Gå til innhold

Mobilt bredbånd setter fart på fiberoptikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en vesentlig forskjell dere burde nevne i artikkelen.

 

Når det snakkes om mobilt bredbånd med opptil 3Mbps er dette i en sektor.

Dersom det befinner seg 70 brukere i sektoren deler alle disse på denne kapasiteten.

 

Vanlig adsl gir hver bruker kapasitet på opptil 20Mbps, og dette er for hver bruker ikke alle tilknyttet.

Det er mad andre ord enda en lang vei å gå.

Lenke til kommentar

Så lenge folk ikke ser seg brydd med mindre opplastingshastighet er det ikke noe problem for kobberlinjer å holde god avstand fra 3g og super3g her i Norge. I Storbritania og andre land med større befolkning som har press på sine linjer med større antall folk på linjene kan det muligens gi noe insentiv for fiberutbygging, men ikke alle er villig til å betale prisen enda, og plasser der bebyggelsen er tett nok for å gi økonmisk gunstige forhold er det ofte ikke gode forhold for å legge fiber heller(Asfalt og steinoverflater).

 

Uansett virker ikke påstanden å være relevant for Norge, ikke enda i det minste.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar
Snart får du helt trådløst internett med 7,2 Mbps hastighet av både Telenor og Netcom, mens Ice ser mot 14,7 Mbps.

Hvilke hastigheter får man egentlig hvis man surfer med f.eks. en N95 koblet til PC via kabel i et normalt befolket område (med HSDPA selvfølgelig)?

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Snart får du helt trådløst internett med 7,2 Mbps hastighet av både Telenor og Netcom, mens Ice ser mot 14,7 Mbps.

Hvilke hastigheter får man egentlig hvis man surfer med f.eks. en N95 koblet til PC via kabel i et normalt befolket område (med HSDPA selvfølgelig)?

 

Eneste jeg vet er at telefoner nå til dags har såpass lav prosessor at de tar en del tid og laste frem bilder osv fra f.eks vg eller ligende.. så jeg tror ikke man får utnyttet 7.2mbps uansett.. ikke 3.6 heller..

 

EDIT: Så ikke det var snakk om og koble mobilen til PC.. så mitt innlegg ble rimelig ubrukelig =)

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...