Gå til innhold

Sniktitt: Mount & Blade (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel når det kommer til historien og oppdragene, så mangler det jo per nå en rød tråd som utviklerne lenge har sagt de først skal inkludere i den ferdige 1.0-versjonen. De vil vel rett og slett ikke at vi skal spille oss lei av historien og hovedoppdraget i beta-versjonene.

 

Når det gjelder sideoppdrag er jeg selvfølgelig enig. Nå har de fått inn mange oppdrag som er av mye mer spennende art enn "levèr dette brevet dit", men man får fortsatt levert de samme oppdragene igjen. Flere, mer situasjon- og lokasjonsunike oppdrag hadde vært fint å se i den ferdige versjonen.

 

Jeg håper ikke noen kommer til å dømme spillet ut fra bilder bare fordi grafikken ikke er "god nok". Selvsagt, det er ikke Oblivion eller Crysis, sånn teknisk sett, men så er jo dette et helt annet spill. Det ble i utgangspunktet utviklet av TO mennesker (nå har de blitt en del flere), og har basert hele budsjettet på ivrige spillere som har betalt for en beta-versjon tidligere i prosessen.

Det bør likevel nevnes at spillet faktisk ser veldig pent ut nå. Selv om at ikke spillet har shader-ditt og mapping-datt som noen av de nyeste spillene har, fungerer grafikken veldig bra til sitt formål.

 

Alt i alt, som hardbarket M&B-veteran som skaffet spillet for over to år siden, vil jeg bare si at jeg har hatt en fantastisk tid med Mount & Blade frem til nå, og hver oppdatering som har kommet har gjort store fremskritt, og Taleworlds har lagt til mye rart og oppdatert grafikken til nivåer jeg aldri hadde forventet da jeg puttet en femtilapp i lomma deres for O' så lenge siden. Jeg gleder meg skikkelig til den ferdige versjonen kommer, og til jeg får se alle modifikasjonene bli utviklet til denne. Selv har jeg et øye til Ringenes Herre modifikasjonen The Last Days, som de ga ut til en tidligere M&B-versjon.

 

Det er ikke lenge igjen nå, og fy faen så morro det skal bli når spillet kommer. Det er sjelden at et spill basert på singleplayer kan være like avhengighetsdannende som MMO-spill... men for mange har Mount & Blade blitt akkurat det. Og dette uten en månedlig sum.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Kan stille meg hundre prosent bak denne sniktitten. Den nyeste betaversjonen av Mount&Blade gjør så og si alt riktig. Spillet er meget artig, og kampsystemet er overlegent alt vi har sett i førstepersons-rollespill tidligere. Her får man virkelig delta i store kriger, gjerne med flere hundre på hver side. Om man i tillegg innstallerer en battlesize-mod kan man ha opp til 1000 soldater i kamp samtidig.

 

Mount&Blade har også et av de beste modding-miljøene. Det finnes en rekke mods til spillet (Noen under utvikling, andre til eldre versjoner av spillet, og andre allerede til nyeste betaversjonene). Man får alt fra Ringenes Herre-mod til Pirat-mod. Mange av disse modifikasjonene legger også ny funksjonalitet til i spillet slik at spillbarheten blir enda bedre og dypere. En mod satt til 286 f. kr lar deg for eksempel danne line-, square- og wegde formation.

 

Grafikken er også relativt skalerbar. Selv med full grafikk satt på er spillet forholdsvis lettkjørt. Enkelte av oss sitter dog på bærbare eller eldre maskiner, men alt håp er ikke ute. Om man stiller inn på bruk av DirectX 7 shaders blir spillet svært lettkjørt, og i mindre kamper opplever jeg en FPS på 80. Dette er men en bærbar med 2.0 GHz Core 2 Duo, Nvidia 8600M GT 512MB DDR2-minne og 4GB DDR2 ram. Det er uten tvil skjermkortet som er flaskehalsen hos meg, og muligheten til å benytte seg av mindre avanserte shadere hjelper veldig på ytelsen. Spillet ser fortsatt mer enn brukbart ut. Men så er det spillbarheten, ikke grafikken, som gjør Mount&Blade så bra.

Lenke til kommentar

Det bør forøvrig nevnes, for de som ikke vet det, at man kan laste ned hele spillet gratis fra Taleworlds' hjemmeside. Før man betaler kan man både se og spille fullversjonen av Mount & Blade til man kommer til level 8 eller har spilt i 30 spilldager. På denne måten er det lett for spillere å finne ut om Mount & Blade er verd pengene. En veldig god løsning, spør du meg.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Oioioi :dribble: eg ser kommande investering :p

 

Det mest geniale hadde vert en online-verden a-la AoC, der hæren din var en guild e.l. med sin eggen by som var på vei til å enten knuse en anna guild eller en hær av bots (dersom dette ikkje allerede finst i AoC, er ikkje helt oppdatert på det). Litt vanskelig å kombinere alt i en sp-versjon av mmo-spel til mmorpg, men steike tøft det hadde vert :thumbup:

 

har hatt mi tid med både wow og Oblivion (når eg gikk lei månedsbeløpet :p) kan du sei :p

Lenke til kommentar

Vel, både ja og nei. Selv er jeg ikke helt overbevist om at det er nok å få spilt til level 8. Morroa begynner jo når man har fått seg en heller stor hær og kan begynne å sloss de virkelige slagene. Altså ikke noen skarve banditter, men harde motstandere. Min mening dette though.

Lenke til kommentar

The Last Days of the Third Age (Oftest kjent som The Last Days eller TLD) skal portes når den ferdige utgaven (Versjon 1) av Mount&Blade er kommet ut. Så de som har drømt om å lede Rohirim har noe å glede seg til. Hestekamp er virkelig noe for seg selv i dette spillet. Når TLD kommer til versjon 1.0 av Mount&Blade kommer jeg garantert til å lage meg en gjeng med rohirims for orkejakt. :D

Lenke til kommentar

vil nevne at det er altid minst 20 mods i produksjon til spillet

 

bare for å nevne noen

 

Fantasi

Warhammer mod

Lotr mod

 

Historie middelalder

Samurai mod

100 års krig mod

norman invasion mod

viking mod

Classic mod, basert på rome total war, med grekere, og romere og alt det

 

tidlig moderne

1600talls mod

1700talls mod,

1800talls mod

ACW mod

Zulu mod

 

moderne

boer krig mod

WW1 mod

Lenke til kommentar
Nå spørs det om ikke alle har spilt seg lei til release da :p

 

Det legges til for mye nytt i hver store lansering for at man egentlig ikke kan bli lei fra versjon til versjon. Forskjellen mellom 0.903 (forrige hovedlansering) og 0.960 (nåværende hovedlansering, som er siste før 1.0) er enorm, og jeg forestiller meg at forskjellen mellom 0.960 og 1.0 er like stor, om ikke større. Det har blitt endret og forbedret på mye, og mye er på vei enda.

 

Snorre, selvsagt får man ikke prøvd seg som noen krigsherre, men man får da absolutt prøvd ut hvordan det ser ut og fungerer. Det er jo meningen at en demo skal gjøre deg lysten på mer, noe denne definitivt gjør. Man får god peiling på hva som kommer til å skje videre ut i spillet i løpet av den korte perioden, mener nå jeg.

 

 

Aner ikke om jeg kommer til å like dette spillet, men bare pga sin fine holdning er utviklerne verdt å kaste penger på, så nå har både jeg og fruen kjøpt spillet.

 

Taleworlds fortjener absolutt å støttes. De er hardt-jobbende og tro til fansen, som hele tiden kommer med tips og hjelp til videreutviklingen.

 

For de som vurderer et kjøp; Spillet koster per nå $25, altså så vidt over hundrelappen. Ikke mer enn en DVD-film for et spill som varer så lenge man selv måtte ønske at det skal (går man lei av original-versjonen kan man prøve de mange modifikasjonene). Når spillet når 1.0 vil det koste $39, som er fullprisen. Så får du rett og slett vurdere om spillet er verd å skaffe nå, eller senere.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...