Gå til innhold

Test: Nokia E71


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser upåklagelig ut, men en ting; kan man bytte tema? synes ikonene så litt konservative ut.

 

Ja man kan bytte tema

 

Batterilevetiden til E71 er ingenting å skryte av. Med 4,5 timer taletid i 3G-nettet blir det ikke mange eller lange samtalene før batterimåleren har utvisket seg selv. Det som veier noe opp er taletiden i GSM-nettet, som er på 10,5 timer. Hviletiden på voksne 380 timer er heller ikke verst. Samtlige av tallene er oppgitt av Nokia.

 

Stusset litt på denne. Hvor mange telefoner har 10,5 timers taletid? Dette er langt bedre enn noen Nokia jeg har sett før ihvertfall. Taletid i 3G-nettet er vel ganske irrelevant?

 

I deres egen "Den store batteritesten" har telefonene et snitt på 3.45 timer i 3gnettet (beste har 5.51) og snittet på taletid i GSM er 4.45 timer og max på 7.28. (Jeg er klar over at de faktiske resultatene vil variere, men de fleste nokiatelefoner har jo oppgitt taletid på 3-5 timer, e71 har det dobbelte) så med kommentaren "ingenting å skryte av" skulle man tro den hadde gjennomsnittelig eller dårlig batteritid.

 

De andre testene jeg har lest har spesielt kommentert hvor bra batteritiden er, så finner bare det litt merkelig.

 

Ellers veldig fin anmeldelse, knappene er små, men jeg har ikke så store fingre så har ingen problemer skrive relativt fort på den. MYE fortere enn jeg skriver med vanlig t9 ihvertfall.

 

Haraball: Ja det går fint.

Endret av rulleguru
Lenke til kommentar
Nå kan du få deg GPS og fulltastatur til ferien.

 

Les mer

 

Hvorfor er denne anbefalt mens G900 ikke ble anbefalt pga. sitt avanserte OS? Dere er atter en gan inkonsekvente. Men som forventet, rart at den ikke fikk en 6-er egentlig...

 

 

Det er svært vanskelig å få en 6-er hos Amobil. Men den perfekte telefon finnes vel knapt? Regner med at kameraet er skyld i at E71 ikke får 6-er. Greit det.

Lenke til kommentar
Nå kan du få deg GPS og fulltastatur til ferien.

 

Les mer

 

Hvorfor er denne anbefalt mens G900 ikke ble anbefalt pga. sitt avanserte OS? Dere er atter en gan inkonsekvente. Men som forventet, rart at den ikke fikk en 6-er egentlig...

 

Hvorfor er dette inkonsekvent? Selv om Symbian ligger til bunns i begge to er det stor forskjell på brukervennligheten mellom UIQ og S60.

 

Dessuten er E71 lynrask i menyene (raskeste symbian jeg har prøvd) mens g900 er ganske seig.

Lenke til kommentar
G900 mangler jo bare GSM850, EDGE, HSDPA, GPS, og har CPU/RAM med halve hastigheten/størrelsen. Nei, jeg syns det er helt fair at E71 scorer bedre enn en gammel P1i i nye klær.

 

Men det hjelper vel ikke hva andre SE-fans sier. :roll:

 

Hvor rask en cpu er, bestemmes ikke ene og alen av klokkehastigheten. Hvor mye ram en G900 har, vet jeg ikke, men du kan kanskje opplyse om slikt når du hiver ut dine påstander, men at den innehar for lite Ram visste jeg ikke?? GSM850 trenger man da vel ikke her i Norge, og er kun for en meget ubetydelig, liten gruppe, om noen overhode? EDGE er og blir en oppskrytt fjortissfunksjon, og så lenge telefonen innehar wlan, blir denne ubetydelige fjortissfunkjsonen ikke brukt. HSDPA er også en funkjson for de som ikke har wlan, og er vel ikke videre utbygd i Norge? Gps er kun for spesielt interesserte, og ønsker man det, kan man enten kjøpe en blåtann gps til ca 400 eller SE eget headset med innebygd gps. Gps'en i Nokian er forøvrig begrenset i bruk, og lar seg ikke bruke sammen med seriøse navigasjons program, ala TomTom.

 

Så kan man begynne å ramse opp hvor G900 er totalt overlegen denne telefonen, men jeg gidder ikke prøve å omvende en hel menighet av Nokiafans. Men jeg kan jo sånn i all stillhet nevne, et genialt trykkfølsomt brukergrensesnitt, enhver idiot klarer å sette seg inn i etter kort tids bruk. Vel kanskje ikke de mest ihuga Nokiafansen her i amobil.

 

Nå kan du få deg GPS og fulltastatur til ferien.

 

Les mer

 

Hvorfor er denne anbefalt mens G900 ikke ble anbefalt pga. sitt avanserte OS? Dere er atter en gan inkonsekvente. Men som forventet, rart at den ikke fikk en 6-er egentlig...

 

 

Det er svært vanskelig å få en 6-er hos Amobil. Men den perfekte telefon finnes vel knapt? Regner med at kameraet er skyld i at E71 ikke får 6-er. Greit det.

 

Dette faller på sin egen urimelighet. Forklar meg da hvordan en murstein ala' e90 kan få 6?

 

Nå kan du få deg GPS og fulltastatur til ferien.

 

Les mer

 

Hvorfor er denne anbefalt mens G900 ikke ble anbefalt pga. sitt avanserte OS? Dere er atter en gan inkonsekvente. Men som forventet, rart at den ikke fikk en 6-er egentlig...

 

Hvorfor er dette inkonsekvent? Selv om Symbian ligger til bunns i begge to er det stor forskjell på brukervennligheten mellom UIQ og S60.

 

 

Fordi en som ikke er superbruker på noen av plattformene, vil oppleve begge UI'er som like vanskelige/enkle. Dette vet jeg, og har sette det i praksis. De aller fleste som går fra en vanlig mobiltelefon til en smart en, har _mindre_ vanskeligheter med å venne seg til UIQ enn til S-60. Men er man Nokiafans, slik jeg misstenker at 90% av redaksjonen i amobil er, så har man vokst opp med S-60 og forventer at alt skal ligne på det. Og når man prøver ut UIQ, så er man rett og slett ikke i stand til å innstille seg selv på at dette er ukjent, men drar heller konklusjonen om at dette er vanskelig/dårlig. Og dette er så til de grader avslørende, og er et ypperlig poeng hver gang jeg drar diskusjonen med andre. Alle, jeg gjentar, _alle_ ser poenget mitt. Til og med Nokiabrukerne. Men ikke redaksjonen her på amobil, og selvfølgelig ikke de mest harbarka Nokiafansen her på forumet...

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Om Amobil-redaksjonen hadde vel svorne Nokiafans, så er jeg enig med deg i at det hadde vært et problem. Jeg velger dog å tro at samtlige i deres redaksjon har langt større innsikt i markedet, har tester langt flere telefoner enn deg etc. Det på tross av at jeg ikke er veldig imponert over nevnte redaksjon. Du avslører også i så godt som hver eneste debatt her inn at du kommer til kort hva kunskap gjelder. Det være seg både hva markedet vil ha og hva som er tilgjengelig på markedet.

 

Det har ikke falt deg inn at en del av de som deltar i trådene på dette forumet sitter på uendelig mye mer kunnskap enn deg? At de jobber i bransjen, snakker med kunder og er i stadig kontakt med produsentene selv? Neida, da er de Nokiafans og umulig å diskutere med.

 

Vittig hvordan du forsøker å hylle en 2-3 år gammel telefon med åpenbare tekniske mangler. Folk trenger EDGE, folk trenger Super-3G og GPS har blitt et nyttig verktøy på nyere mobiler. Spesielt når det er snakk om en profftelefon, som er hva E71 er ment å være.

 

Igjen kommer du trekkende med argumentet ditt om UIQs geniale trykkfølsomme skjerm. Noen liker trykkfølsom skjerm, andre gjør det ikke. Og når 3 av 4 smarttelefoner som selges i verden ikke har trykkfølsom skjerm, er nok ikke mangelen av det så prekært som du vil ha det til.

 

Selv er jeg ingen stor fan av trykkfølsom skjerm, men syns det er greit hvis det er gjort riktig. Min erfaring tilsier at det er gjort bedre på de fleste andre plattformer enn på UIQ (skal sies at jeg ikke har prøvd mer enn ca 25-30 ulike modeller med trykkfølsom skjerm).

 

UIQ hadde muligens noe på gang med sin siste versjon, men den ser dessverre aldri dagens lys. Det etter å ha brukt flere titalls millioner på OSet, programvare og kommende modeller. Såvidt jeg vet, var det ingen ting i oppkjøpet av Symbian som gjorde at SE ikke kunne slippe sine planlagte telefoner. Men markedet sa nei. Slik de har gjort til hver eneste UIQ-telefon siden M600. Folket har talt, noe som resulterte i masseoppsigelser hos UIQ. Tenke seg til, de som har et genialt trykkfølsomt grenesnitt og alt...

Endret av Super8
Fjernet en totalt unødvendig, barnslig kommentar
Lenke til kommentar

Aner ikke om SE sine UIQ'er er bedre/dårligere, men faktum er alikevel at E71 er den desidert beste business-telefon som er å få kjøpt, noe salget vil reflektere. Samtidig er den rimelig. Hvorfor den får 5 og ikke 6 er helt uforståelig, spesielt når man tenker på hvilke telefoner som har fått 6 (tenker spesielt på den overprisa mursteinen E90 som ingen vil ha, og Samsung'en 780? eller hva det er, som har effektiv batterilevetid på en halv dag)

 

Testene her er inkonsekvent vissvass, og har bestandig vært det, og er totalt ubrukelig til å være en guide for et eventuelt kjøp. På mobilen.no er det i det minste saklighet og konsekvent poeng-givning.

Lenke til kommentar
Dette faller på sin egen urimelighet. Forklar meg da hvordan en murstein ala' e90 kan få 6?

 

Kjapp, alt av teknologi, 800x352 pixel skjerm noe som gjør den utmerket på internett surfing.. Gode taster for email.. e90 fikk en svak 6er.. gikk ikke mange dagene før den datt ned på 5.. og grunnen er jo klar, dyr og svær..

 

Men g900 har ikke en funksjon som er overlegen.. Eneste som gjør den brukende er UIQ.. Det er en p1 i en annen format med ett UIQ som funker bedre en tideligere utgaver.. også har den fått litt bedre kamera en p1..

Prosessoren er gammel og har vært træg siden den dag den ble brukt på p990.. men det er 128mb ram i g900 og det er det ikke noe og si noe på..

 

Men det innlegget ditt med at EDGE er fjortissfunksjon osv, gps for kun interesserte og super3g lite utbredt.. det er jo bare tull.. Kan jo si det samme om f.eks: kamera er kun for spesielt interesserte, wlan er kun for spesielt interesserte.. De som ikke bryr seg om kamera finner det ofte kjekt og ha.. det samme er det med GPS på en mobil.. det er i mange tilfeller bare greit og ha.. Wlan er for litt mer nerdete mobilbrukere og er helt klart også noe som kun er for spessielt interesserte.. men det og ha alt av dette i en sak selv om ikke alt er noe man er spessielt interessert i, så er det flott og ha det av og til..

 

Surfer man på mobilen på nettet og sitter i en buss, så er super3g / 3g litt lite stabilt og da er EDGE greit og ha.. men skal jo innrømme at mangle på EDGE er ikke noe som stopper meg i og skaffe meg en telefon..

 

Og det du sier om at UIQ er så brukervennelig er jo noe Amobil sa i forrige test.. S60 og UIQ er like lett og lære seg.. Like lett og like vanskelig..

Endret av Super8
Fjernet unødvendig quote
Lenke til kommentar
Aner ikke om SE sine UIQ'er er bedre/dårligere, men faktum er alikevel at E71 er den desidert beste business-telefon som er å få kjøpt, noe salget vil reflektere. Samtidig er den rimelig. Hvorfor den får 5 og ikke 6 er helt uforståelig, spesielt når man tenker på hvilke telefoner som har fått 6 (tenker spesielt på den overprisa mursteinen E90 som ingen vil ha, og Samsung'en 780? eller hva det er, som har effektiv batterilevetid på en halv dag)

 

Testene her er inkonsekvent vissvass, og har bestandig vært det, og er totalt ubrukelig til å være en guide for et eventuelt kjøp. På mobilen.no er det i det minste saklighet og konsekvent poeng-givning.

 

Helt enig. Ser at det er flere her som ikke tar poenget mitt. At denne får 5 mens e90 får 6 samtidig som amobil messer om at pris og størrelse spiller inne, må jo være en tankevekker for de fleste.

 

At de advarer mot et Ui, men har ingen som helst problemer med å anbefale et annet, som er akkurat like avansert og krever akkurat like mye tid å sette seg skikkelig inn i, er også et bevis på at amobil synser, synser og atter synser seg frem til en karakter.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...