en telefon med sådårlig lyd at man må konsentrere seg for å høre hva som blir sagt. Da kan telefonen være så liten og pen den bare vil.

 

 

Og om dere syntes vanlig Samsung menyer er vanselig så skjønner jeg ikke. Hadde det stått Nokia på denne hadde den ihvertfall glatt fått en 4. Tom Nokia 6300 fikk vel 5 på terning!

Tull og tøys. Grunnen til at vi skriver det vi gjør er at det virker som om Samsung har tatt en rask løsning og bare tilpasset de vanlige menyene sine til trykkskjermer. Det *kunne* fungert greit, men i dette tilfellet virker det ikke.

 

At de har "overført" piltasten til skjermen (peke i retningen du navigerer), eller ikke tatt seg tid til å lage et gjennomtenkt system for SMS (om du skal flytte markkøren må du hente opp et panel med piltaster), at du må fysisk fjerne fingeren fra skjermen hver gang du har trykket på den, er tre små eksempler som viser at dette slett ikke fungerer like bra som hos konkurrentene.

 

Det er faktisk litt artig å se lille LG, som for ikke lengen siden var helt i skyggen av Samsung, nå virkelig gruser Samsung der det teller: trykkskjermmmobiler.

 

Takker ellers for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
God test, men jeg savner informasjon om batteri ytelsen.

Hei :)

Skriver at batteriet yter bra. Seks timer tale har vi målt, og det går stort sett ikke mindre enn to dager mellom ladingene.

 

Stusser litt på at det kan være vansklig å skrive sms og at den kan være ulogisk å bla med.

Det er ikke "vanskelig" å skrive SMS, men det er løst tungvint. Du klarer fint å skrive, men i forhold til stort sett alle andre trykkskjermløsninger i dag føles det rimelig gammeldags.

 

Ha en fortsatt fin helg!

Lenke til kommentar
Tull og tøys. Grunnen til at vi skriver det vi gjør er at det virker som om Samsung har tatt en rask løsning og bare tilpasset de vanlige menyene sine til trykkskjermer. Det *kunne* fungert greit, men i dette tilfellet virker det ikke.

 

Her må jeg bare følge opp folk som stiller seg undrende til denne testen. Leser andre tester på denne telefonen, og da må jeg bar si meg enig i kritikken dere får. Dere bommer nok en gang. Dere klarer ikke sette dere inn i nye løsninger, og klarer ikke se at dette kun går på tilvenning. GSM-arena skryter hemningsløst av denne telefonen, og da er det meget betenkelig at dere er så til de grader negative til denne. Her er nok et bevis på at dere favoriserer et bestemt merke, og er useriøse i deres tester.

 

Jeg kan råde folk som har lyst på denne telefonen til å ikke stole på amobil sine tester, da det viser seg gang på gang at de er på kollisjonskurs med andre, og alltid i favør Nokia, og disfavør andre merker. Det er ingen grunn til å styre unna denne telefonen bare pga. amobils inkonsekvente tester.

 

Klipper inn utdrag fra gsm-arena.

"Samsung F480 is very good at its main job - making calls. Voice quality is very high on both ends and no interferences are to be heard"

 

"...It's not too often that we are so impressed with a handset as we are with Samsung F480. The little fella is an extremely capable device carrying a serious feature pack. In addition, it is so suave and compact that it is bound to earn itself quite a lot of fans. User-friendliness is also among its definite strong points..."

Lenke til kommentar

kan amobil ha gått seg på en mandagsmobil?

 

for den del, telefonsamtaler er også påvirket av telenettet og hvordan telefonen i andre enden er satt opp...

 

kjenner til minst en kontortelefon som selv når den står på max er så svak at jeg knapt kan høre brukeren...

 

men men, skulle likt å lest litt om hvordan taledelen ble/blir testet av amobil, hvor var den linken igjen...

Lenke til kommentar
Her må jeg bare følge opp folk som stiller seg undrende til denne testen. [...]

 

 

Jeg har lest denne testen, og det er klart: Vi kunne ignorert det faktum at talekvaliteten på de to eksemplarene vi har er dårlig, at telefonen har en gammeldags trykkskjerm, at telefonen er dyr i forhold til teknologi, at skjermen blir ripet bare du tenker på å utte telefonen i lomma, at navigasjon på telefonen er ulogisk osv.

Vi valgte imidlertid å si det som det er.

 

Og når det gjelder Nokia-favorisering, så hører vi aldri noe fra Poe når Sony Ericsson-telefoner får gode karakterer :)

 

Menmen. Nå har jeg ferie, og har bedre ting å finne på enn å svare på merkelige påstander om at vi er kjøpt og betalt av Nokia :)

 

God helg!

Endret av hitokiri
Lenke til kommentar
kan amobil ha gått seg på en mandagsmobil?

 

for den del, telefonsamtaler er også påvirket av telenettet og hvordan telefonen i andre enden er satt opp...

 

kjenner til minst en kontortelefon som selv når den står på max er så svak at jeg knapt kan høre brukeren...

 

men men, skulle likt å lest litt om hvordan taledelen ble/blir testet av amobil, hvor var den linken igjen...

 

Vi har i så fall fått to mandagsmobiler. Etter nesten to ukers bruk og irritasjon over kvaltieten, tok vi kontakt med Samsung og fikk tilsendt et eksemplar til. Dette var nøyaktig likt.

 

Det har for øvrig vært en såpass stor variasjon av "oppsett" i andre enden etter to ukers bruk at dette neppe spiller inn.

 

PS: Testen er nå oppdatert med en video på slutten av side 1.

Lenke til kommentar
Her må jeg bare følge opp folk som stiller seg undrende til denne testen. [...]

 

 

Jeg har lest denne testen, og det er klart: Vi kunne ignorert det faktum at talekvaliteten på de to eksemplarene vi har er dårlig, at telefonen har en gammeldags trykkskjerm, at telefonen er dyr i forhold til teknologi, at skjermen blir ripet bare du tenker på å utte telefonen i lomma, at navigasjon på telefonen er ulogisk osv.

Vi valgte imidlertid å si det som det er.

 

Og når det gjelder Nokia-favorisering, så hører vi aldri noe fra Poe når Sony Ericsson-telefoner får gode karakterer :)

 

Menmen. Nå har jeg ferie, og har bedre ting å finne på enn å svare på merkelige påstander om at vi er kjøpt og betalt av Nokia :)

 

God helg!

 

Du svarer ikke på kritikken min. Kunne det kanskje ha seg at det er du/dere som er fastlåst i Nokia/SE sine menyer, og ikke klarer å omstille dere til andre brukergrensesnitt? Personlig føler jeg meg skråsikker på at du/dere er desidert mest kjent med Nokia sine menyer, og derfor klarer dere å tilpasse dere telefonene deres kjapt, ettersom de er forholdsvis like. Jeg tipper dere bruker Nokia til daglig, og har lært dere alle deres fiffige funksjoner og spesialiteter. Når noen av dere får en SE i hånden, så klarer dere rett og slett ikke sette dere inn i deres fiffige funksjoner og spesialiteter. Dette kom virkelig til syne da dere testet SE P1i, som er en av de smarttelefonen fra SE som er desidert mest geniale, og som er elsket av brukerne.

Og verre blir det når det er ennå mer ulikt Nokia sine menyer, slik som hos Samsung. Og hva i himmelens navn mener du/dere med gammeldags trykkfølsom skjerm? Angående riper, så er det noe alle som bruker trykkfølsom skjerm vet forekommer, og dermed kjøper seg en screenprotecor, så her er du/dere helt på bærtur. Lydkvaliteten har jeg ikke testet selv, men i følge andre som bruker denne telefonen, så er den langt over gjennomsnittet. Så hva forventer dere?

 

Jeg gleder meg virkelig til å lese deres test av første Nokia med trykkfølsom skjerm. Tipper vi får vite hvordan ting egentlig skulle vært hos andre...

Lenke til kommentar

Prøvde denne mobilen litt selv på elektrofil i år. Og jeg må si meg helt enig i det amobil skriver her. SMS-skriving testet jeg ikke, men touchskjermen virket ikke særlig responisiv, menyene hakket og scrollingen var klønete.

 

Det er synd at samsung bruker "scrollbar" metoden i stedet for å faktisk dra rundt på bildet med fingeren. Jeg prøvde mange ganger å dra fingeren fort over skjermen for å scrolle langt ned slik man kan på iPhone, og selv om jeg klarte det et par ganger ville mobilen i det fleste tilfellene faktisk scrolle motsat vei. Alt i alt fikk jeg inntrykk av at touch-funksjonaliteten på telefonen virket veldig tvunget på et allerede fungerende ikke-touch-system. Så her må jeg si meg enig med amobil.

 

God test :thumbup:

 

og poe, ta den en bolle. påstandene dine er helt latterlige.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...