Gå til innhold

Ninja oppgraderes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva gjør de når de oppgradere kjøleren?

 

Er det ny teknologi INNI heatpipene? kjøleren ser jo ellers helt identiskt ut..

 

:edit: såg forresten at den nye ikke har innkapp på kjølefinnene.. det betyr jo større areal på aluminiumen, ellers så var jo innkappene designet for å lage bedre passiv luftflyt

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar
føler på meg at hvis jeg noen gang skulle dratt en slik inn i hus, så måtte jeg ha "støttebjelker" inni kab. rundt sokkelen og kjøleren.

 

Tja, jeg forstår ikke hvorfor flertallet er så redd for dette. har lest sikkert flere hundre innlegg hvor folk er bekymret over at hovedkort brekker osv, men ikke ett eneste innlegg hvor folk faktis bekrefter at det har gått gale..

 

Jeg har eid den første modellen av scythe ninja, ganske lenge nå, og flytte omkring på pcen uten å være ekstra forsiktig, ja hovedkortet bøyer seg bittelitt, men ingenproblemer, på noen måter, btw, hovedkortet er jo glassfiber = meget sterkt..

Lenke til kommentar

Jepp, hovedkort er solide saker. De som har prøvd å brekke et gammelt hovedkort eller annet kretskort kan nok bekrefte det.

 

Men det skal samtidig sies at noen kjølere festes til en plastsokkel slik som på sokkel 487 og sokkel A. Festene på soklene hadde en tendens til å brekke. På moderne sokler som AM2 og LGA775 er ikke det noe problem lengre.

Lenke til kommentar
føler på meg at hvis jeg noen gang skulle dratt en slik inn i hus, så måtte jeg ha "støttebjelker" inni kab. rundt sokkelen og kjøleren.

 

Tja, jeg forstår ikke hvorfor flertallet er så redd for dette. har lest sikkert flere hundre innlegg hvor folk er bekymret over at hovedkort brekker osv, men ikke ett eneste innlegg hvor folk faktis bekrefter at det har gått gale..

 

Jeg har eid den første modellen av scythe ninja, ganske lenge nå, og flytte omkring på pcen uten å være ekstra forsiktig, ja hovedkortet bøyer seg bittelitt, men ingenproblemer, på noen måter, btw, hovedkortet er jo glassfiber = meget sterkt..

Det eneste som er farlig er å sende pc i posten eller med fly, når de kaster pcen veggimellom så har jeg vært borte i at kjølere løsner, når kjøleren deretter rister rundt i kassa kan den skade hovedkort og skjermkort. Er en stund siden jeg var borte i det, 939 og tidliger kjølere ble festet til cpu sokkel og ikke til hovedkort dette var mindre robust.

Det er ingen fare om når pc står stille, men om du har en tung og høy kjøler anbefaler jeg å ta den av om du sender pc i posten eller ved fly, i bil vil det være en fordel å legge pcen, da vil ikke dumper kunne løsne kjøleren.

Lenke til kommentar
Hva gjør de når de oppgradere kjøleren?

 

Er det ny teknologi INNI heatpipene? kjøleren ser jo ellers helt identiskt ut..

 

:edit: såg forresten at den nye ikke har innkapp på kjølefinnene.. det betyr jo større areal på aluminiumen, ellers så var jo innkappene designet for å lage bedre passiv luftflyt

 

Den nye er større og tyngre og har flere kjølefinner enn den forrige; "NINJA PLUS Rev.B" som er på 110x110x150 og veier 640g.

 

De har økt antall kjølefinner fra 24 til 27.

 

Den nye; "NINJA 2" er på 116x116x152 og veier 705g.

Lenke til kommentar

Håper de ordnet festene på denne slik at man ikke bruker de vanlige 775-festene, mens heller fester en plate bak hovedkortet og på den andre siden slik at man kan bruke AM2-fester på den. 775 holder rett og ikke hvis man skal montere kjøleren mer enn en gang etter min erfaring. De selger faktisk slike AM2-fester til 775, det anbefalte de. Jeg fant ingen butikker som solgte det i Norge, men han sa de solgtes i Danmark. Har ikke orket å kjøpt det siden jeg fikk nye plastfester gratis.

Lenke til kommentar

Har en Mugen kjøler, og den veier 960 gram. Har fremdeles ikke opplevd at den har bøyd hovedkortet eller løsnet under transport. så tror ikke Ninja2 700+ gram skulle være noe problem. Har ikke hatt pcen på fly eller i posten....hadde nokk demontert kjøler først før sending da.

Lenke til kommentar

Har trillet min pc med Ninja Rev. B påmontert i trillekoffert på humpete vei, og det ser ut til å ha godt bra. Får håpe det holder på hjemturen også ;)

 

Er dog litt mer fan av festeløsningen til f.eks. Nocturna (festeplate bak). Føles i alle fall mer solid.

Lenke til kommentar

Har Scythe Ninja Rev B selv, utifra et par tester på nettet så satset jeg på denne som high-end kjøling, men det viser seg at ytelsen som ble først oppgitt faktisk ikke var slik som brukerne opplevde det og blandt annet Silentpcreview har nå måttet trekke tilbake karakteren på Scythe ninja B revisjonene...

 

Les litt mer om denne testen her : http://www.silentpcreview.com/article805-page1.html

 

 

Scythe Ninja er på ingen måte en dårlig kjøler, dog den fortjener kanskje ikke det utrolige gode ryktet den har da ytelsen har vært veldig variernde mellom eksemplarer, noe som kanskje kan forklares med dårlig kvalitetsikring under produksjon (for lite væske som er brukt I heatpipene kanskje? ).

 

Nå bør det kanskje også nevnes at pga all Temperaturforvirringen på Lga 775 (hovedkort som oppgir Idle temp = romtemp eller lavere) og pga Intel sin måte å bruke DTS og kalkulere Tjunction og slutttemperatur + at mange stolte blindt på Tat så har resultat vært at brukerne har blitt forvirret når det gjelder temperaturen på sin cpu.

 

Anbefaler derfor en kalibrasjon med Realtemp som program for å få riktig temp, noe som teoretisk skal gi deg en + - 3C variasjon I forhold til riktig temp.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Hva gjør de når de oppgradere kjøleren?

 

Er det ny teknologi INNI heatpipene? kjøleren ser jo ellers helt identiskt ut..

 

:edit: såg forresten at den nye ikke har innkapp på kjølefinnene.. det betyr jo større areal på aluminiumen, ellers så var jo innkappene designet for å lage bedre passiv luftflyt

 

Den nye er større og tyngre og har flere kjølefinner enn den forrige; "NINJA PLUS Rev.B" som er på 110x110x150 og veier 640g.

 

De har økt antall kjølefinner fra 24 til 27.

 

Den nye; "NINJA 2" er på 116x116x152 og veier 705g.

 

Også har di spredt heatpipene mere, slik som på mini ninja. En annen måte å oppgrader en kjøler på (som som denne nye ninja kjøleren ikke har) er bunn med "HDT", Heatpipe Direct Touch. Dvs at heatpipene har directe kontakt med cpu slik som på f.eks OCZ Vendetta 2:

OCZ_Vendetta_2_Front.jpg

Lenke til kommentar
Hva gjør de når de oppgradere kjøleren?

 

Er det ny teknologi INNI heatpipene? kjøleren ser jo ellers helt identiskt ut..

 

:edit: såg forresten at den nye ikke har innkapp på kjølefinnene.. det betyr jo større areal på aluminiumen, ellers så var jo innkappene designet for å lage bedre passiv luftflyt

 

Ninja har ikke all verden til varmeoverføring og har en litt dårlig fester, nyere ribber med bedre varmeoverføring som virkelig krønsjer seg nedi CPUen med høy kraft gjør det bedre, formodentlig fikser de noe av dette.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Håper de ordnet festene på denne slik at man ikke bruker de vanlige 775-festene, mens heller fester en plate bak hovedkortet og på den andre siden slik at man kan bruke AM2-fester på den. 775 holder rett og ikke hvis man skal montere kjøleren mer enn en gang etter min erfaring. De selger faktisk slike AM2-fester til 775, det anbefalte de. Jeg fant ingen butikker som solgte det i Norge, men han sa de solgtes i Danmark. Har ikke orket å kjøpt det siden jeg fikk nye plastfester gratis.

 

Ser ikke problemet her. Har selv hatt ninjaen av ved et par annledninger uten problemer. 775 festene kan selvsagt knekke ved brutal bruk men dersom en er nogenlunde forsiktig så er det ikke noe problem. Er heller ingen problemer for hovedkort å takle vekten av kjøleren.

 

Har ikke testet ver 2 av ninjaen. Byttet nå i vår til Zalman CNPS9700 og skal love at det var merkbart. Både støy og kjøling ble bedre.

Har tidligere hatt temperaturer på mellom 43 grader og oppmot 62 grader på klokket Q6600. Med den nye Zalman kjøleren så varierer temp fra > 30 til > 50 grader. Zalmannen er nesten ikke hørbar.

 

For all del, gamle ninjaen bråker ikke fælt den heller men lyden er merkbar og den er konstant.

Lenke til kommentar
Håper de ordnet festene på denne slik at man ikke bruker de vanlige 775-festene, mens heller fester en plate bak hovedkortet og på den andre siden slik at man kan bruke AM2-fester på den. 775 holder rett og ikke hvis man skal montere kjøleren mer enn en gang etter min erfaring. De selger faktisk slike AM2-fester til 775, det anbefalte de. Jeg fant ingen butikker som solgte det i Norge, men han sa de solgtes i Danmark. Har ikke orket å kjøpt det siden jeg fikk nye plastfester gratis.

 

Ser ikke problemet her. Har selv hatt ninjaen av ved et par annledninger uten problemer. 775 festene kan selvsagt knekke ved brutal bruk men dersom en er nogenlunde forsiktig så er det ikke noe problem. Er heller ingen problemer for hovedkort å takle vekten av kjøleren.

 

Har ikke testet ver 2 av ninjaen. Byttet nå i vår til Zalman CNPS9700 og skal love at det var merkbart. Både støy og kjøling ble bedre.

Har tidligere hatt temperaturer på mellom 43 grader og oppmot 62 grader på klokket Q6600. Med den nye Zalman kjøleren så varierer temp fra > 30 til > 50 grader. Zalmannen er nesten ikke hørbar.

 

For all del, gamle ninjaen bråker ikke fælt den heller men lyden er merkbar og den er konstant.

 

Problemet er at Ninjaen har vist seg å ha dårligere ytelse enn den kunne ha hatt, fordi den ikke festes hardt nok på CPUen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...