Gå til innhold

Guide: Hvilket speilreflekskamera?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Direkte latterlig blir det når komplekse begreper som "bildekvalitet" framstilles som én enkel lineær skala der ethvert kamera kan plasseres objektivt et sted på skalaen.

 

Ikke alle som gidder å lese tester vettu, og hva skalaen angår så har vi jo lenge gitt kameraer vi tester en karakter for bl.a. bildekvalitet. Dette er akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Ikke alle som gidder å lese tester vettu, og hva skalaen angår så har vi jo lenge gitt kameraer vi tester en karakter for bl.a. bildekvalitet. Dette er akkurat det samme.

Jada. Men gidder dem å dra i spakene? Det er vel stort sett de som skal vite hvilket kamera som er best, uten å si noe om verken ambisjoner, interesser eller økonomi?

Lenke til kommentar

Når man legger brukervennlighet og ergonomi som kriterier inn i en utvelger. Sier det seg selv at dette bærer fullstendig galt av sted. Dette er to ting som bygger på individuelle vurderinger, og hvordan i huleste kan en guide hjelpe meg med det?

 

Ta f.eks. A700 og K20D, to ypperlige kamera begge to. Når jeg setter opp at jeg er villig til å betale 10.000 for et kamera, med værtetting og bildestabilisator, og det eneste som er vikig for meg er Autofokus og hurtighet. Da vil K20D bli rangert over A700, hvordan dette er mulig skjønner jeg ikke, all den tid A700 har raskere af og flere fps. Det kan være flere grunner til å velge K20D framfor A700, men dersom autofokus og hurtighet er det eneste viktige skulle velgeren pekt på A700. At enkelte ikke gidder å lese tester får være deres problem, ikke gi bermen denne "fasiten" å rope høyt om.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at folk faktisk foretar konkrete kjøpsbeslutninger på grunnlag av denne, men det kan jo gi en grei oversikt over markedet. Så lenge underlagsmaterialet er godt nok. Desverre er det nok ikke det.

 

Verktøyet tydeliggjør og en klar svakhet ved karaktergiving, nemlig at kategoriene lett blir for snevre og subjektive til å gi særlig informasjonsverdi. Billedkvalitet er et opplagt eksempel. To kamera kan f.eks vise vidt forskjellig billedkvalitet under ulike lysforhold. Kategorien Byggekvalitet og ergonomi er et annet. Noen legger størst vekt på byggekvaitet, andre på ergonomi. En annen ting er at opplevelsen av ergonomi er høyst personavhengig. Noen liker menyer, mens andre liker å bruke mest mulig knapper osv. For å fortsette, Skjerm og søker. Noen bruker praktisk talt aldri skjermen til annet enn å blade i menyer og studere histogram. For dem eer det søkeren som teller. Mens andre knipser mer eller mindre vilt og chimper etterpå. Enda mer komplisert har dette blitt, etter at Live view har kommet. Karakterer på autofokus har alltid forundra meg litt. Hva er det egentlig som premieres? Hurtighet eller nøyaktighet? Og under hvilke forhold?

 

Sånn kunne jeg fortsette nærmest i det uendelige. Poenget blir at underlagsmaterialet ikke er nøyaktig nok og spesifikt nok til at det bør danne grunnlag for kamervalg. Så guiden kan altså desverre være direkte misvisende.

 

Artig tidtrøyte kan det jo være å dra i disse spakene :)

Men, jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å anbefale noen å bruke den seriøst. I hvert fall ikke i sin nåværende form.

Lenke til kommentar

Som alle andre programmer har også dette minst én feil: Dersom man drar brukernivå opp til profesjonell er det 3 kameraer igjen. Nikon D300, Olympus E-3 og Canon EOS 5D. Krysser man av for "tett for sprut og støv" + "skjerm som søker" forsvinner 5D. 5D ikke har "live view", og det burde således ha vært nok med det siste krysset, men det klarer ikke kameravelgeren. Fjerner man kryssene kommer ikke 5D fram igjen. Det gjør det derimot om man klikker på en av spakene, uten å endre posisjon på noen av dem. 5D kommer også fram igjen om man i stedet for å røre en av spakene krysser av for "vridbar skjerm", selv om 5D ikke har dette heller. Kan man egentlig stole på at program med så mange feil?

 

Bærbarvelgeren og mobilvelgeren er forresten heller ikke uten lignende feil. Det er tydelig at det mangler noe; enten i grunnlagsdata eller i programmene. Setter man bruker-erfaringsnivå til "smarttelefon" (lengst til høyre) er det 47 produkter. Alle disse matcher tydeligvis alle andre krav, noe som jeg sterkt betviler.

Lenke til kommentar

Jeg dro prisspaken til tops.

Justere de andre og fant ut at D300, 40D og 5d var alternativene.

Men du trenger ikke hvære rakettforsker for å komme fram til de alternativene.

Det mangler en spake: hvor mye har du investert i et system!.

 

Den testen er sikkert grei nok for nybegynere.

Lenke til kommentar

Tror ikke denne er helt god...

 

pentax K20d fikk bedre og bedre % ettersom jeg senka kravet til bygg-kvalitet... Og er det noe som går igjen på alle testene jeg har lest så er det at den er bygget utrolig godt, og har god ergonomi....

 

Nei, stoler ikke mye på denne "guiden"...

 

Les tester....

Lenke til kommentar
Tror ikke denne er helt god...

 

pentax K20d fikk bedre og bedre % ettersom jeg senka kravet til bygg-kvalitet... Og er det noe som går igjen på alle testene jeg har lest så er det at den er bygget utrolig godt, og har god ergonomi....

 

Nei, stoler ikke mye på denne "guiden"...

 

Les tester....

Dette illustrerer kanskje poenget i innlegget mitt. Flere beslutnigskriterier er slått sammen i en kategori. Om ikke jeg husker feil, så var ikke akam helt begeistra for menysystemet til K20D. Så jeg tipper at det har dradd ned scoren på Byggekvalitet og ergonomi.

 

Men jeg har tatt feil før ...

Kanskje det skyldes en feil i programmeringen om du synes å antyde.

 

Kanskje vår venn aetius kan si noe konkret om dette, så vi slipper å spekulere. Uansett ser det ut som om programmet bør betraktes som en beta utgave.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Det er drift som har stått for utviklingen av dette verktøyet, naturlig nok, så detaljene har jeg ikke, men resultatene baseres på hvordan brukeren prioriterer de forskjellige sidene ved kameraet, og hvilke karakterer vi har gitt de sidene i våre tester (justert for alder *). Menysystemet har dermed ikke hatt noe som helst å si på karakteren for byggekvalitet og ergonomi, for eksempel.

 

* = Det sier seg selv at 350D, f.eks, som fikk god karakter dengang det ble testet, ikke ville fått like god karakter i dag. Aldersjusteringen er foretatt basert på antall måneder siden testen, og er justert individuelt etter utviklingen på hvert enkelt område, da noen aspekter ved et kamera "blir gamle" i en annen takt enn andre.

Lenke til kommentar
...Menysystemet har dermed ikke hatt noe som helst å si på karakteren for byggekvalitet og ergonomi, for eksempel..
Oki. Når Byggekvalitet og ergonomi ikke avspeiler menysystemet, går jeg ut fra at det havner under Brukervennlighet og betjening.

Ergonommi er forresten et litt vanskelig begrep.

 

Jeg lekte meg litt nå, og jeg opplevde ikke det samme som jornl. Jeg fikk 40D på topp med mine valg, helt til jeg justerte byggekvalitet ett trinn opp. Da trona K20D på toppet, mens 40D rykka ned på en fjerdeplass.

 

Pussige greier :) (at det oppførte seg anderledes når jornl prøvde)

 

EDIT: Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Tror dette blir litt for simplistisk, men er vel mer egnet for folk som bare skal ha speilrefleks for morroskyld, uten ettertanke for videre kjøp av lenser og oppgradering av kamerahus når en vokser fra det som fotograf. Jeg tror ihvertfall ikke jeg kommer til å kjøpe et Sony til fordel for et Nikon80/90 når jeg tenker på å kjøpe flere lenser for nå og frem i tid.

Lenke til kommentar

Jeg er da en ganske voksen fotograf som utrolig nok hadde klart meg med en M8. Også andre voksne fotografer klarer seg med kun M-kameraer. Jeg synes det er rart at så mange forumbrukere ser på seg selv som mer utvokst enn store deler av Magnum-fotografene.

 

Minolta har blitt mye brukt av både reportasje og motefotografer, i likhet med Olympus. Selv om de ikke har like mange objektiver som de to store, så betyr ikke det noe annet enn at et fåtall mennesker ikke finner det de trenger til alle systemene. Det blir nevnt at de har omtrent 160 objektiver til de store to, og 20-30 mindre til de andre. Fourthirds har ikke så mange tredjepartsobjektiver som de fire andre. Det er uansett ganske teoretiske forskjeller. Til nå har ingen i disse diskusjonene klart å komme frem til noen objektiver som de trenger som ikke fås tilsvarende til fra de andre produsentene.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...