Gå til innhold

Nytt rekordresultat fra Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tallene er jo ikke akkurat store på Mac-pc fronten, men det som er oppsiktsvekkende er at Ola nordmann nå går til innkjøp av Mac isteden for Windows basert pc og mye pga at Mac er visuelt intuitivit og brukervennlig i forhold til Pc.

 

Tipper at 08 og 09 blir Mac årene og avhengig av hvor bra mac gjør det videre så kan vi se et monopolskifte i favør av Mac's platform.

 

Legg merke til at jeg skriver monopolskifte...

Lenke til kommentar
2 496 000 Mac-er. Ussel liten dråpe i havet.

Nja. Apple har nå ca. 8% markedsandel, det er faktisk en ganske stor dråpe, spesielt tatt i betraktning av at de hadde 6% for et år siden og 4,3 for to år siden. Linux til sammenligning har 0,8%, det er altså 10 Mac'er i verden for hver PC som kjører Linux. Linux dog vokser like raskt som Mac, og har også nær doblet seg på to år, men alså fra et langt mer dråpelikt utgangspunkt...

 

(Kilder: PC Pro, IDC, Market Share.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Har du referanse til IDC tallene? De tall jeg har sett referert om linux fra IDC har vært mye større, også tall referert fra Gartner har antydet at linux nå har en markedsandel på ihvertfall fra 2-3% (fortsatt ikke all verden, men ihvertfall en litt større dråpe). 0.8% stammer såvidt jeg vet fra nett-hits på utvalgte nettsteder med overvekt fra USA hvor Mac står sterkt og linux svakt. Når det gjelder Mac PC var det en økning i antall solgte enheter på 41% sammenlignet med i fjor, det er ikke mindre enn helt rått. Det representerer en dobling per andre år. Uten at jeg har sett tallene, tviler jeg på at markedet generelt har hatt særlig vekst i antall enheter. Hvis dette holder seg et par år til gir begynner Mac å nærme seg 20% markedsandel. Win7 kan oppleve å komme til et åpent marked hvor det ikke lenger er en selvfølge at nye maskiner selges med windows. Lurer på hvordan spillprodusenter som har solgt sjela si til directx ser på denne utviklingen.

Lenke til kommentar
2 496 000 Mac-er. Ussel liten dråpe i havet.

Nja. Apple har nå ca. 8% markedsandel, det er faktisk en ganske stor dråpe, spesielt tatt i betraktning av at de hadde 6% for et år siden og 4,3 for to år siden. Linux til sammenligning har 0,8%, det er altså 10 Mac'er i verden for hver PC som kjører Linux. Linux dog vokser like raskt som Mac, og har også nær doblet seg på to år, men alså fra et langt mer dråpelikt utgangspunkt...

 

(Kilder: PC Pro, IDC, Market Share.)

 

Geir :)

 

 

Apple har LANGT under 8% :)

 

Tror tallene for ifjor på bærbar for hele verden er mellomm 2 og 3 % :) ( det er IDC og Gartner sine tall, skal se om jeg finner dem iløpet av kvelden

 

Ellers så øker Apple på pc fronten langt mindre nå en tidligere.. Så tviler på at det blir noe monopolskifte den nærmeste tiden..

 

http://www.isuppli.com/news/default.asp?id=8677

 

link fra Q3 2007 , men som du ser.. Apple er ikke engang på 5 plass og 5 plass har ca4,3% :)

 

Når skal apple fanboys fatte at Apple er et ganske lite salgskontor.. som ikke kommer til å ta over verden med det første

Endret av Sorce
Lenke til kommentar

Del: IDC er kilde til Mac-tallene, PC Pro til Linux-tallene. IDC-tall er ellers stort sett sitert fra andre sider, siden IDC-rapportene koster penger.

 

Men jeg tror du har rett, disse tallene er nok US, med et annet bilde i Europa. Jeg prøvde et søk, men det er nær sagt umulig å finne noen entydige tall for Linux i desktopmarkedet.

 

Så jeg akspeterer at jeg kan ha blitt villedet av de kildene jeg søkte på. Apples fremgang er uansett som du sier ganske rå.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Håper flere spillprodusenter kan begynne å utvikle for OpenGL =) Er jo Direct3D som holder spillprodusentene unna Mac/Linux stort sett.

 

 

eller bare det faktum at flertallet ( dvs 90% ) av publikummet som spiller bruker windows :)

Det ene trenger ikke utelukke det andre, vet du ;)

 

OpenGL fungerer utmerket i Windows også, så i bunn og grunn er det et spørsmål om man skal velge Microsoft-eksklusive løsninger, eller løsninger som er plattformuavhengige (OpenGL funker på alle nevneverdige OS som Windows, Linux, MacOS X, i tillegg til konsoller som PS3, Wii...)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Appel gjør det generelt bra i usa PGa lav pris.

 

Alle som har vært der vet at apple der er billig.. for resten av verden er det desverre ynkelig.. :)

Alt er mye billigere i USA. Et nytt spill til konsoll koster 300 kr.

 

Det er den lave dollarkursen ;)

Lenke til kommentar
<a href="http://www.informationweek.com/news/softwa...cleID=208802203" target="_blank">http://www.informationweek.com/news/softwa...cleID=208802203</a>

 

 

Appel gjør det generelt bra i usa PGa lav pris.

 

Alle som har vært der vet at apple der er billig.. for resten av verden er det desverre ynkelig.. :)

Hvor billig er det hvis man tar høyde for den generelle kjøpekraften i befolkningen?

 

 

Sammenlignet med Pc - Mac priser.. i Norge kontra usa. :) så ser du det er billig

Lenke til kommentar
Jeg merker at du skriver «monopolskifte», og skjønner egentlig ikke hvorfor du påpeker at du skriver det, siden det høres ut som et ekstremt usannsynlig scenario.

 

Det er veldig mye som tyder på at vi er på vei mot en brukerbase som benytter seg av Mac's alternativ, noe av denne strategien ligger allerede ute med iPhone 3G og Ipod, sistenevnte som har en enorm andel av markedet og det ser ut til å gå samme veien med iPhone i alle fall i de teknologifikserte I-landene.

 

Mange av brukerne som tar tak i en iPhone for eksempel blir trollbundet av et veldig enkelt og intuitivt brukergrensesnitt som er forståelig og man får gjort ting ganske så kjapt på den, da er det ikke rart at man kan ønske seg mer av opplevelsen.

 

Selvsagt så er det mange mange problemer med en Mac, men for den gjennomsnittelige brukeren som kanskje sitter og leser vg, redigerer bilder og lager et par dokumenter så er Mac blitt et fullverdig og kanskje mye bedre alternativ enn Windows xp som desverre er veldig utdatert for den som ikke kan så mye om data.

 

Det som hittil har berget Windows brukerne er at et stort andel også ønsker å bruke pcen til gaming, men jo større andel brukere mac får jo mer sannsynlig at denne platformen får utviklet en del spill og jeg regner med at vi kan få se et par "mac-only" titler annonsert i løpet av 2008 / 09.

 

Uansett så blir det spennende å se hva som skjer på pc markedet de neste 4 årene, en langt sterkere konkurranse fra Mac kan virkelig gjøre at det blir fart i markedet og at ting blir bedre for sluttbrukeren.

 

 

Ps : Monopolskifte blir det neppe i løpet av 08 / 09 , men det er godt mulig at vi er på vei der og det er dette jeg mente :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...