Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk telefonen på fredag og er meget godt fornøyd med den. Jeg bruker telefonen svært mye i jobbsammenheng og benytter e-post/kalender/kontakter/oppgaver via exchange og via medfølgende synk programvare og alt fungerer 100% på denne telefonen. Den er rask for å være S60, husker min første N70 og den var treg men E66'en er ikke treg i det hele tatt. Alle menyer og funksjoner virker uten heng situasjoner og en kan navigere rundt i menyene på en enkel og intuitiv måte. Videre er den godt sammenskrudd, når den er skyvet ut er det ikke slark i det hele tatt. Batteri er greit med tanke på mye bruk av blåtann headsett, e-post polling flere ganger i timen mot exchange, online og g-mail kontoene mine. Måten displayet roterer innhold alt etter om telefonen holdes i portrett eller landskap er også fin. Liker også at en kan skifte enkelt mellom jobb og privat modus svært bra. Også det faktum at jeg kan slå av alarm eller ringing ved å snu telefonen 180 grader er genialt.

 

For de som skal polle e-post fra exchange server på jobb er det greit å vite at telefonen kan krypteres samt at en kan låse telefonen med en egen kode som er forskjellig fra pin koden. Dermed vil utenforstående ikke få tilgang til e-post uten at låsekoden og / eller krypteringen knekkes.

 

Det er også mulig å sende en killpill til telefonen via SMS dersom en mister telefonen slik at ingen andre kan bruke den dersom den blir stjålet eller mistet.

 

Inntil nå har jeg kun 2 litt negative kommentarer:

- lett å få fingermerker, jeg har 'grey steel' og det blir en del fingermerker

- telefonen kan ikke lades via usb port med det utstyr som følger med i pakken men en liten dings på elkjøp med usb kontakt i en ende og vanlig lade kontakt i en annen ende løser det problemet enkelt og billig

 

Så til amobil sin karakter, jeg skjønner ikke hvorfor dere fokuserer på kamera og musikkspiller når dere anmelder en forretningstelefon. Dette er en telefon som en først og fremst bruker aktivt i jobben men som jeg bruker kun til å ringe og sende meldinger med når jeg ikke er på jobb. Det blir feil vekting på test i forhold til hva telefonen skal brukes til. Dere sier selv at telefonen er ypperlig til business bruk og det bør også test resultatet gjenspeile.

 

Løp og kjøp dersom telefonen skal brukes mye i forretningssammenheng men mindre i privat sammenheng.

 

Og...nevnte jeg det utrolig gode tastene som er laget for skriving? De er helt fantastiske og overgår eksempelvis Nokia 6300 mange ganger.

Endret av Innovatoren
Lenke til kommentar

Testen trekker jo bare frem positive business funksjoner. At dårlig kamera og dårlig musikkspiller skal trekke hele to karakterer ned for en business telefon, der disse funksjonene strengt talt er ekstra, er for galt.

 

Det er ingenting i den testen som kan overbevise meg om at dette er noe annet en stilig, rask og funksjonabel smart telefon, perfekt for de som jobber.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

 

Karakteren havner der den gjør hovedsaklig fordi telefonen ikke har qwerty-tastatur (T9 er ikke like raskt for de fleste), den er dyr (E71 koster litt mindre), Nokias e-postklient er ikke fullt så god som de du finner på andre typiske e-postmobiler som Windows Mobile og Blackberry, og det begynner å bli på høy tid at Nokia får på plass lading via USB.

 

Det er ikke noe stort trekk for dette, men det må også bemerkes at håndfrien som følger med har dårlig lyd. Det burde være unødvendig å måtte gå til innkjøp av et nytt når det følger med i esken.

 

Totalt sett er den ellers identiske E71 et bedre kjøp til e-postbruk på grunn av qwerty-tastatur og skjerm i breddeformat.

 

E66 er på ingen måte noen dårlig telefon. Vi oppforder som alltid å lese testen og ikke se seg blind på terningkastet.

 

EDIT:

Kamera og musikk er nevnt som negative egenskaper. Disse legges ikke like stor vekt på som på underholdningsmobiler i en test som dette. Det skal dog nevnes at Nokia har utstyrt telefonen med en jobbmodus og en fritidsmodus, noe vi oppfatter som at Nokia mener denne telefonen gjør seg like bra som både businesstelefon og "privattelefon" - at den altså er to i ett. Som sagt: Det er ikke lagt veldig stor vekt på dette, men det bør nevnes dersom noen tenker på å kjøpe telefonen som jobbverktøy og underholdningstelefon i ett.

 

Ha en fin sommerdag :)

Endret av hitokiri
Lenke til kommentar
Karakteren havner der den gjør hovedsaklig fordi telefonen ikke har qwerty-tastatur (T9 er ikke like raskt for de fleste), den er dyr (E71 koster litt mindre), Nokias e-postklient er ikke fullt så god som de du finner på andre typiske e-postmobiler som Windows Mobile og Blackberry, og det begynner å bli på høy tid at Nokia får på plass lading via USB.

 

Hm...skjønner ikke helt disse argumentene. Jeg kommer fra HTC S730 og jeg skriver e-post fortere på E66 enn jeg gjør på S730. Grunnen til det er at tastene på E66 er veldig bra noe også Amobil understreker. Videre lurer jeg på hva som er bedre med andre sin e-post klient i forhold til Nokia sin? Begge to (HTC eksemepelvis versus E66) gir meg samme muligheter så jeg kan ikke helt se forskjellen. USB kan du benytte til lading ved å kjøpe en kabel hos en leverandør der det er vanlig usb i en ende og en nokia plugg i en annen ende. Min E66 lader jeg her og nå via USB utgangen på min pc.

Endret av Innovatoren
Lenke til kommentar

Men hvorfor er ikke disse negative egenskapene listet skikkeligi konklusjonen? Hadde dette vært skrevet i konklusjonen hadde det jo gitt mening, men det står jo i bunn og grunn ingen steder hva dere trekker ned for.

 

Ellers er det i bunn og grunn en vellskrevet test, bortsett fra mangler i konklusjonen.

Lenke til kommentar
Begge to (HTC eksemepelvis versus E66) gir meg samme muligheter så jeg kan ikke helt se forskjellen.

 

Argumentet er ikke at Nokias e-postløsnign er direkte dårlig, men andre systemer gjør det bedre på dette feltet. WM og BB beholder for eksempel formateringen på e-post. Nokias system kan for bli uoversiktlig i de tilfellene hvor mail RE:-et og FWD:-et hit og dit. HTML-mail fungerer heller ikke.

 

Som sagt er det på ingen måte ubrukelig, men det beste som finnes der ute er det ikke.

 

USB kan du benytte til lading ved å kjøpe en kabel hos en leverandør der det er vanlig usb i en ende og en nokia plugg i en annen ende.

 

Denne muligheten er fin, men man må uansett huske å ha med denne kabelen, ellers er man like langt. Alle andre konkurrerende smarttelefoner med standard USB-tilkobling (som jeg kommer på i farten i alle fall) lar seg lade med en helt standard USB-tilkobling.

Sett i forhold til dette er og bli Nokias løsning mindre praktisk.

Lenke til kommentar

Jeg er cirka like uenig i denne dommen som jeg var for den E71 fikk. Etter min mening faller det på sin egen urimelighet å trekke en E-serietelefon for dårlig mp3-spiller og dårlig kamera, spesielt når ingen av de to funksjonene er så dårlige som testpanelet skal ha det til.

 

E-serien er ikke utviklet for massene (eller ungdommen), og kan ikke testes på samme premisser som Walkman-telefoner fra Sony Ericsson eller produkter fra Nokias egen N-serie.

 

Selv ville jeg gitt både E66 og E71 "anbefalt", og henholdsvis 5 og 6 på terningen (siden den nevnte massen alltid vil ha terningkast).

 

Mvh Pål

Lenke til kommentar
Og...nevnte jeg det utrolig gode tastene som er laget for skriving? De er helt fantastiske og overgår eksempelvis Nokia 6300 mange ganger.

 

Eg vil bytte bort fra min SonyEricson P1i og har fasta blikket på E71 eller E66. Er det ein stor fordel med quertytastatur dersom ein skal skrive ein del mail og kanskje rapportar og referat o.l. på telefonen? Eller går det like greit med T9 på vanleg telefontastatur?

 

I anmeldelsen står det elles at det medfølgande quickoffice også kan redigere officedokument, mens det i utenlandske testar har stått at det berre kan lese og at ein må kjøpe og betale for ein fullversjon for å redigere officedokument. Kva er rett?

 

Ottar

Lenke til kommentar

Nokia E51 fikk terningkast 5. Denne mobilen er vel nærmest identisk med E66 funksjonsmessig. E51 er en dårlig underholdningstelefon, men er sterk på andre områder. Jeg skjønner ikke hvorfor E66 skårer dårligere enn E51. For meg virker dette som en uproff og subjektiv vurdering, noe jeg mener skjer for ofte her på Amobil

Lenke til kommentar
Og...nevnte jeg det utrolig gode tastene som er laget for skriving? De er helt fantastiske og overgår eksempelvis Nokia 6300 mange ganger.

 

Eg vil bytte bort fra min SonyEricson P1i og har fasta blikket på E71 eller E66. Er det ein stor fordel med quertytastatur dersom ein skal skrive ein del mail og kanskje rapportar og referat o.l. på telefonen? Eller går det like greit med T9 på vanleg telefontastatur?

 

I anmeldelsen står det elles at det medfølgande quickoffice også kan redigere officedokument, mens det i utenlandske testar har stått at det berre kan lese og at ein må kjøpe og betale for ein fullversjon for å redigere officedokument. Kva er rett?

 

Ottar

 

Vedr Q-tastatur, jeg skriver og svarer på e-post fortere med E66 enn jeg gjorde med HTC S730. Grunnen til det er at tastene på E66 er sinnsykt bra, du får den gode klikk følelsen og med mine passe store fingrer treffer jeg rett hver gang. Jeg liker også T9 bedre fordi jeg har flere bokstaver på samme tast eksempelvis tasten 2 og tasten 6 flere ganger for norske bokstave i stedet for FN+Altenativ tast slik HTC sitt Q-tastatur var laget.

 

Vedr Q-office, det er rett som du påpeker at en ikke kan redigere quickoffice slik E66 leveres per i dag. En må kjøpe en egen programlisens for å kunne redigere denne typen dokumenter.

 

Hilsen Innovatøren

Endret av Innovatoren
Lenke til kommentar
Begge to (HTC eksemepelvis versus E66) gir meg samme muligheter så jeg kan ikke helt se forskjellen.

 

Argumentet er ikke at Nokias e-postløsnign er direkte dårlig, men andre systemer gjør det bedre på dette feltet. WM og BB beholder for eksempel formateringen på e-post. Nokias system kan for bli uoversiktlig i de tilfellene hvor mail RE:-et og FWD:-et hit og dit. HTML-mail fungerer heller ikke.

 

Som sagt er det på ingen måte ubrukelig, men det beste som finnes der ute er det ikke.

 

 

Jeg er ikke enig i at HTML e-post ikke fungerer. 95% av all e-post som jeg mottar via exchange til E66 er i HTML format og det går helt fint å lese disse. Også HTML e-post med vedlegg går fint å lese og dokumentene kan deretter åpnes via Q-office eller Adobe leseren. Så jeg mener at det Amobil skriver om at HTML e-post ikke fungerer er direkte feil.

 

At Re / Fwd blir litt uoversiktelig har vel kanskje mer med skjermstørrelsen å gjøre enn med selve teknologien. Jeg kan ikke se noen forskjell mellom min HTC S730 og Nokia E-66 så langt.

 

Ingen andre brukere der ute som har noe å melde?

 

Hilsen Innovatøren

Lenke til kommentar

Einar (AMOBIL), du burde da viste forskjell på en typisk kamera telefon og en proff telefon. Skulle du ikke?

 

"Terningkastene" som Amobil gir er helt ubrukelig. Disse kan ikke og MÅ ikke brukes som pekepinne, for de som skal kjøpe seg ny telefon. I denne testen trekkes Nokia E66, som er en 100% profftelefon, for dårlig kamera! Hallo, kamera er jo ikke direkte dårlig, men klarer seg ikke mot N95, K850 og C902. Telefoner som er rettet mot helt annet marked og brukere!

 

Ang. tastatur. E66 velges nok av de som ikke vil ha fult tastatur. Denne telefonen passer de som vil ha en normalt stor telefon, med proff funksjoner.

 

Denne testen viser nok en gang at Amobil ikke klarer å kategorisere telefonene de tester. At det finnes forskjellige telfoner og utforming vet alle. Å gi dårlig "ternigkast" grunnet ikke fult tastatur er håribelt. Dette kunne heller vært nevnt i konklusjonen, at dersom man må ha fult tastatur,bør man se på andre modeller.

 

Synes www.mobilen.no har mere nyanserte syn og karakterer i sine tester. Kan anbefale disse fremfor Amobil, inntil amobil gjør noe med sine tester!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...