Gå til innhold

Test: Paint.NET


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var det der en test? En meget kort gjennomgang er det beste jeg har å si om artikkelen.

Jeg synes det er en ok minitest med litt grunnleggende info som kan gi incentiv til at folk prøver det selv. Detaljer må man nesten finne ut av selv.

 

Ellers så synes jeg det burde vært trukket for at den ikke finnes i Linux-utgave eller noen andre OS enn Windows. (Mulig den fungerer i Wine/mono men det burde vært unødvendig med "åpen" lisens-programvare.)

Lenke til kommentar

Det har absolutt en hensikt, om det nå bare er for å informere om at det faktisk finnes. Jeg har så vidt forsøkt Paint.NET før, men fikk nå et incentiv for å installere det på nytt. Kurveverktøyet ble nettopp benyttet på et bilde jeg la ut i kritikken, det ser ut til å fungere like bra som i PhotoShop.

Lenke til kommentar

Det er klart at slike minitester har noe for seg, i likhet med minitester av kompaktkameraer som vi også har på Akam.

 

Jeg registrerer forresten på ny at alle som klager over artiklene på Akam-siden av forumet kommer fra de som ikke bruker denne delen av forumet aktivt, men kommer fra andre dele av hw.no.

En av dem har åpenbart kommentering av artikler som sin hovedsyssel på diskusjon.no.

Lenke til kommentar

Jeg har nevnt det før og kan gjenta igjen, å kalle dette en "test" er å trekke strikken faretruende lagt og egentlig ett missbruk av ordet, selv "minitest" er i overkant av denne oppramsingen av installasjonen og en kjapp gjennomgang av noen av funksjonene.

 

På den annen side, tviler jeg på om abene kunne ha brydd seg mindre, kan ikke huske han har forsvart, forklart eller kommet med annen relevant tilleggsinformasjon til sine artikler i den påfølgende tråden.

Lenke til kommentar

Det jeg sier er at jeg skulle ønsket meg en mer omfattende test. Men artikkelforfatteren har tidligere blitt kritisert for slike minitest der man egentlig ikke går gjennom noe som helst av programmet. F.eks antivirustest der man kun går gjennom installasjon og utseendet. Uten å vite hvor flink den er til å finne og fjerne virus.

Lenke til kommentar
Får vi nå snart en anmeldelse av "the gimp"? Finnes mye bra open source!

The Gimp er veldig bra, men det bør kanskje også nevnes at Paint.NET også er Open Source, eller koden er i hvert fall tilgjengelig.

 

Programmet er i mange sammenhenger anbefalt for å lære seg selv å programmere, siden den er ryddig, godt dokumentert og viser hvordan man selv kan gå frem for å programmere forskjellige funksjoner.

Lenke til kommentar

Problemet med Gimp er at det ikke holder til profesjonelt bruk, i og med at det ikke støtter 16-bit TIFF. Kloneverktøyet suger også, men ellers er det greit. Men det er egentlig noe for nerdene, for å si det slik. Det er egentlig mest egnet for dem som bruker kompaktkamera, og i hvertfall ikke de som sender sine filer til magasintrykk.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Støtte for 16-bit og CMYK i Gimp kjem, men dessverre litt seint. Det tidlegaste me kan vente det er med versjon 2.8, som truleg vil kome i 2009 ein gong:

http://www.gimpusers.com/tutorials/gimp...5;features.html[/url] ']Big Features, such as 16 Bit color support or native CMYK color space are not included in GIMP 2.6, however with the implementation of GEGL the road is now clear to develop such features in upcoming versions. Hopefully in 2009 with GIMP 2.8.
Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Og det er trist. Gimp fikk kort levetid på min pc da jeg hadde det installert. Dvs jeg tror faktisk det er der fremdeles, men det har ikke vært brukt på lenge. Og for min del er det bare å fjerne det igjen. Mangel på støtte av 16 bit TIFF er et stort problem for meg, i og med at endel av mine bilder redigeres og lagres for magasinbruk.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...