Gå til innhold

Sporer PC-en ved tyveri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette programmet hørtes uten tvil spennende ut. En viktig faktor for meg når det gjelder sikkerhetsprogrammer av denne typen er at de er opensource. Da kan man ganske sikkert anta at det ikke finnes bakdører i programmet, og at det er legitimt. Synd denne webcam-funksjonen kun fungerer i Mac, men dette er kanskje noe som kommer til de andre versjonene senere? Dog, ville ikke en smart tyv formatere maskinen?

Lenke til kommentar

Det finnes jo naturligvis tyver der ute som foretar såkalte impulstyveri.

 

Men for profesjonelle tyver som er på jakt etter bærbare maskiner så hjelper programvaren lite. Det er godt mulig det bare er meg, men skulle eg ha stjålet laptopper og gjort big business ut av det ville det første eg gjør er å formatere hdd(evn bytte ut), endre mac på alle nettverkskort, resette bios, endre på tilfeldige tall i serienummeret(evnt bytte serienummer) og bytte lisensnøkkel. Og da vil denne programvaren hjelpe svært lite.

 

Men det er et godt bidrag og en grei løsning. Man kan jo kanskje ta sikte på å implementere noe slikt i coreboot og få til en langt sikrere løsning? Evnt med egen sporbar hw knyttet mot løsningen...

Lenke til kommentar

er litt enig med nomore. det man egentlig trenger er en chip lodda på hovedkortet som sender informasjon om hvor den befinner seg. (om man lar program vare spore deg, hvorfor ikke hardware) selv ville jeg aldrig kjøpt en laptop med en slik chip eller instalert denne programvaren (paranoid? ) .

 

jeg vet alerede om en metode for at dette skulle delvis fungert godt... uten noe ekstra innmat i en ny laptop.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Programvara forsvinn ved reinstallasjon av OS eller bytte av harddisk (som medfører førstnevnte), ja. Den vil heller ikkje ta bilete før du har aktivert programvara frå ei anna maskin, så om slemmingen aldri startar OS-et er han trygg.

 

Men seff. Folk er generellt sinnsvakt dumme, så det funker nok til en viss grad.

 

Gjett om. To maskiner har forsvunne her eg jobbar, Computrace frå Absolute er i bruk på alle laptopar. Ei maskin vart stolen av ein elev, eleven har eg fullt namn på. Ei anna vart stolen heime hjå ein lærar (sannsynlegvis av ein profesjonell), denne tippar eg er formatert og selt vidare, eg har namn, adresse, flyfoto av huset, telefonnummer, alt eg vil på den som har maskina no. Alt ut frå data frå Computrace-rapportane, nærmare bestemt pålogga brukarnamn og maskinnamn. Så dumme er folk.

 

er litt enig med nomore. det man egentlig trenger er en chip lodda på hovedkortet som sender informasjon om hvor den befinner seg. (om man lar program vare spore deg, hvorfor ikke hardware) selv ville jeg aldrig kjøpt en laptop med en slik chip eller instalert denne programvaren (paranoid? ) .

 

Det er akkurat det Computrace (og sikkert andre) er, ei brikke på hovudkortet (må tingast frå fabrikk). Denne er aktivert ved produksjon, så om nokon stel den under transport kan ein framleis finne den med litt hjelp frå seljar (serienummer etc.). Det hadde vore tøft å kunne kjøpe denne brikka med innebygd GPS òg, no kan ein "bare" spore den via internett.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

HP har laget en funksjon som gjør en stjålet pc ubruklig, hvor hovedkort blir brennmerket (valgfritt) med bios passord som også brukes til å pare harddisk, noe på samme måte som bluetooth. hvis en formaterer disk forsvinner paringen og gjør at maskinen ikke vil boote, før en har paret maskin og harddisk. Men glemmer man bios passord eller mister det, sitter man dypt i det, men det er vel en del av meningen også.

Lenke til kommentar
Gjett om. To maskiner har forsvunne her eg jobbar, Computrace frå Absolute er i bruk på alle laptopar.

 

Hmm faktisk interessant.

 

Jaja, da gjenstår det bare å se ka purken tar seg til.

 

Ikke vet jeg hva purken drive med, men de har ein lei tendens med å overse slike saker. Tyven er kjent, og har begått 1000ran allerede. Eller objektet er sendt ut av landet for lenge siden.

Lenke til kommentar

Man kan gjøre det vanskelig for tyven ved å beskytte BIOS-konfigurasjonen med passord, sette HD som første og eneste oppstartsenhet, kryptere harddisk og passordbeskytte brukerkontoen. Dette er relativt enkle tiltak som gjør maskinen helt ubrukelig for mange (dumme=de fleste) tyver, og ikke minst for en potensielle kjøpere.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Ja, men da forsvinner mulighetene til å stjele kredittkort- og personinfo fra tyven. Også muligheten til å skaffe IP-addressen, bilde etc.
Hehe vil du begå identitetstyveri og kortsvindleri av tyven altså? :). Nei altså poenget mitt var å gjøre gjenstanden verdiløs for tyven.

 

Hvis mange nok opplever å få ubrukelige bærbare ved tyveri så vil de slutte å stjele disse maskinene samt at forsikringsselskapene blir mer åpne for å forsikre slike dyre gjenstander.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...