Gå til innhold

Apple tetter hull


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitat fra artikkelen: "Ettersom Mac OS X stadig får bredere utbredelse, vil nok også antallet sikkerhetshull øke."

 

Mulig det, men har artikkelforfatter noe mer enn tro og antagelser å basere dette på? Når en stor del av hullene er knyttet til åpen kildekode, som f.eks CUPS, Ruby, Tomcat, Apache, og 3.parts programvare som Java, Flash, osv er dette noe som spesifikt henger sammen med utbredelsen til OS X? En stor del av akkurat de samme hullene finner man også for Linux og andre *NIX-versjoner, og noen også for Windows.

Det kan også for ordens skyld nevnes at de 25 sikkerhetspatchene angår 4 versjoner av OS X: OS X 10.4.11, OS X Server 10.4.11, OS X 10.5.x, OS X Server 10.5.x. Ca halvparten av patchene angår kun gamle OS X Tiger 10.4.11. Ruby og Tomcat står for majoriteten av de 25 hullene som nå er tettet.

 

 

"Myten blant en del hardbarkede eldre Mac-brukere på at OS X ikke inneholder sikkerhetshull er nok dermed betydelig svekket."

 

Denne provoserte meg litt. Jeg er blant de mer erfarne Mac-brukerne selv, har brukt Mac siden 90-tallet, og har deltatt i Mac-relaterte brukergrupper og fora opp gjennom årene. Jeg har enda til gode å høre noen uttrykke det denne påståtte myten sier.

MIN personlige teori er at her er det artikkelforfatter som klamrer seg til en feilaktig myte i mangel av journalistiske poeng. Den feilaktige myten hw.no fremmer er altså at "en del hardbarkede eldre Mac-brukere" mener at OS X ikke inneholder sikkerhetshull. Det er rent sludder og pølsevev. Enhver Mac-bruker med erfaring vet at Apple har drevet ganske systematisk patching av sikkerhetshull siden 90-tallet, og at de nå tar dette mer alvorlig enn noensinne.

 

Det eneste hw.no oppnår med å bygge opp under feilaktige myter om Mac-brukere er at deres egen integritet og troverdighet blir betydelig svekket.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...