Gå til innhold

16 prosessorkjerner innen 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dersom man rent teoretisk skulle lage en maskin med åtte prosessorsokler betyr dette mao. 16 x 16 x 8 = 2048 tråder per taktslag – noe som er ganske enkelt svært oppsiktsvekkende.

Ja det blir veldig teoretisk. For det første støtter Niagara max 2 sokler per i dag, men dette blir sikkert utvidet med Niagara 3. Videre Har Niagara serien med prosessorer en tendens til å håndtere kun en tråd av gangen per steg i kjernen, men siden det er mange steg så vil den typisk gjøres arbeid på mange tråder samtidig i kjernen om ikke alle 16. Videre vil jo minnehierarkiet jobbe parallelt med alle trådene og det er først og fremst her at gevinsten til Niagara prosessorene ligger. Ved fullt trykk på alle trådene så vil en cache miss sjelden føre til mange bobler i pipelinen, mens det på en Core2 CPU kan føre til flere hundre bobler.

 

Ellers er jeg skeptisk til 16 tråder per kjerne. Det kan begynne å gå hardt utover responstiden til applikasjonene.

 

Når det gjelder lansering av 16 kjerner i år 2010 så tror jeg ikke det vil få så mye oppmerksomhet innen vi kommer til lansering. Både AMD og Intel bør ligge rundt 16 kjerner på den tiden. Mest sannsynlig er det hovedsaklig slideware og lansering 2011 for de to sistnevnte. F.eks regner jeg med at Nehalem arkitekturen kommer med 16 på 32nm i 2011 og det samme for Intel Poulson (IA-64).

 

Arne: Den kan sikkert brukes til både spilling og flislegging på bad, men er neppe veldig egnet. Alt du trenger for å bruke den til spilling er en massivt flertrådet SPARC versjon av et spill. Eventuelt en SPARC versjon av Tetris som kjører på en tråd..

Lenke til kommentar
Dersom man rent teoretisk skulle lage en maskin med åtte prosessorsokler betyr dette mao. 16 x 16 x 8 = 2048 tråder per taktslag – noe som er ganske enkelt svært oppsiktsvekkende.

Jeg synes det er mer oppsiktsvekkende at man allerede i juni 2008 kan kjøre 800 tråder på en enkelt prosessor uten å ta i bruk Hyperthreading-teknikker. Det går til og med innenfor drøye 100 watt effekt og til overkommelige priser på en helt vanlig desktop-PC. Jeg snakker selvfølgelig om den massivt parallelle flytetallsprosessoren Radeon HD 4850. 1 Teraflop på desktopen er en milepæl som endelig er nådd. Det er vel ikke mer enn ca et tiår siden 1 Gigaflop ble passert på desktoppen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke studert AMD/ATI sin GPU, men nvidia har en klar begrensning når det gjelder oppførselen til trådene og jeg vil tro AMD/ATI har tilsvarende.

 

Hos nvidia er det 32 tråder som "henger sammen" på det viset at de jobber på forskjellige data, men det kreves at de kjører nøyaktig samme instruksjon på samme tildelte klokkesyklus. Hvis bare en tråd avviker pga en branch så stopper de 31 andre trådene og venter på at alle får synket seg til samme instruksjon igjen. Så jeg vil si at disse tråd tallene til GPUer er ganske oppblåste. Det er med andre ord bare en kontrollenhet per "multi processor" som nvidia kaller det. En MP er vel en samling av 8 eller 16 stream prosessorer. Husker ikke nøyaktig antall i farten.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...