Gå til innhold

CDMA går mot døden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjerne områder .. latin ameriak og karibien??.. Er vel neppe dem som trenger høyhastighets data nettverk.. Sist jeg var i karibien var det så vidt jeg fikk GPRS/Edge til å funke (laber kapasitet på basestasjonene?? hvem vet).. Samt økonomien tilsier vel mer behov for gsm enn data.. Så hvor reelt dette er .. who knows.. Japan har bare 3g nett og ikke GSP lenger.. så.. Høres ut som HW dømmer 3G nedenom og hjem... Nå skal det også sies at 3G har laber bruk i margedet generelt, dog dette kommer av operatørenes pris politikk.. Når det etterhvert blir raskere linjer og billigere, da skal du se hvermansen sikkert synes det er litt gromt å lese avisen på mobilen..

Lenke til kommentar
Nå skal det også sies at 3G har laber bruk i margedet generelt, dog dette kommer av operatørenes pris politikk.. Når det etterhvert blir raskere linjer og billigere, da skal du se hvermansen sikkert synes det er litt gromt å lese avisen på mobilen..

Yup, dette er den eneste grunnen til at jeg ikke bruker data på mobilen mer aktivt. Irriterer likskjiten ut av meg at det ikke er et ordentlig tak på en 15 kr, eller lavere pris pr mb. (typ 4 kr)

Lenke til kommentar
Kjerne områder .. latin ameriak og karibien??.. Er vel neppe dem som trenger høyhastighets data nettverk.. Sist jeg var i kari

 

Tror du bommer litt nå ... CDMA kan være så mangt, men her snakker man om en konkurrerende teknologi til GSM nettet. F.eks. i USA har de forskjellige operatørene brukt forskjellige nettverkstyper (CMDA, GSM, AMPS) slik at du må bytte telefon ved operatørbytte. Her er en liten artikkel om CDMA.

 

Det er altså ikke snakk om noen nedgang i 3G bruk.

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Denne artikkelen forvirrer noe med begreper. Det er altså CDMA2000-nettene som ikke bygges ut

noe særlig lengre til fordel for GSM/UMTS.

Hvorfor former for "Multiple Aksess" blir dratt inn her skjønner jeg ikke.

 

TDMA-standarden er i ferd med å fases ut, og operatører som har brukt dette nettverket velger nesten utelukkende GSM når de skal oppgradere. GSM tar altså brukere fra både CDMA og TDMA med seg.

 

Hva menes med at TDMA fases ut i GSM? Det er jo nettop TDMA som brukes i GSM, og CDMA brukes i

3G-nettene (UMTS).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Hva menes med at TDMA fases ut i GSM? Det er jo nettop TDMA som brukes i GSM, og CDMA brukes i

3G-nettene (UMTS).

I USA er "TDMA" betegnelsen på den analoge varianten av det gamle AMPS-systemet, som naturlig nok heter D-AMPS. D-AMPS er også et TDMA-system, men siden D-AMPS var det første (tror jeg, eller kanskje det største) TDMA-systemet i sin tid, ble det kjent i markedet som TDMA.

Lenke til kommentar

Men det er jo litt latterlig misvisende navn å kalle systemene med så generiske navn som "TDMA" og "CDMA". "CDMA går mot døden" osv. Kanskje det funker for amerikanerne, men det er fint om man er litt mer presise og presiserer hvilken standard.

 

Teknologien bak CDMA og også OFDM er i utstrakt bruk i fremtidige trådløse høykapasitetssystemer.

Endret av kommers
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Denne artikkelen forvirrer noe med begreper. Det er altså CDMA2000-nettene som ikke bygges ut

noe særlig lengre til fordel for GSM/UMTS.

Hvorfor former for "Multiple Aksess" blir dratt inn her skjønner jeg ikke.

 

TDMA-standarden er i ferd med å fases ut, og operatører som har brukt dette nettverket velger nesten utelukkende GSM når de skal oppgradere. GSM tar altså brukere fra både CDMA og TDMA med seg.

 

Hva menes med at TDMA fases ut i GSM? Det er jo nettop TDMA som brukes i GSM, og CDMA brukes i

3G-nettene (UMTS).

 

Ja, det lurer eg og på. Artikkelen er vel kanskje litt svak. Ved å sjå kva me brukar i Noreg i dag, ser me at CDMA-teknologi og protokollar som byggjer på CDMA er mykje brukt:

  • ICE.net bruker CDMA-2000 Class Band 5 (450 MHz) (altså CDMA-teknologi)
  • Mobiloperatørar bruker
    • GSM 900 med TDMA (Time Division Multiple Access)
    • GSM 1800 med TDMA
    • 3G (UMTS) som er WCDMA-teknologi (Wideband CDMA)
    • "Turbo 3G" som er HSDPA. HSDPA er ei utviding til WCDMA, altså er dette også CDMA-teknologi.

Utan at eg veit mykje om utenlandske nett antar eg at det er ein del UMTS- og HSPA-nett i Europa, altså mykje CDMA. TDMA vert ikkje fasa ut av GSM, GSM bruker TDMA. Men AMPS vert, i følge artikkelen og grafen dykkar, fasa ut av GSM.

Endret av Øystein T.
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...