Gå til innhold

Saksøker Microsoft for Silverlight


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er laterlige at noen kan søke patent på programkoder. Enda mer laterlige blir det når de får ta patent i slike saker.

 

Hvordan kan noen ta patent på programkoder?

 

EDIT:

Det verste er at: antaglighvis de har utviklet det "patenterte grogramet" ved hjelp av Microsoft's programutviklingsverktøy, og nå saksøker den som har levert både platformen, grunnlegend API, verktøy osv.?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Det er laterlige at noen kan søke patent på programkoder. Enda mer laterlige blir det når de får ta patent i slike saker.

 

Hvordan kan noen ta patent på programkoder?

Microsoft er selv en av verstingene på dette området, med haugevis av software-patenter og i tillegg er de en stor og viktig medlem i BSA, som i alle år har jobbet for software-patenter. Grovt sett er det ofte de store selskapene som ønsker patenter, mens mindre utviklere ikke vil ha det (bortsett fra rene patentparasitter, men de er jo ikke utviklere uansett!).

 

Microsoft burde heller ta til fornuft og jobbe mot patenter på software. Da hadde man også sluppet alle disse tullepatentene :)

 

Det er spesielt ille i USA, hvor de virker som om "the american dream" har blitt omgjort til drømmen om å bli rik på å saksøke andre :thumbdown:

 

EDIT:

Det verste er at: antaglighvis de har utviklet det "patenterte grogramet" ved hjelp av Microsoft's programutviklingsverktøy, og nå saksøker den som har levert både platformen, grunnlegend API, verktøy osv.?

Hvor får du dette fra? Og patentet må uansett komme før MS-implemetasjonen for at det skal være gyldig.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Er det noen som faktisk bruker Silverlight?

 

 

(Og kan virkelig Microsoft lage en god konkurrent til Flash?)

Legger de det inn på forsiden av microsoft.com får de vel prlutselig 500 millioner brukere på et par dager ...

 

Når de nå en gang har softwarepatenter i USA så synes jeg faktisk at Gotuit har en god sak. Den blir nok ikke løst i rettsystemet, men det strømmer vel noen penger under bordet fra den ene kanten til den andre ...

Lenke til kommentar
Er det noen som faktisk bruker Silverlight?

Aner ikke. Jeg har i hvert fall klart meg fint uten og har ingen planer om å installere det. Jeg har bare lagt merke til at nettleseren har spurt om nedlasting av Silverlight en eneste gang. Det var når jeg skulle se en video på nettet. I stedet for å installere ennå mer unødvendig lock in fra Microsoft så så jeg heller den samme videoen på youtube.

Lenke til kommentar

Jeg både bruker Silverlight og eksperimenterer med programmering av visulle effekter på Silverlight. Jeg gelder meg til release av Silverlight 2.0, fordi: "Silverlight 2 includes a cross-platform, cross-browser version of the .NET Framework, and enables a rich .NET development platform that runs in the browser. Developers can write Silverlight applications using any .NET language (including VB, C#, JavaScript, IronPython and IronRuby). We will ship Visual Studio 2008 and Expression Studio tool support that enables great developer / designer workflow and integration when building Silverlight applications." Link, Det blir nok "Rock and roll"!

Lenke til kommentar

Det er vel hovedsakelig Microsoft selv som bruker det. De har lagt ut en del videoer på hjemmesida si i Silverlight-format. Ikke spør meg hvorfor, da det fins nok av eksisterende dedikerte video codecs som egner seg bedre. Selv deres egen .wmv er å foretrekke fremfor Silverlight.

 

Men Microsoft har jo alltid vært sære med formater de legger ut på nettsida si. For de har også i alle år lagt ut veldig mye info i .doc format. Hvem i huleste er det som legger ut haugevis med .doc på hjemmesidene sine? Foruten Microsoft :p Det er bare tungvint å måtte laste ned disse separat, og det meste kunne like fint vært lagt ut som html. Til nød pdf hvis man trenger skikkelig layout.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hva er egentlig salgsargumentene for Siverlight? Jeg ser bare ikke helt vitsen med det.

Skal de ikke være bedre og flottere en Flash da? Alt som kommer fra Micrsoft er jo det :whistle:

 

EDIT: Så forresten at Flash 10 Beta var å laste ned nå... Den skulle vist støtte 3D-Animasjon!?

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Selv syns jeg det er vanvittig overkill å bruke slike teknologier for å vise en videosnutt. Men det gjelder såklart ikke bare Microsoft. Flash er tross alt den store synderen, både til reklame og videoer. Bare se hvor mye CPU-kraft som brukes til å vise en low-res video med flash, og sammenlikn med hva som kreves når man kutter sideflesket og bruker en ren videocodec.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...