Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I tillegg hevder de at levetiden til 128 GB-disken skal være 20 ganger lengre enn en gjennomsnittlig 2,5-tommers harddisk, som har en forventet levetid på fire til fem år."

 

5x20 = 100 sant? Så 100 års levetid for en SSD disk?

Her er det ugler i mosen.

Men klart, det blir artig med noe slikt.

Blir kanskje en mini itx pc ut av dette.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

virker som utviklingen har stagnert litt :cry:

vil ha høyere hastigheter på diskene. 120mb/sek skriving på en 32Gb-disk til en fornuftig pris. Det hadde vært no det - med to sånne i pc'n =)

 

ellers håper jeg 1,8" markedet blir større. Har en bærbar pc med sånn harddisk, og den er "litt" treg

Lenke til kommentar
virker som utviklingen har stagnert litt :cry:

 

Utviklingen har ikke stagnert, tvert i mot skjer det mye nå.

Dette er MLC og det er ikke mange MLC baserte disker på markedet nå.

 

Er enig i at hastigheten kunne vært bedre men vi er bare i startgropa for SSD.

Lenke til kommentar

Stor forskjell i pris på SLC og MLC flashminne. SLC koster litt i overkant av 30 kr/GB, mens MLC ligger like under 10 kr/GB for tiden (spottprismarkedet i Asia). Med masseproduksjon i tillegg vil jeg tippe 128 GB-versjonen prises rimelig lavt. Tipper 2000-3000 kr.

 

Ytelsen er kanskje ikke all verden hvis man tenker på stasjonær, men husk at disse er primært ment for bærbare og vil nok være raskere enn alle tradisjonelle 2,5"-disker.

 

Tror vi vil se et mer differensiert SSD-marked framover hvor man ser 32-64 GB SLC-disker med svært høy ytelse beregnet for entusiastmarkedet og 128-256 GB MLC-disker til omtrent samme prisen, men middels ytelse som denne til laptop (særlig 1,8" form factor).

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Er det kun den nye 250gig Samsung modellen som vil ha 200MB hastigheter? Vil det finnes lavere kapasitet versjoner med samme hastighet? Jeg ville virkelig gjerne hatt 2 slike i RAID, men har ingen behov for 500gig med plass. Det hadde holdt lenge med 32x2 eller til og med 16x2.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
I tillegg hevder de at levetiden til 128 GB-disken skal være 20 ganger lengre enn en gjennomsnittlig 2,5-tommers harddisk, som har en forventet levetid på fire til fem år.

Harddiskprodusentene har tidligere operert med ganske så tvetydige MTBF-tall. De har vært på typisk 1 million timer (= ca 115 år). Jeg sjekket samsungs nyeste 2,5" harddisk og den har ikke noe MTBF-tall, men skal derimot klare 0,6 millioner parkeringer av lesehodet. Det er noe som typisk skjer når disken går inn i en lettere strømsparemodus eller når disken slåes helt av. For å ta litt overdrevne tall kan vi si at dette skjer hver halvtime. I så fall vil det ta 34 år med kontinuerlig bruk. De sier også at for hver 1014 leste bit så vil man komme over én ikke lesbar sektor. Det vil si at man får én sektor ikke lesbar for hver 100 TB som leses. For en 2,5" disk på 500 GB vil det si 200 gangers total lesing av hele disken. (Hver gang tar typisk et par timer)

 

Tror vi vil se et mer differensiert SSD-marked framover hvor man ser 32-64 GB SLC-disker med svært høy ytelse beregnet for entusiastmarkedet og 128-256 GB MLC-disker til omtrent samme prisen, men middels ytelse som denne til laptop (særlig 1,8" form factor).

Jeg tror SLC fases ut ganske fort over hele linja så snart MLC-kontrollerne blir modne. Noe som ser ut til å skje nå.

Lenke til kommentar
Har du kjøpt raptor hddisk har du enten store krav til i/o eller er litt grønn. Samsung F1 1tb presterer generelt sett vel så bra om ikke bedre, samt er billigere, og langt større lagringskapasitet.

 

Har mer enn nok av plass utenom dette, har store krav når det gjelder ytelse og de raptorene jeg har hatt har gitt et godt inntrykk så langt har alltid vært pålitlige.

 

Men ikke la dette bli en raptor vs rest tråd nå.

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
Jeg synest at hastighetene var skuffende dårlig. Jeg ønsker raskere SSDer slik som den 256GB-versjonen som Samsung skal komme med (200/160 MB/s).

Jeg er enig i det.

 

A. OCZ Core: fra ca 1400 kr (32GB), Lesing 120-143 MB/s, skriving 80-93 MB/s

B. Samsung: antagelig fra ca 2800 kr (64GB), Lesing 90 MB/s, skriving 70 MB/s

C. Raid0 OCZ Core: fra ca 2800 kr (2*32GB), Lesing 249-286 MB/s, skriving 160-186 MB/s

 

Ingen tvil om hva jeg vil velge om jeg skal bruke 3000 kr på SSD.

Lenke til kommentar
Er det kun den nye 250gig Samsung modellen som vil ha 200MB hastigheter? Vil det finnes lavere kapasitet versjoner med samme hastighet? Jeg ville virkelig gjerne hatt 2 slike i RAID, men har ingen behov for 500gig med plass. Det hadde holdt lenge med 32x2 eller til og med 16x2.

 

-Stigma

Har forstått det slik at 256 GB-modellen lar vente på seg og på en måte er neste generasjon. 128 GB-en det snakkes om her er i masseproduksjon NÅ, mens 256 GB-en trolig ikke dukker opp i butikkene før rundt juletider.

 

128 GB-en består forøvrig av 64 x 2 GB NAND-brikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...