Gå til innhold

Deneb blir bakoverkompatibel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er dette en nyhet, har vist dette lenge.

 

Det er nyheter for oss som ikke har fått det med oss.

 

Uansett jeg syntes det er bra at AMD går i denne retningen. Etter socket A har det bare vært et stort kjør av nye sokler... 754, 939, 940, am2, am2+. Veldig dyrt om du skifter CPU ofte..

Lenke til kommentar
Hvordan er dette en nyhet, har vist dette lenge.

Enig, dette har da vært klart i over to år.

 

Det jeg lurer på er om to stykk minnekontrollere/minnekontroller som takler både DDR2 og DDR3 = hestehandel med tap av ytelse i forhold til å kjøre clean cut og bare ha støtte for DDR3.

Lenke til kommentar

Disse etterlengtede prosessorene kommer i dette halvåret.

 

Kommer det billigversjoner av disse så hadde det forlenget levetiden til min AM2 Shuttle HTPC ganske mye. Høres veldig bra ut.

Det kommer to versjoner av deneb. En med 6 MB L3 cache og en uten. Dvs. totalt 8,5 MB vs 2,5 MB cache.

 

Men hva om du stapper en AM2 prosessor i et AM3 hovedkort? ;)

Det er sikkert noen utstikkere som gjør det umulig. Elektrisk sett vil det ikke fungere.

Lenke til kommentar
Vil noen hovedkort støtte både DDR2 og DDR3 som noen av intel hovedkortene der du kan velge hva du vil bruke?

 

 

Siden noen av AMD sine nå kan støtte både DDR2 og DDR3, så blir det sikkert noen slike hovedkort ja.

 

Slik jeg har forstått det, så er det cpu'en som først og fremst må støtte 2 minnestandarder(rett ord?) og ikke hovedkortet.

Lenke til kommentar
Vil noen hovedkort støtte både DDR2 og DDR3 som noen av intel hovedkortene der du kan velge hva du vil bruke?

Hos AMD sitter minnekontrollern i CPU, derfor har du ikke samme valget som hos Intel, der man kan putte på de minnekontrollern(e) man måtte ønske på hovedkortet.

 

Minnekontroller vil bli integrert fra og med neste generasjon CPU hos Intel også. Så da er det antagelig farvel til Intel-hovedkort med DDR2 og 3 (og sannsynligvis DDR2 også?). Typisk Intel.

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Jeg vet selfølgelig at AMD har minnekontrolleren i CPU, men hvis hovedkortet kan oppføre seg som et AM2 når det blir satt DDR2 i det og som et AM3 når det blir satt DDR3 i det, er det mulig?

hvis det går kan man kanskje bruke AM2 prossesorer i et AM3 kort hvis man bruker DDR2?

Endret av SVD
Lenke til kommentar

Dette er bra gjort av AMD. Jeg er ganske sikker på at Nehalem kommer til å gruse uansett hva AMD kommer opp med på denne arkitekturen, det er derfor viktig med slike "knep" som bakoverkompabilitet for å beholde kunder. Nå kan man plutselig putte en 45 nm ny og frisk CPU i endten et AM2, AM2+ eller AM3 HK! Får håpe det mer og mer vil gå denne rettningen både hos Intel og AMD.

Lenke til kommentar

Jeg har da lest på fudzilla at det er ingen fordeler for kundene, kun for amd. AMD kan produsere samme silisium brikke, men det vil komme am2+ versjoner av cpuen og am3 versjoner.

 

Legger til: Fudzilla har rettet på sin egen artikkel. det jeg skriver ovenfor er helt feil.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Dette er veldig gammelt nytt, AMD sa jo når de lanserte AM2 at de neste generasjonene ville fungere i AM2-sokkelen.

 

Så både AM2+ og AM3 prosessorer skal kunne fungere i ett AM2 hovedkort. Men, det kommer ann på kva hovedkortprodusenten har gjort for å forberede hovedkortet for nye prosessorer. Eg vil tro at billige hovedkort ikkje har strømforsyning som er god nok for sultne quadcores.

 

Derimot så vil ikkje en AM2 prosessor fungere i ett AM3 hovedkort.

 

Dette har vore klart i lang tid.

 

Så vidt eg har skjønt av ryktene, så skal Barcelona allerede ha DDR3-kontroller, AMD har bare ikkje enablet den enda. Barcelona og Deneb har altså kontroller både for DDR2 og DDR3. Men de kan ikkje innføre støtte for DDR3 uten å forandre på sokkelen, dvs gå fra AM2+ til AM3.

Lenke til kommentar
Dette er bra gjort av AMD. Jeg er ganske sikker på at Nehalem kommer til å gruse uansett hva AMD kommer opp med på denne arkitekturen, det er derfor viktig med slike "knep" som bakoverkompabilitet for å beholde kunder. Nå kan man plutselig putte en 45 nm ny og frisk CPU i endten et AM2, AM2+ eller AM3 HK! Får håpe det mer og mer vil gå denne rettningen både hos Intel og AMD.

Enig i dette. Så vidt jeg vet vil Intels Nehalem bare ha støtte for DDR3, og da får AMDs kunder nærmest eksklusivt nyte godt av de lave prisene på DDR2, pluss at vi har fordelen med å kunne oppgradere gamle hovedkort med den nye CPU-en. Her tar AMD godt vare på kundenes investeringer og økonomi. Bra!

 

AMD er virkelig kommet på hugget de siste ukene. Først med brikkesettet 780G, deretter R700 GPU-en i 48xx-serien. Det ser lysere ut for AMD fremover nå. Jeg håper det betyr klingende mynt i den slunkne kassa også!

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...