Gå til innhold

Kutter prisen på Macbook Air


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Godt å se at prisen stuper. SSD-bærbare er alt for dyre. Når de kommer ned til 12 000,- skal jeg vurdere en.

Du kan f.eks kjøpe en vanlig bærbar til 5000 kr og kjøpe en 64GB SSD for 2300 kr. Så bytter du diskene. Den harddiskbaserte disken kan du f.eks putte inn i et harddiskkabinett.

 

Prisen for de spesifikasjonene der (inkludert OSet) er helt vilt overpriset. Apple gnir seg nok i hendene hele veien til banken. Jeg regner med de har godt over 100% avanse på disse.

Lenke til kommentar
Godt å se at prisen stuper. SSD-bærbare er alt for dyre. Når de kommer ned til 12 000,- skal jeg vurdere en.

Du kan f.eks kjøpe en vanlig bærbar til 5000 kr og kjøpe en 64GB SSD for 2300 kr. Så bytter du diskene. Den harddiskbaserte disken kan du f.eks putte inn i et harddiskkabinett.

 

Prisen for de spesifikasjonene der (inkludert OSet) er helt vilt overpriset. Apple gnir seg nok i hendene hele veien til banken. Jeg regner med de har godt over 100% avanse på disse.

 

Er enig der. Mye mer for pengene for X300. Men de gnir seg nok mellom hendene de også, for billig er den ikke akkurat..

Lenke til kommentar

Det er jo lovende for X200 som dukker opp snart. Utover fallende SSD-priser ser jeg ikke bort ifra at Apple posisjonerer seg i forhold til b.la X200 og Eee m.fl. Som det blir nevnt ovenfor har man Eee og en hel rekke andre maskiner som vil konkurere om dette markedet. Selv om OSX er utmerket vil det ikke komme helt til sin rett på disse småmaskinene. Med det mener jeg at det vil fungere utmerket, men at fordelene ikke er like åpenbare som på MacBook Pro f.eks.

 

Det er rett og slett en grense for hvor mye de kan ta dersom de ønsker å selge flere maskiner. Jeg tviler igrunn litt på om Apple har solgt så mange Air til folk som befinner seg såvidt utenfor signalkundemassen.

Lenke til kommentar
Prisen for de spesifikasjonene der (inkludert OSet) er helt vilt overpriset. Apple gnir seg nok i hendene hele veien til banken. Jeg regner med de har godt over 100% avanse på disse.

 

OSet er ikke så voldsomt overpriset, strengt tatt er det det billigste OSet en får i dag (med unntak av Linux, selvfølgelig). OS X selges jo seperat (retail standalone, ikke OEM eller oppgradering) for 990kr (1590kr for 5-lisens versjon), billigste Windows koster 1995kr.

Lenke til kommentar
De har kommet med 5 betalutgaver av sitt OS iløpet av levetiden til xp. Høres særlig billig ut det.

 

Nå er det jo ikke obligatorisk å oppgradere hverken OS X eller Windows, men skal en være litt mer rettferdig kan en si at Apple har kommet med 5 utgaver, Microsoft har kommet med to. Retail-prisene er derimot ganske like (5 x 990,- vs. 1990,- + 2990,-), så jeg ville ikke kalt det dyrt. :)

Lenke til kommentar
Godt å se at prisen stuper. SSD-bærbare er alt for dyre. Når de kommer ned til 12 000,- skal jeg vurdere en.

Du kan f.eks kjøpe en vanlig bærbar til 5000 kr og kjøpe en 64GB SSD for 2300 kr. Så bytter du diskene. Den harddiskbaserte disken kan du f.eks putte inn i et harddiskkabinett.

 

Prisen for de spesifikasjonene der (inkludert OSet) er helt vilt overpriset. Apple gnir seg nok i hendene hele veien til banken. Jeg regner med de har godt over 100% avanse på disse.

 

Tenker ikke akkurat på Macbook Air, en usb-port er for lite. Man kan bruke en hub, men da blir litt av vitsen med liten PC borte synes jeg. Ingen poeng i liten PC hvis man må ta med seg masse eksterne saker for å bruke den.

Tenker mer på X300. Den har jeg virkelig lyst på. Synd den ikke kommer med vanlig harddisk, for da hadde jeg nok gjort slik du foreslår.

Lenke til kommentar
De har kommet med 5 betalutgaver av sitt OS iløpet av levetiden til xp. Høres særlig billig ut det.

Joda, men så trenger du jo også ny Macbook for hvert operativsystem, siden at du ikke har lov til å oppgradere hardware'n selv.

 

Det er desverre sant. Jeg har jobbet endel med javautvikling både i skole og på fritid. Jeg hadde en Macbook (første generasjon core duo). Jeg ventet lenge og utålmodig på Java 6, som aldri kom.. Jeg var til og med dum nok til å kjøpe Leopard. Når endelig Java 6 kom, var det 64 bit kun. Hvilket er vel og bra, da jeg liker utviklingen, og promoteringen av 64 bit systemer. Men for min kun 1,5 år gamle Macbook var det kanskje litt vel drøyt.. Nå er MacBooken solgt og savner den ikke.

 

Jeg venter på T400, tror nok X300 er litt dyr for meg :)

Endret av alaruz
Lenke til kommentar
De har kommet med 5 betalutgaver av sitt OS iløpet av levetiden til xp. Høres særlig billig ut det.

Joda, men så trenger du jo også ny Macbook for hvert operativsystem, siden at du ikke har lov til å oppgradere hardware'n selv.

 

Merkelig at du sier det, når iBook G4-maskiner kjører Leopard uten problemer.

Lenke til kommentar

<OS X selges jo seperat (retail standalone, ikke OEM eller oppgradering) for 990kr (1590kr for 5-lisens versjon), billigste Windows koster 1995kr.

 

Så er Windows laget for å kjøre på alle pcer også, ikke bare på et merke.

 

Og om du kjøper en Mac så må man kjøpe osx. Du får den ikke uten å kjøpe et os.

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar
<OS X selges jo seperat (retail standalone, ikke OEM eller oppgradering) for 990kr (1590kr for 5-lisens versjon), billigste Windows koster 1995kr.

 

Så er Windows laget for å kjøre på alle pcer også, ikke bare på et merke.

 

Og om du kjøper en Mac så må man kjøpe osx. Du får den ikke uten å kjøpe et os.

 

Windows kjører ikke på maskiner uten standard x86, x86_64 eller Itanium-arkitektur. Prøv å installere Windows på en SPARC-maskin, en med Power-prosessor eller til og med en PS3, så ser du hvor langt du kommer. :)

 

Kjøper du Mac følger det med OS X ja, på samme måte som trolig oppmot 85% av verdens datamaskiner kommer med Windows preinstallert uten noe valg om å ta det bort, annet enn å krangle med brukerstøtte helt til de vil gi deg refundering av Windows på et par hundrelapper (men det koster jo deg minst det i telefonutgifter allerede...). Kan ikke se at det er noe galt at de kun selger maskiner med OS, selv om jeg helst hadde sett at de i hvert fall lot deg kjøpe uten, for dem som ønsker å kjøre f.eks. Ubuntu på den (som kjører fint) eller Windows (som går rimelig dårlig). :)

Lenke til kommentar

<Windows kjører ikke på maskiner uten standard x86, x86_64 eller Itanium-arkitektur. Prøv å installere Windows på en SPARC-maskin, en med Power-prosessor eller til og med en PS3, så ser du hvor langt du kommer. smile.gif

 

Jada jada :) Men produsentvalget er større

 

<Kan ikke se at det er noe galt at de kun selger maskiner med OS, selv om jeg helst hadde sett at de i hvert fall lot deg kjøpe uten, for dem som ønsker å kjøre f.eks. Ubuntu på den (som kjører fint) eller Windows (som går rimelig dårlig). smile.gif

 

Hva som kjører bra eller dårlig er ofte en subjektiv mening. Min erfaring med Ubuntu er at det fungerer ypperlig så lenge det fungerer, men må man inn i systemet å fikse noe selv så er det et helvete.

 

Windows er mye mere tilrettelagt om man må instalere drivere eller småtvilsomme program

 

<Kjøper du Mac følger det med OS X ja, på samme måte som trolig oppmot 85% av verdens datamaskiner kommer med Windows preinstallert uten noe valg om å ta det bort

 

Er alikevel 15 % igjen. Er der jeg er som drar på komplett eller noe og kjøper komponentene jeg vil ha og setter dem sammen. Man har et valg. Komplett selger vel pc-er uten os også. Hadde vert mye bedre om 15 % av MACene kom uten os også.

 

Men Dell, HP osv lever stort sett med Windows.

Lenke til kommentar
Er enig der. Mye mer for pengene for X300. Men de gnir seg nok mellom hendene de også, for billig er den ikke akkurat..

Hmm, nei. En Lenovo X300 med 1.2GHz CPU som koster 21.000 gir ikke nødvendigvis mer for pengene enn en MacBook Air med 1.8GHz CPU til 20.000. Definitivt ikke mer for pengene ytelsesmessig.

Lenke til kommentar
Er enig der. Mye mer for pengene for X300. Men de gnir seg nok mellom hendene de også, for billig er den ikke akkurat..

Hmm, nei. En Lenovo X300 med 1.2GHz CPU som koster 21.000 gir ikke nødvendigvis mer for pengene enn en MacBook Air med 1.8GHz CPU til 20.000. Definitivt ikke mer for pengene ytelsesmessig.

 

Tror begge selger veldig bra. De ler nok hele veien til banken.

Lenke til kommentar
De har kommet med 5 betalutgaver av sitt OS iløpet av levetiden til xp. Høres særlig billig ut det.

Feil. OS X 10.0 ble utgitt vel et halvt år før release av Windows XP. I levetiden til XP, dvs fra release av XP i oktober 2001 fram til release av Vista i starten av 2007, ga Apple ut OS X 10.1, 10.2, 10.3 og 10.4.

OS X 10.1 var en gratis oppgradering for de som allerede hadde 10.0. OS X 10.5 kom etter Vista. Uansett hvordan en snur og vender på det var det altså maksimalt 4 betalversjoner av OS X fram til Vista ble sluppet.

Nå er det neppe mange som har brukt alle disse versjonene på den samme maskinen, da en Mac fra 2001 er omtrent like velegnet til å kjøre siste versjon av OS X som en PC fra 2001 er til å kjøre Vista. Typisk vil en Mac kjøre den versjonen av OS X som ble levert med maskinen, pluss 1 eller 2 oppgraderte versjoner i løpet av sin levetid. Et par OS-oppgraderinger fra Apple _er_ billig, ikke minst sammenlignet med en fullversjon av Windows XP Pro eller Vista Ultimate.

 

Tenker ikke akkurat på Macbook Air, en usb-port er for lite. Man kan bruke en hub, men da blir litt av vitsen med liten PC borte synes jeg. Ingen poeng i liten PC hvis man må ta med seg masse eksterne saker for å bruke den.

Tenker mer på X300. Den har jeg virkelig lyst på. Synd den ikke kommer med vanlig harddisk, for da hadde jeg nok gjort slik du foreslår.

Kommer an på bruksområdet. Selv har en bærbar med to USB-porter, men har _aldri_ noensinne hatt bruk for mer enn én om gangen. Kanskje trenger du to eller flere USB-porter, men det er neppe spesielt typisk i forhold til målgruppen for MacBook Air. Typisk vil det være de som trenger en "desktoperstatter", eller som driver med lyd- eller videoproduksjon, som har bruk for flere porter. MB Air er ikke beregnet for disse brukerne, og der har Apple andre bærbare med alt av porter, som er beregnet for slik bruk.

 

Joda, men så trenger du jo også ny Macbook for hvert operativsystem, siden at du ikke har lov til å oppgradere hardware'n selv.

Tullprat eller trolling, vet ikke hva som er verst!

PowerBook'en jeg skriver på nå ble levert med OS X 10.3 Panther, ble oppgradert til 10.4 Tiger og kjører nå 10.5 Leopard. Ikke bare det, men PowerBook'en kjører bedre og raskere med 10.5 enn den gjorde med systemet den ble levert med.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...