Gå til innhold

Utvider Pico-ITX-utvalget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enig, det burde vært DVI eller HDMI, og SATA only.

 

Jeg er så utrolig glad for at på nyere hovedkort har de fjerna paralell porten iallefall, det store beistet, RELATIVT. Man kan jo bruke den plassen til evt. ekstra eSATA, usb, nic eller så.

 

Beklager litt OT: Men jeg ser at på en del nyere hovedkort nå så er Paralell porten fjernet på i/o på hovedkortet. Som jeg synes er bra.

Men så er det satt inn/behold seriell port. Hva i granskauen er den god for? =)

 

Nei takk til Floppy, paralell/seriell, IDE/PATA på hovedkort.

 

Inntil videre skulle jeg iallefall ha ønsket jeg hadde en bios editor, slik at jeg kunne fjernet alt slikt i det hele tatt, eventuelt hatt en eeprom el hva som trengs, programmerbar kontroller så det kunne blitt permanent deaktivert. Beskrivelsen min er sikkert nok helt feil, men jeg tror at folk kan skjønne hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Enig, det burde vært DVI eller HDMI, og SATA only.

 

Jeg er så utrolig glad for at på nyere hovedkort har de fjerna paralell porten iallefall, det store beistet, RELATIVT. Man kan jo bruke den plassen til evt. ekstra eSATA, usb, nic eller så.

 

Beklager litt OT: Men jeg ser at på en del nyere hovedkort nå så er Paralell porten fjernet på i/o på hovedkortet. Som jeg synes er bra.

Men så er det satt inn/behold seriell port. Hva i granskauen er den god for? =)

 

Nei takk til Floppy, paralell/seriell, IDE/PATA på hovedkort.

 

hvorfor skal seriell/COM porten bort?

 

At paralell porten forsvant kan jeg godt forstå men at seriell porten skal vekk kan jeg ikke forstå. Seriell porten er god å ha den og jeg tror du ikke er klar over hvor mye utstyr som kommuniserer over den porten og hva du egentlig kan bruke en seriell port til. Jeg tror det ikke finnest ett tall på hvor mange mennesker som direkte eller indirekte bruker utstyr som kommuniserer over en seriell port og nei, jeg snakker ikke om hjemme-datamaskinen folk flest har under skrivebordet.

 

Faktisk, jeg vil gå så langt å påstå at du selv har brukt slikt utstyr selv eller observert andre bruke det uten å være klar over det.

 

Når var det sist du var innom en helt vanlig dagligvare butikk, kjøpt deg noe snop og betalt med kort? Eller satt bilen på verksted for feilsøking? Brukt ett adgangspass på ett treningsstudio?

 

Alle disse tingene har en fellesnevner og ja, det er en seriell port inne i bildet og dette er bare veldig liten del av alt en seriell port kan brukes til. Seriell porten er meget utbredt, mye grunnet den er så enkel og utrolig billig sett i forhold til USB som krever avanserte logiske kretser for å fungere men også grunnet at den kan brukes til så utrolig mye.

 

Nei, seriell porten må du nok leve med en stund til.. :p

 

 

Og at der er en PATA kontakt syns jeg er fint for om jeg kjøper en sånn maskin så kan jeg jo bare koble på denne lille søte SSD-disken til 200kr. Legg til en passivt kjølt strømforsyning så har man en lydløs datamaskin til en utrolig billig penge. :thumbup:

Endret av Prelude
Lenke til kommentar

Nei, jeg er ikke "norsk lærer". Jeg forstår hva skribenten mener med CRT-utgang, men når man skriver for hardware.no bør man ha såpass med kunnskap at man unngår å finne nye navn på ting. CRT-utgang blir uansett veldig feil når mange LCD-skjermer bruker denne "CRT-utgangen", også kjent som D-sub.

 

Tasselass har jeg ærlig talt aldri hørt før, og det finnes ikke i ordboka. For meg virker det som et av Wegners "fjortis-ord", og det har ikke noe på hw å gjøre. Hvis man bruker et fjollete språk i artiklene ødelegger det inntrykket av hw som en seriøs side.

Lenke til kommentar

Er helt enig med deg jeg, men de som skriver for hw.no kommer nok neppe til å skjerpe seg uansett. Å skrive noe sånt som CRT utgang/inngang er det ingenting som heter, selvfølgelig.

 

Problemet er at de kommer ikke til å forandre på det, fordi slike folk som kan PRESTERE å skrive noe slikt, er inkompetente, og vil ikke skjønne at man kan ikke skrive slikt, og gjør det så likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...