Gå til innhold

Windows XP lever litt lenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Microsoft har stor skyld i at Vista ikke har levert varene. Den var kraftig forsinket, samtidig som den leverte svært lite i forhold til forventningene.

 

Selv dualbooter jeg 64bit Business Edt. sammen med Gentoo og det har jeg gjort siden jeg kjøpte ny maskin i August 2007. Tidligere hadde jeg også testet 32 bit versjonen på en eldre maskin. Jeg må si at Vista virkelig har modnet seg siden første gangen jeg begynte å bruke det, og SP1 gjorde underverker iallefall på min maskin. Selv har jeg vært heldig med drivere til Vista, aldri noe krøll, med unntak av en Bluetooth dongle jeg rett og slett ikke får til å fungere.. Men er fullt klar over at mange sliter med drivere i Vista. Vista har som sagt modnet seg kraftig siste året, og med en relativt ny maskin fungerer det veldig bra idag, og etter min mening tok det dermed også kortere tid å modnes enn med XP som måtte ha 2 Service packs for å fungere greit.

 

De som lager programvaren har også skyld i at Vista ikke har levert varene. Det er mange større endringer i Vista som krever at mye må endres i programmene for at det skal kjøre skikkelig i Vista. Selv har jeg opplevd lite problemer fra Vista som OS, men hovedsaklig er det programmene jeg kjører som har gitt meg krøll. Men det ser ut til å løse seg sakte men sikkert det også. Jeg slet med at Opera hengte seg veldig ofte i Vista 64 bit, men 9.5 fungerer faktisk veldig bra, samme ser ut til å være tilfellet med nye firefox.

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg Microsoft vil snu og la XP leve enda ett år eller to til.

 

Grunnen er micro PC-er som Asus Eee og konkurrentene som verken har ressurser eller nok diskplass til å kjøre Vista. Skal Microsoft da ha en konkurrent på micro PC-ene må de la XP leve en stund til eller lage en mindre versjon av Vista.

Lenke til kommentar

Kjøper du Vista får du jo XP og. Du kan fritt nedgradere. Dette er jo en tjeneste MS har alltid hatt.

 

Folk tror at siden MS skal slutte å selge XP betyr at den er ikke lenger tilgjengelig, noe som er helt feil. Det betyr bare at XP pakken/eksen du ser i butikken vil ikke være i trykk lenger.

 

Har du en orginal OS fra MS kan du nedgradere til alle de tidligere versionene opp til den du har.

 

XP er ikke død, bare ute av syne.

 

http://www.informationweek.com/news/window...cleID=208402056

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Kjøper du Vista får du jo XP og. Du kan fritt nedgradere. Dette er jo en tjeneste MS har alltid hatt.

 

Folk tror at siden MS skal slutte å selge XP betyr at den er ikke lenger tilgjengelig, noe som er helt feil. Det betyr bare at XP pakken/eksen du ser i butikken vil ikke være i trykk lenger.

 

Har du en orginal OS fra MS kan du nedgradere til alle de tidligere versionene opp til den du har.

Er dette en tungvin prosess? Jeg regner f.eks. med at ikke Vista cd-keyen funker til WinXP, så må man bestille fra Microsoft? Og er det helt gratis eller kreves noe gebyr/porto?

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Ingen grunn til å tro at XP forsvinner med det første;

 

"Only 8 percent of developers are targeting Windows Vista according to a new report from analysts Evans Data Corporation. 49 percent of developers are developing for Vista's soon-to-be-discontinued predecessor, Windows XP, and even Linux is beating Vista, with some 13 percent of development focused on the open-source OS. " (arstechnica.com 22.juni)

Lenke til kommentar
Hva er InformationWeek for noe? Jeg har bare hørt om Informationweek. Uansett, hvorfor skal Home leve lengre enn Pro?

Jeg bruker bare Pro og er egentlig fornøyd. MS har endelig laget et solid OS og så faser de det ut. Noe forbanna dritt fordi jeg er avhengig av windows for spilling, ellers hadde jeg nok gått over på Linux for lenge siden.

Lenke til kommentar

Husk at slutt på salget ikke er det samme som slutt på kundestøtte. Kundestøtten varer i ennå mange år fremover. Det gjelder bare å hamstre lisenser på XP Pro før det salget stopper. NB. XP x64 kommer kun i professional-utgave.

 

 

Support lifecycle

 

Support for Windows XP without a service pack ended on September 30, 2004[48] and support for Windows XP Service Pack 1 and 1a ended on October 10, 2006.[49][50]

 

Windows XP Service Pack 2 will be retired on July 13, 2010, almost six years after its general availability.[51] As per Microsoft's posted timetable, the company will stop general licensing of Windows XP to OEMs and terminate retail sales of the operating system on June 30, 2008, 17 months after the release of Windows Vista.[52][53] However, an exception was announced on April 3, 2008, for OEMs installing to subnotebooks or UMPCs either until June 30, 2010, or one year after the availability of the next client version of Windows, code-named Windows 7 — whichever date comes later.[54][55][56]

 

On April 14, 2009, Windows XP will begin its "Extended Support" period that will last for 5 years until April 8, 2014.[57]

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP#Support_lifecycle

 

 

For brukere som allikevel føler at de blir "tvunget" til å gjøre et nytt valg på operativsystem, fremstår faktisk både Mac OS X og Linux og som gode alternativer. Skal man kjøre OS X, må man allikevel over på ny maskinvare (dersom man ikke kjører den som ligger på x86project.org), mens man på Linux helt greit kan bruke en 2-3 år gammel PC.

Jepp, når man blir sviktet på denne måten og blir presset på et unødvendig OS så skjønner jeg godt at IT-avdelinger blir forbannet og ser seg om etter bedre alternativer.

 

Windows XP Home Edition -> salget fortsetter

Windows XP Tablet PC Edition -> ??

Windows XP Media Center Edition -> ??

Windows XP Professional -> salget stopper om en uke

Windows XP Professional x64 Edition -> salget stopper om en uke

 

For alle som har slike lisenser, vær obs på at bruktprisen på slike lisenser vil fyke i taket. Mange bedrifter vil nok betale mye for å sikre seg en gyldig lisens etter at Microsoft slutter å tilby flere mye lisenser. Går man over til Linux kan man altså tjene en god slump. Som om ikke en overgang til Linux var lønnsomt nok fra før ;)

Lenke til kommentar

Selv om jeg er for en eventuell overgang til Linux så tviler jeg på at det blir så veldig lønnsomt, i hvertfall ikke i starten da alle de ansatte må lære seg å jobbe med et nytt OS.

Noe som både tar tid å sette seg inn i, og som går utover produktivitet i startfasen.

For ikke å snakke om kostnadene med å kurse de ansatte.

En brå overgang til Linux vil i værste fall kunne skade et firma, om det ikke planlegges godt, både økonomisk og praktisk i forveien.

Men, hvilken sjef vil vel installere Linux på alle datamaskinene på arbeidsplassen å bare gå utifra at alle skal jobbe like effektivt som før :p

Lenke til kommentar
Kjøper du Vista får du jo XP og. Du kan fritt nedgradere. Dette er jo en tjeneste MS har alltid hatt.

MS har ikke alltid hatt det, men jeg håper det går an å oppgradere fra Vista til XP professional (inkludert x64) og ikke bare til Home.

 

Ellers så er det trikset en glimrende måte å pynte på salgstallene for Vista.

 

Men, hvilken sjef vil vel installere Linux på alle datamaskinene på arbeidsplassen å bare gå utifra at alle skal jobbe like effektivt som før :p

f.eks de som ikke vil redusere effektiviteten ved å ta i bruk Vista. Et OS de ansatte må lære seg å jobbe med. Noe som både tar tid å sette seg inn i, og som går utover produktivitet i startfasen. For ikke å snakke om kostnadene med å kurse de ansatte. En brå overgang til Vista vil i verste fall kunne skade et firma, om det ikke planlegges godt, både økonomisk og praktisk i forveien.

Lenke til kommentar
Personlig tror jeg Microsoft vil snu og la XP leve enda ett år eller to til.

 

Grunnen er micro PC-er som Asus Eee og konkurrentene som verken har ressurser eller nok diskplass til å kjøre Vista. Skal Microsoft da ha en konkurrent på micro PC-ene må de la XP leve en stund til eller lage en mindre versjon av Vista.

Dette er nok en av de største grunnene ja. Kan ikke tenke meg til at MS lar en av de største nye trendene innen computing gå seg hus forbi.

Lenke til kommentar

på hardware siden vil jo en hel prisklasse forsvinne (den billigste klassen).

 

den klassen er mer en god nok til xp men for dårlig til å kjøre vista.

 

da gjør nok nye pcer en prishopp og legger seg på 10 tusen kr klassen.

 

hvorfor kan det ikke gå av seg selv i stede ?hvorfor skal MS tvinge frem et kunstig skifte

 

jeg er ikke helt opdater men klarer den svakeste prosessorene til Intel og Amd å kjøer vista for fult ?

Lenke til kommentar

Hmm, kanskje jeg skal gå hen og kjøpe en pro-lisens mens jeg fremdeles har sjansen. Selv om jeg har en lovlig Ultimate på maskinen velger jeg stort sett fremdeles alltid XP under oppstart. Hvorfor skal jeg betale for noe som gjør maskinen tregere og kjipere?

Problemet for Microsoft er mye at XP i disse dager er helt uproblematisk å cracke.

Lenke til kommentar
Hmm, kanskje jeg skal gå hen og kjøpe en pro-lisens mens jeg fremdeles har sjansen. Selv om jeg har en lovlig Ultimate på maskinen velger jeg stort sett fremdeles alltid XP under oppstart. Hvorfor skal jeg betale for noe som gjør maskinen tregere og kjipere?

Problemet for Microsoft er mye at XP i disse dager er helt uproblematisk å cracke.

 

Det er jo vista nå også.....

Lenke til kommentar

Jeg gir egentlig blanke i XP nå. Har installert Vista og det funker for meg. Like greit at jeg blir vant til dette nye OS'et før de gamle er helt utfasa og jeg må over på det uansett. Og hvis det skulle vise seg at Vista blir en ny Win Millenium kan man alltids gå tilbake. Men foreløpig har jeg null problemer, og nyter DX10. Er ikke så fattigrotte at jeg ikke kan oppdatere hardwaren min nå og da.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...