Gå til innhold

Nå skal ringetonehaiene granskes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På høy tid! Få driten vekk fra TV-skjermene. Som det ble skrevet om tidligere i år, barn blir alt for lett påvirket av denne typen TV-reklamer.

 

 

Disse reklamene kan umulig være rettet mot noen over 16 år. På norske kanaler er det så vidt jeg vet ikke lov med reklame rettet mot barn.

Lenke til kommentar

I middelalderen hadde de mange fine straffemetoder som kanskje burde vurderes gjenopptatt for anledningen.

 

Tillegg til straffeloven, juli 2008 under kapittel 16: Folkemord, forbrytelse mot menneskeheten og krigsforbrytelse, §111: Kringkasting av blå frosker med motstridende anatomiske trekk og lydbilde til allmenn forargelse:

 

Med Blodørn straffes den som sender eller medvirker til å sende

1) reklame som innebærer små dyr, gjerne frosker, som fremstilles som plagsomme eller overdrevent søte, med det formål å forlede ungdom

2) reklame for spåtjenester, ringetoner og generelt mobilinnhold egnet til å forringe allmenn smak og moral.

 

Loven har tilbakevirkende kraft.

Lenke til kommentar
Disse reklamene kan umulig være rettet mot noen over 16 år. På norske kanaler er det så vidt jeg vet ikke lov med reklame rettet mot barn.

Stemmer, er ikke lov med reklame rette mot barn under 16 på TV & radio. Internett, blader osv er det tilatt.

Endret av Dain Bramaged
Lenke til kommentar

Står jo i enkelte reklamer at en må være 15 år for å kjøpe... Men hva hjelper det når barnas mobilnummer ofte står i foreldrene sitt navn? :thumbdown:

Min lillesøster på 12 år har slitt med det her... Eg sjekket forbruket hennes de siste 30 dagene da eg syntes ringkontantkortene gikk fort tomme... Hele 280 kroner var gått til SMS-tjenester... Konfronterte henne med dette, men ho nekta for at ho hadde gjort det "med vilje"... Det var LENGE siden ho hadde bestilt bilde/ringetone... Så da kontakta eg Djuice, og dei bekrefta at det låg inne, og at det dreide seg om sånne abonnement... :ohmy:

 

Djuice hadde heldigvis stor forståelse for vår situasjon, så no har dei sperra abonnementet for videre sms-tjenester, i tillegg til at dei skal sende meg spesifisert faktura og kontaktinformasjon til leverandørene.

 

Skulle vært gjort noe med desse selskapene for lenge siden, at de har fått holde på på denne måtten så lenge er for meg uforsåelig... :thumbdown:

 

www.zedge.net --> Der er ALT gratis! :new_woot:

Lenke til kommentar
I middelalderen hadde de mange fine straffemetoder som kanskje burde vurderes gjenopptatt for anledningen.

 

Tillegg til straffeloven, juli 2008 under kapittel 16: Folkemord, forbrytelse mot menneskeheten og krigsforbrytelse, §111: Kringkasting av blå frosker med motstridende anatomiske trekk og lydbilde til allmenn forargelse:

 

Med Blodørn straffes den som sender eller medvirker til å sende

1) reklame som innebærer små dyr, gjerne frosker, som fremstilles som plagsomme eller overdrevent søte, med det formål å forlede ungdom

2) reklame for spåtjenester, ringetoner og generelt mobilinnhold egnet til å forringe allmenn smak og moral.

 

Loven har tilbakevirkende kraft.

 

For oss som ikke er inne på tematikken, vil jeg gjerne vite hva blodørn er før jeg gir min uforbeholdne bifallelse.

Lenke til kommentar

Man må fortsatt forholde seg til norsk lov. At de omgår visse deler av kringkastingsforskriftene er en ting, men å sende fra en annen region er ikke noe fripass for å bryte markedsføringsloven. Man ser f.eks. aldri reklamer for alkohol eller sigaretter på norsk TV, ikke en gang på TV3.

Lenke til kommentar
I middelalderen hadde de mange fine straffemetoder som kanskje burde vurderes gjenopptatt for anledningen.

 

Tillegg til straffeloven, juli 2008 under kapittel 16: Folkemord, forbrytelse mot menneskeheten og krigsforbrytelse, §111: Kringkasting av blå frosker med motstridende anatomiske trekk og lydbilde til allmenn forargelse:

 

Med Blodørn straffes den som sender eller medvirker til å sende

1) reklame som innebærer små dyr, gjerne frosker, som fremstilles som plagsomme eller overdrevent søte, med det formål å forlede ungdom

2) reklame for spåtjenester, ringetoner og generelt mobilinnhold egnet til å forringe allmenn smak og moral.

 

Loven har tilbakevirkende kraft.

 

 

 

Det forslaget støtter jeg fult ut!

chop.gif

Lenke til kommentar

Disse reklamene går nok ikke på disse kanalene for å omgå noen lover, for flere av de blir også sendt på TV2. Målgruppen ser vel mer på TV3, ZTV og MTV enn TV2 og heldigvis Discovery, og sendes vel derfor oftere på disse kanalene.

 

Alkoholreklame får man på Discovery og (tidligere?) MTV. Reklame rettet mot barn sendes vel jevnt på typiske barnekanaler.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...