Gå til innhold

– Iphone-abonnementer er ikke så dyre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pristak på 990,- kr, hva hjelper vel det Netcom? Hvem har vel råd å betale de dyre abonnementsprisene + pristaket. Og hvor er fornuften? Tegner man f.eks. Netcom fritid har man fri databruk i helgene og ettermiddagene for kr 99,-. Eller for 499,- har man helt fri databruk. Denne nye Iphone prisingen fra Netcom avslører en grådighet uten sidestykke hvor det handler om å melke Iphone merkenavnet. Men det dere ikke skjønner kjære Netcom er at dere bæsjer på deres eget merkenavn Netcom. Dere gjør meg kvalm og jeg vil aldri mer ha noe med dere å gjøre hvis dere fortsetter med samme grådighetskultur.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

De som har regnet ut at det her er billig, er skakkjørte:

 

italk small

100MB, 100min, 100SMS - kr 399

vs

Netcom smalltalk m/netcom add on: connect standard: 500MB r 312, 100min a 45 øre = 45 kr, 100 sms a 59 øre = 59 kr. tilsammen 416. Samme SMS antall, samme minuttantasll, 5 ganger antall MB, billigere sms og minuttpris når de 100 av hver ewr oppbrukt

 

italk medium

250mb, 250sms, 250 min - 699,-

vs

smalltalk m/ add on connect premium: fri data kr 500, 250 min a 45 øre = 112.5, 250 sms a 0,59 = 147,5. Tilsammen 759. 60 kr mer enn italk medium, fri databruk, bedre sms og minuttpriser etter forbruket er over

 

talk large

1000 mb, sms, min - 1099,-

vs

smalltalk, add ons: connect premium kr 500, netcom venner kr 29, smsmania kr 200: fri databruk, 2000SMS, fri ringing til netcom tilsammen 729 kr. 370 kr gjenstår som da dekker 820 minutter til ikke-netcom. Dobbelt så mange sms, fri databruk, bedre sms og minuttpriser om de 1000 skulle brukes opp

 

 

Konklusjon: netcom utkonkurrerer seg selv

Lenke til kommentar

Beste måten å få NetCom og andre store firmaer til forstå misnøyen til deres potensielle kunder, er å ikke kjøpe produktet de er misfornøyd med. De som allerede er kunder der og ikke liker det bør da bytte til en annen leverandør for å vise sin misnøye.

Underskriftskampanjer inne i internett fungerer kanskje på å få tilbake Pacific Blue på Tv2 Zebra, men neppe i slike tilfeller.

Lenke til kommentar

Noe av problemet er vel uansett at alle som hadde ønsket seg en iPhone i Norge, en iPhone som nå skulle være billigere enn den forrige, må ut med minst 6000kr. Og da er telefonen bundet. Så vidt jeg har forstått så er det ikke like lett å låse den opp heller, enda.

 

Veiledende pris fra Apple er $199. Omregnet til norske penger betyr det 1000kr. Det er selvsagt flere faktorer her, men differansen er uansett 5000kr i Netcoms favør.

Lenke til kommentar

Dårlig forsøk at Netcom! Som Captain Ødegård skriver, så utkonkurer de seg selv med disse prisene, og likevel er de frekke nok til å prøve å overbevise oss at de er billigere.

 

Jeg kommer nok til å kjøpe mg iPhone etterhvert, men ikke med iTalk abonnementene. Fram til nå, blir det å kanselere abonnementet på dagen og gå over til Chess som pr idag tilbyr ubegrenset nedlastning til 450,- i mnd. Med et billig abonnement ved siden av, burde det ikke koste mer enn 6-700 i mnd. Er ganske dyrt det også, men er hvertfall over 300 kroner billigere enn iTalk large og langt bedre :)

Lenke til kommentar

Kvifor får Netcom lov å skrive sånt til i amobil.no?

 

Prisane er dyre, og eg er enig med alle som skriver at man bare kan la vere å kjøpe om man syns det er for dyrt. Men det er bare tull av Netcom å påstå at dette er billig, og det burde dei heller ikkje få lov til å påstå i media så lenge det er ei åpenbar løgn.

Endret av johnohod
Lenke til kommentar
Kvifor får Netcom lov å skrive sånt til i amobil.no?

 

Prisane er dyre, og eg er enig med alle som skriver at man bare kan la vere å kjøpe om man syns det er for dyrt. Men det er bare tull av Netcom å påstå at dette er billig, og det burde dei heller ikkje få lov til å påstå i media så lenge det er ei åpenbar løgn.

Det er ikke en løgn, det er kun et spørsmål om hvordan man ser på det. Det inkluderte forbruket på iTalk får du ikke billigere med andre abonnement i forhold til telepriser.no - det er et faktum. Løgn ville vært å påstå noe annet. Ja, det finnes abonnement som gjør datatrafikken billigere, men disse inkluderer ikke samme mengde tale og SMS.

 

Men ja, det finnes billigere abonnement, men alle som mener at man burde få en telefon fullstappet av teknologi til en billig penge med et billig abonnement må ganske enkelt ta seg en aldri så liten tur ut i virkeligheten. Teknologi koster, så enkelt er det. Norge er et dyrt land, så teknologi koster mer enn f.eks. i USA, akkurat som alt annet. De som konverterer dollarprisen til norske kroner og forventer å få det til denne prisen er ganske enkelt fullstendig blåst for realistisk tankegang. Se på prisene på en bestemt bilmodell, eller en bestemt gitar, eller en bestemt trampsykkel - oversett dollarprisen til norske kroner og finn en norsk forhandler som selger akkurat samme vare til denne prisen. Lykke til, sier jeg bare - du vil måtte legge på ganske mange prosent, og her snakker vi ikke bare om mva.

 

Som jeg tidligere har påpekt i en annen tråd om samme emne, så kostet min HTC TyTN II minimum 500,- mer det første året enn det iPhone vil gjøre med iTalk Small - og det var uten noe som helst inkludert forbruk. Satt i sammenheng er altså prisen på iPhone alt annet enn så urimelig som mange gjerne vil ha det til.

Lenke til kommentar

Synes ikke prisene er så krise jeg.

 

Det dyreste alternativet med 1099kr/mnd er jo helt borti skogen tullete, men hvis man ser på det billigste abonnementet - iTalk Small - er det totalt sett ikke så verst i det heletatt. For...

 

...Med en "minste totalpris etter 12mnd" på 6178kr for 8GB og 7078kr for 16GB, for en utrolig god telefon og håndholdt datamaskin i ett, hvor du attpåtil får 1200 gratis ringeminutter, 1200 gratis tekstmeldinger og 1200MB gratis datatrafikk med på kjøpet -- det er faktisk temmelig kurrant spør du meg!

Lenke til kommentar

1200 gratis ringeminutter, 1200 gratis tekstmeldinger og 1200MB gratis datatrafikk med på kjøpet????

 

Er jo 100 mb, 100 sms og 100 ringeminutter på det billigste abonnementet. Hadde det vært de tallene på det billigste abonnementet, hadde jeg kanskje gått for det selv...

Lenke til kommentar

Kjære deg. Det er totalpris etter 12 mnd, hvor du har vært eier av og faktisk kunnet bruke iPhonen din, jeg prater om. 100/mnd x 12 mnd = 1200/år. Etter ett år står du fritt til å velge akkurat det abonnementet du ønsker.

 

Når du har eid en iPhone i 12 mnd OG brukt 1200 gratis minutter, tekstmeldinger og MB datatrafikk, DA har du ikke betalt mer enn 6187/7087kr for hele pakken -- både telefon og bruk!

 

Det kaller jeg faktisk en relativt god deal når man ser på varen man får og hvor mye du får brukt den.

Endret av bkLife
Lenke til kommentar

Er det ingen som skjønner tegningen?

 

JA disse italk greiene er ikke dyrere enn eksisterende abbonemanger, men de er dyr på et mer generellt basis. Datatrafikk er ingen melkeku lenger, etter hvert som folk får telefoner som utnytter internett 3g, super3g og wifi så betyr ikke det at de plutselig har lyst å bruke 1100kr i måneden på det. Det vi raser over nå er prisen på datatrafikk over hele linjen, vi vil ha ubegrenset tilgang via 3g til en pris folk flest kan leve med.

 

Måten både telenor og netcom holder på med 3g prising nå er ikke reelt å bruke over lengre tid, det minner om "gamle dager" med Telenor Adsl hvor man betalte månedspris men fikk ekstraregning om man lastet ned mer enn x antall Gb i mnd. INGEN fant seg i det på Adsl, hvorfor i alle dager tror de at vi vil finne oss i det på 3g ?

Lenke til kommentar
Kvifor får Netcom lov å skrive sånt til i amobil.no?

 

Prisane er dyre, og eg er enig med alle som skriver at man bare kan la vere å kjøpe om man syns det er for dyrt. Men det er bare tull av Netcom å påstå at dette er billig, og det burde dei heller ikkje få lov til å påstå i media så lenge det er ei åpenbar løgn.

Når noen eller noe blir kritisert gjennom et medium er det god presseskikk å la dem komme til motmæle. Amobil har trykket et par saker i disfavør av Netcoms Iphone-strategi, og at de får presentere sin side av saken er en ren selvfølge. Blank løgn slipper man aldri unna med uansett.

Lenke til kommentar

Ser det er mye snakk om priser, datatrafikk, ringeminutter, pristak osv. Snakk om å snu ryggen til kapitalisten og vise sin missnøye. Dette er vel og bra, men mange glemmer et viktig poeng, og for meg det viktigste:

Det jeg ser Apple ønsket å gjøre med sin iPhone var å skape en ny trend -et nytt marked, nemlig et marked der alle unge så vel som gamle uavhengig av inntekt og interesser, flittig bruker sine mobiler til online-tjenester som om det skulle vært en pc. Dette har eksistert i mange år nå, men ikke like effektivt. Altså prøver appple å skape et nytt marked da hvermannsen langt ifra bruker sin telefon til surfing, e-post, vær-tjenester og til og med mms.

 

Husker dere da MMS var nytt? Maaasse bilder ble sendt første året og husker godt jeg sendte mange selv.. Hvorfor? Fordi det var gratis vel!. Med en gang MMS sluttet å være gratis, så gikk bruken dramatisk ned, men har i det siste gått litt opp igjen ( omj eg ikke tar feil).

 

Det jeg ikke skjønner er hvordan Apple skal klare å snu markeddet fra å være et passift mobilen-i-lommen-marked der den stort sett brukes til ringing og sms (evnt. kamera). Jeg kan si med letthet at jeg ikke kjenner noen som bruker internett på mobilen aktivt - det er dyrt og man har jo fast mnd-pris på ekte pc som slår alt av tele-priser lett, for ikke å snakke om skjerm størelse etv. Hvordan skal Apple/Netcom skape et mobil-internett-marked, når det egentlig ikke er etterspørsel eller dette?

 

I tillegg vil jeg si at jeg er ganske sikker på at de som kjøper iPhone gjør det pga. merkenavnet, desig, meny-systemet og noen ekstra funksjoner... Ikke pga. internettmulighetene. Derfor er det synd at de ekstremt stive prisene ødelegger for det ufattelig store design-baserte markeddet som finnes. Disse har som regel ikke 10.000 å bruke på mobiletelefon.

 

Jeg ser ikke helt for meg at iPhone slår ann med de betingelsene den lever under i dag. Apple og Netcom har etter min mening overvurdert markeddet. Men, nok om det. Nå skal jeg gå og ta en helt vanlig ikke-3G-samtale, sende en ordinær SMS uten bilder, se på klokke, skrive et notat, høre på en sang mens jeg tar et bilde... for de som lurer på hva jeg skal etter dette så er det å tilbringe flere timer på internett... - billig.

Lenke til kommentar

Det er fremdeles hinsides å måtte betale for datatrafikk man ikke pleier å bruke. Nå skal det brukes fordi vi uansett MÅ betale for det.

 

Men jeg må jo bare få understreke at Netcom ikk aner hva de prater om. En bruker her på forumet som klaget på prisene fikk en mail tilbake hvor Netcom blant annet poengterer at fri bruk av WLAN er inkludert i prisen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Det er fremdeles hinsides å måtte betale for datatrafikk man ikke pleier å bruke. Nå skal det brukes fordi vi uansett MÅ betale for det.

 

Men jeg må jo bare få understreke at Netcom ikk aner hva de prater om. En bruker her på forumet som klaget på prisene fikk en mail tilbake hvor Netcom blant annet poengterer at fri bruk av WLAN er inkludert i prisen.

 

netcom sin wlan ja... koster vanligvis 1,5 kr per minutt. Men skal sies at jeg enda ikke har sett noen av disse hotspotene, så kan jo diskuteres hvor nyttig det er

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...