Gå til innhold

Lær å bruke Canon EOS 40D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig. En manual fortelle hvilke funksjoner kameraet har, og hvordan man kan endre de forskjellige innstillingene. Den forteller lite eller ingenting om hvordan du skal bruke de for å ta bedre bilder.

 

Det er der disse bøkene kommer inn. En bok som lærer deg å fotografere, med utgangspunktet i det kameraet du har. Noen av disse bøkene er faktisk ganske så gode.

 

Tom

Lenke til kommentar

Noen ser ut til å utvikle akutt temporær dysleksi når en bok ikke inneholder bilder, så de trenger helst Donald Duck til å forklare dem hvordan det fungerer. Dette er en mer fornuftig men mindre underholdende variant.

 

Når vi her på forumet erfarer at 70% enten ikke har lest manualen fordi de hater bøker uten bilder, eller rett og slett fordi de ikke forstår den, så må det være et marked for slike produkter.

 

Og jeg kan forstå hvorfor. Jeg leste manualen og forstod alt med en gang. Men så kunne jeg fotografere fra før, og trengte kun å vite hvor jeg fant hvilke muligheter. For en som begynner på scratch skal det ikke veldig mye latskap til for å hoppe over manualen, så slike bøker har sin misjon ser jeg. Manualen forklarer jo ikke hva som skjer når du blender ned, for eksempel.

Lenke til kommentar

Bruksanvisningen er forsåvidt grei nok, men det gir jo bare tørre fakta. Kjøpte mitt første speilrefleks kamera for ca 20 år siden og var på mange måter flinkere til å fotografere da. Etter flere år med pek-og-klikk kompaktkameraer har mye gått i glemmeboken så det er kanskje ikke så dumt med litt ny input.

Etter en liten sjekk på Amazon gikk jeg imidlertid for "Canon EOS 40D Guide to Digital Photography". Den er fremdeles i postgang så jeg kan ikke gå god for at den utover omtale jeg leste meg til, men med dagens dollarkurs risikerer man ikke stort annet enn at det samler litt støv i hylla.

Lenke til kommentar

Hvor helt inni gampræva likegyldig det er om folk faktisk leser manualen eller kjøper seg en bok om emnet.. Har selv manualen til en 30D, har og printet den ut i A4 så den ble bedre å lese og jaggu har jeg ikke en DVD om kameraet og.. helt unikt hva? Om det er for jeg er dum eller treg vet jeg ikke.. Men det skal egentlig ikke andre bry seg om heller :tease:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...