Gå til innhold

Senker spenningskravet for DDR3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lavere effektforbruk er en trend på tvers av IT-bransjen. DDR3L skal kunne gi inntil 10-20 prosent lengre batterilevetid på bærbare PC-er, sammenlignet med tradisjonell DDR3.

20% lavere effektforbruk for én komponent betyr ikke at en hel PC får inntil 20% lengre batteritid. Det skal tross alt litt effekt til resten av komponentene også.

 

Dette er bra men jeg tror ikke det vil få noen særlig innvirkning. Jeg tror produsentene vil velge 1,5V eller mer for å få mer penger for brikkene. Brikkene må naturlig nok klokkes noe ned for å takle lavere spenning. Siden høyere hastighet betyr mer penger så pumper de nok heller opp spenningen enn ned. DDR3L tror jeg bare blir et produkt vi ser i dyre bærbare PCer som f.eks Lenovo X-serien.

Lenke til kommentar
20% lavere effektforbruk for én komponent betyr ikke at en hel PC får inntil 20% lengre batteritid. Det skal tross alt litt effekt til resten av komponentene også.

 

begynte å lure på denne selv ...

Mulig det bare er meg, men synes veldig mange artikler her på hardware i det siste inneholder slike vesentlige detaljer som kan misforstås ...

Lenke til kommentar

Vitsen med DDR3L fremfor DDR3 er ennå lavere effektforbruk.

 

Grunnen til at du ser stadig større kjølere er at du ser på overklokkingsmoduler som stadig overklokkes mer, samt at store kjølere er et salgsargument for enkelte. Overklokkingsmoduler har mye høyere effektforbruk enn sine JEDEC-godkjente lillebrødre.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å ta ekstra med penger for LV komponenter. Det fungerer for CPU og det fungerer sikkert for RAM også.

 

Det store spørsmålet er om signalintegriteten blir vesentlig forverret. Det er jo egentlig servere med mye RAM som ville dratt mest nytte av slikt minne i tillegg til håndholdte enheter hvor resten av maskina også er veldig effektoptimalisert. jeg er imidlertid veldig usikker på om server leverandører vil ha dette i maskinene sine.

Lenke til kommentar
Det er fullt mulig å ta ekstra med penger for LV komponenter. Det fungerer for CPU og det fungerer sikkert for RAM også.

Nå bruker prosessorer generelt veldig mye mer effekt enn minnet så jeg vil anta at betalingsvilligheten for LV minne er mye mindre enn for LV prosessorer. Man må nok ned til under 10 watt prosessorer for at LV minne skal gi merkbart bedre batteritid. DDR3L kombinert med Intel Atom blir sikkert en god kombinasjon om det bare kommer brikkesett som støtter den kombinasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...