Gå til innhold

Test: Gigabyte GA-MA78G-DS3H


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det burde gå greit. :)

For min del så er litt av vitsen med denne typen hovedkort att de kommer med grafikk og lyd innebygd; tenker på HTPC mao. Og det å teste ytelsen på ett hovedkort er greit nok, men bør mer være en sjekk for å se om de har dummet seg ut med noe; dvs. er det noe galt med hovedkortet? Viss en virkelig skal teste det så må en bruke det i en setting det er tiltenkt. Kan man f.eks. bruke 3 skjermer på kortet, siden det er 3 utganger? Får man ut lyd i de relevante formatene eller blir det down-sampla til Stereo f.eks?

Lenke til kommentar
Festlig at den minste mengden RAM du kan kaste ut vinduet reservere til skjermkortet er 128MB. 8MB på i865G holder plenty til én skjerm uansett hva du finner på. ( i 2D )

 

Skal være enig der. Men faktisk jeg kjører Vista Ultimate på mitt mediacenter, som er basert på 690G, også et Gigabyte kort. Denne har et x1250 integrert, men den er nødt til å stjele 256 MB av RAMen for at det skal gå glatt. Med 128 MB så hakker ting, dvs. systemet kjører fint og det er ingen tregheter, men visuelt (flytte vindueer o.l.) så går det merkbart tregt. Derimot kjører jeg det på 256MB går det veldig bra, og har ingenting å utsette på ytelsen. Skal sies at jeg kjører Aero på Vistaen til mediacenteret, men jeg vil ikke skru det av. MediaPC skal være pent visuelt. :D

Lenke til kommentar
Det burde gå greit. :)

For min del så er litt av vitsen med denne typen hovedkort att de kommer med grafikk og lyd innebygd; tenker på HTPC mao. Og det å teste ytelsen på ett hovedkort er greit nok, men bør mer være en sjekk for å se om de har dummet seg ut med noe; dvs. er det noe galt med hovedkortet? Viss en virkelig skal teste det så må en bruke det i en setting det er tiltenkt. Kan man f.eks. bruke 3 skjermer på kortet, siden det er 3 utganger? Får man ut lyd i de relevante formatene eller blir det down-sampla til Stereo f.eks?

 

Det med skjermene kunne vært greit å teste ut ja. Har bladd litt i specen for 780G-kortene. De fleste kommer med de tre skjermutgangene, men har enda til gode å se noen som støtter annet enn dual screen. I og for seg greit, men det som gjør at jeg ikke kommer til å kjøpe det er at det ikke er mulig å benytte de to digitale utgangene i samme oppsett (dvs. DVI+HDMI). Bare forskjellige kombinasjoner med VGA.

Dette er imidlertid ikke kortets skyld, men brikkesettet.

Endret av nogen
Lenke til kommentar
Kort oppsummert gir BIOS-en på dette kortet de fleste innstillinger man trenger, men de aller største krumspringene er det dog ikke muligheter for.

Mange Gigabyte kort har deler av BIOS skult (husker ikke hva man må trykke). Hva med dette?

 

UFATTELIG at dere ikke går grundigere til verks mtp bruk av dette kortet til avspilling av video (SD og HD) og generell HTPC bruk. Hvilket bruk tror dere dette kortet i hovedsak "selger seg" til?

Men WIC; Cryses og 3D Mark - DET må testes.

 

Sorry, men skivebom/svakt, IMO.

Lenke til kommentar

^Så nå at dette var nevnt :blush: ... men det kan ikke nevnes for mye. På tide å tilpasse testene til produktets bruksområde?

 

Festlig at den minste mengden RAM du kan kaste ut vinduet reservere til skjermkortet er 128MB. 8MB på i865G holder plenty til én skjerm uansett hva du finner på. ( i 2D )

Nåja, for å kjøre MediaPortal skal man helst sette av minimum 128 MB til integrert skjermkort.

Lenke til kommentar

Dersom du bruker GPU-aksellerasjon for avspilling av video ( som jeg regner med de fleste gjør ) så hjelper nok det på i høye oppløsninger ja, men det er på ingen måte nødvendig. Jeg har 8MB satt av til mitt Extreme Graphics 2 som spiller av opp til 720p uten problemer under W2k på barebonemaskinen.

 

Og dersom du ikke trenger GPU-features i det hele tatt er det trist å kaste bort så mye når en 5-6MB egentlig hadde vært nok.

 

Men det er nok bare jeg som ser serverhardware i alt i budsjettklassen. De ekte serverkomponentene i samme klasse har nok mine kjære 8-16 MB. :)

Lenke til kommentar

Latterlig "test". Står jo ingen ting om f.eks testoppsett. Og når det gjelder f.eks on-board grafikk ytelse påvirkes den veldig mye av om en bruker en Phenom og PC8500 RAM. Hva med Hybrid Crossfire? Hva med evt sammenligning med Gigabytes S2H variant i M-ATX format, MEN med DTS Connect støtte. Hva med vifteregulering osv som er viktig for totale støynivå i en HTPC? Video-ytelse???

Lenke til kommentar

HW burde fått en "Rate this"-funksjon på sine artikkler (inkl. guider, tester etc).

(Off topic: I det hele tatt har funskjonaliteten til HW nettverket inkl. forumet stagnert. Se eks. "Min Hembio".)

 

Lurer på om artikkelforfatterene i det hele tatt leser svarene?

 

Uansett: Har aldri reagert på kvaliteten på RBW sine artikkler før, tror jeg. (Han har vel ikke for vane å skirve tester heller?). Selv om dette er en heller svak artikkel (dog langt ifra de værste "klipp-og-lim-"guidene" fra enkelte), føyer den seg inn i rekken av dårlige artikkler som slaktes i forumet og forblir ukommentert.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...