Gå til innhold

Refleksjon: David Angel tester Olympus E-3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere kunne jo ha oversatt den til Norsk. Det er vel det .no endingen i adressen deres sier noe om.

Greit dere får en amerikansk ekspert til a teste kameraer, men hvis jeg skal lese den testen på akam, er det jo et stort poeng at det som står der faktisk er på Norsk...

 

Ellers en bra ide.

Lenke til kommentar

Savner kanskje litt sammenligning med andre kameraer? Feks. hvilke kamera den konkurrerer tettest mot, og fordel/ulemper i forhold til konkurrentene?

 

Ellers synes jeg dette var en artig vri i forhold til å anmelde kamera, og det gjør INGENTING at artikkelen er på Engelsk! :)

Lenke til kommentar

Nå leste jeg ikke alt i detalj, men jeg synest det så lovende ut dette. At det er mer en review/omtale enn en test er nå så, og er det tall på bordet og pixel for pixel sammenligning man vil ha - så finnes det nettsted for dét også.

 

(btw: å oversette til norsk...da har dere for lite å gjøre, Akam, så regner ikke med det har vært et tema engang)

Lenke til kommentar

Er dette noe akam har kjøpt rettigheter til å publisere, eller er det slik at David Angel skrev dette ekslusivt til Akam som et oppdrag? Om det skulle være sistnevnte så synes jeg at det han skriver ikke har særlig tilknyttning til Akam, det virker for generelt og nøytralt, en artikkel skrevet av en skribent på norsk så vil man med en gang se at det tilhører Akam, de f.eks nevner seg selv, osv, altså det virker heller som førstnevnte.

Endret av Scotty
Lenke til kommentar
Er dette noe akam har kjøpt rettigheter til å publisere, eller er det slik at David Angel skrev dette ekslusivt til Akam som et oppdrag? Om det skulle være sistnevnte så synes jeg at det han skriver ikke har særlig tilknyttning til Akam, det virker for generelt og nøytralt, en artikkel skrevet av en skribent på norsk så vil man med en gang se at det tilhører Akam, de f.eks nevner seg selv, osv, altså det virker heller som førstnevnte.

 

Fra en annen tråd:

 

Det er faktisk FOR Akam David tester kameraer. Vi bruker våre kontakter til å skaffe ham kameraer til test, og han skriver på oppdrag fra oss. Testene vil ikke publiseres andre steder med mindre noen vil kjøpe dem av oss.
Lenke til kommentar

I motsetning til noen andre, tenkte jeg at jeg skulle holde meg til "topic"...

En del fornuftige synspunkt han kommer med... en del synspunkter som jeg deler med han..... og noen ikke. F.eks om bruken av live-view; Jeg synes ikke det er så morsomt å rulle meg i søle; Live view med den vridbare skjermen er fantastisk nyttig synes jeg.

 

Uansett; Morro å lese synspunkter fra hans "vinkel".

Lenke til kommentar

Helt fint at teksten er engelsk.

 

Det er interessant å lese om en profesjonell fotografs arbeidsmåte og tanker om kamera og bruk av det.

 

Dog synes jeg at mye av teksten virker som om den godt kunne ha vært skrevet uten å faktisk ta på kameraet. Det er en god del oppramsing av spesifikasjoner og beskrivelser av funksjoner som jeg tror godt kunne vært basert på en reklamebrosjyre. Unntakene fra dette er for eksempel beskrivelsen av hvordan kameraet er å holde og bruke, knapper og menyer, som er bra skrevet og tilfører verdi.

 

Alt i alt en interessant artikkel.

Lenke til kommentar
Dere kunne jo ha oversatt den til Norsk. Det er vel det .no endingen i adressen deres sier noe om.

Greit dere får en amerikansk ekspert til a teste kameraer, men hvis jeg skal lese den testen på akam, er det jo et stort poeng at det som står der faktisk er på Norsk...

 

Ellers en bra ide.

Akam har en norsk test av samme kamera.

Lenke til kommentar

"The up side is the E3’s 4:3 proportional sensor and the viewfinder’s 100% field of view, trump the competition." Duden er skolert, i alle fall.

 

Ellers synes jeg han overdriver betydningen av sensorstørrelsen bittelitt, men det han skriver er forfriskende personlig og subjektivt. Slike tester er også verdifulle, for man kan forholde seg til dem på et subjektivt nivå. Noe som mange glemmer når de omtaler kameraer. Det minner meg om testene til Luminous Landscape og American Photography (som jeg alltid leser i Italia).

 

Bra tiltak som en motvekt mot alle knobs and numbers-testene vi leser hele tiden.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

I liked this testrun, you state many good points.

However I wonder what you think about these issues:

 

- dynamic range, was it limiting for you?

- depth of field, did you produce good bokeh the 3:4 sensor and the 12-60mm?

- did you use the pop-up flash, did the 12-60 make a shadow @ 12mm (24mm equivalent)

- how was the white balance treating you? Did not notice, or did you not use auto?

- did you like the in house stabilizer?

- how was the viewfinder compared to your camera.

- what camera do you use?

 

I liked that you discussed button handling, ISO and feel of the camera. There is not a problem you writing in English, if

akam want, they can translate themself. Easier for all of you.

 

 

To your information the E-3 uses XD and CF, and not SD.

I really think akam.no should correct this for you.

 

Great reminder for all of us: "It’s not the camera that makes the photographer but the photographer that makes the camera."

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar

Etter det jeg forstår ut fra artikkelen bruker han Canon FF, men det er bare gjetting fra min side.

 

Edit: I følge Aetius bruker han Mamiya og Hasselblad til arbeidene sine. Da antar jeg at han bruker Mamiya ZD for å få litt avveksling i størrelse, men jeg kan jo ta feil på det området også. Sannsynligvis bruker han småbildesystem også, og da tipper jeg at mitt forslag er hot.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Er ikke unormalt for profesjonelle fotografer å ha både småbildesystem som 1Ds og mellomformat som H3D. Som han skriver i teksten, så er det klienter som krever det beste - H3D-39.

Ellers er det mange situasjoner hvor det er mer gunstig med et småbildesystem.

 

Sett at Dave Hill bruker både 5D og H3D.

Lenke til kommentar
Dere kunne jo ha oversatt den til Norsk. Det er vel det .no endingen i adressen deres sier noe om.

Greit dere får en amerikansk ekspert til a teste kameraer, men hvis jeg skal lese den testen på akam, er det jo et stort poeng at det som står der faktisk er på Norsk...

 

Ellers en bra ide.

Akam har en norsk test av samme kamera.

 

Ja det er jo til og med en link til den vanlige testen øverst i artikkelen... ;)

 

Ellers var dette et friskt tilskudd til de vanlige testene. Har selv vært veldig nysgjerrig på hvordan proffer tenker, hvilke pros og cons de ser i kameraene osv. Bra tiltak... :thumbup:

 

Ellers kan jeg jo si om testene som David Angel sa om kameraer og biler: Vanskelig (les: umulig) å skrive tester som dekker alle spørsmål/behov hos alle mennesker... :cool:

Lenke til kommentar

Jeg liker dette.

 

Jeg savner dog hans meninger om bildestabilisatoren.

 

Men en ting til jeg lurer på, er om han fant INFO-skjermen nyttig? Menysystemet er tidvis kronglete, men jeg kan ikke huske sist jeg var innom menyene på mitt kamera, tross alt.

 

Utenom det skal jeg ikke krangle. Dette er hans meninger, ikke noe annet. Og det skal respekteres.

 

Godt formulert, bra skrevet og bra både teknisk og 'filosofisk'. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...