Gå til innhold

TSMC opp i teten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

40nm er faktisk bare 1/3 node mindre enn 45nm. Halvnoden mellom 45 og 32nm er 38nm.

 

Det er en del år siden det begynte å komme halvnoder (hovedsaklig GPU-er og minnebrikker), men det er første gang jeg ser 1/3 noder. Det kan være et tegn på at krympingen går stadig saktere.

 

Lurer på hva som først vil bli produsert på 40nm. Jeg tipper først GDDR5-minne, deretter DDR3 og deretter ATI GPU-er og ennå senere Nvidia GPU-er.

Lenke til kommentar

Kult at TSMC konkurrerer såpass med Intel. TSMC lever jo av å selge produksjonskapasitet til andre IC-designere, selskaper både med og uten egen fab. Men det er nok ikke hvem som helst som har råd til (eller behov for) å kjøpe 40 nm-produksjonskapasitet av TSMC når de kommer igang.

Lenke til kommentar

Jeg synes det var litt mye nytt her egentlig. Kan noen summere opp hva det er som blir forskjellen da til neste år?

Vi vil altså se 40nm på skjermkort kontra 55nm som er nå, 40nm og/eller 32nm på cpu og 30nm på minnebrikker. Er dette riktig?

Med minnebrikker mener man her da som i RAM? Og hva er isåfall nanometeren på rambrikker i dag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...