Gå til innhold

Test: Sony Ericsson G700


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har teste mobilen selv, og jeg fikk for første gang litt troen på SE igjen etter all feilproduksjon og kutting på servicebudsjett osv. Mobilen er god nok den, men ikke mere en det. Mitt intrykk er at den er enormt treg og dårlig respons. Funksjonsmessig stiller den godt og ligger på et akseptabelt prisnivå. Når det gjelder design er jo det en subjektiv mening, men jeg syntes den ligner hvitevareinnredningen fra 70tallet, så det trekker ned mitt totalintrykk, men som sagt treghet er det største problemet. Terningkast 4 burde vært høyt nok for denne.

Lenke til kommentar
G700 leverer sterkt i mange retninger, men er ikke helt fri for svakheter.

 

Les mer

 

Flott telefon som helt klart fortjener karakteren. At den oppleves som treg i noen sammenhenger, er sikkert en bug i FW som blir løst ved en FW oppgradering. Men amobil har jo tidligere sagt at SW-bugs ikke er noe man trekker for i tester da de mest sannsynlig blir rettet i en fremtidig FW versjon, men her velger man altså å sette dette på minuslisten. Inkonsekvent igjen av amobil.

 

Videre kan dere sikkert hoste opp en heller dårlig bortforklaring på hvorfor denne fikk 5 med anbefalt-stempel, mens storebroren(G900) fikk 5 uten å få anbefalt stempel? Inkonsekvent igjen.

 

Nå er det på tide dere tar til dere litt av kritikken.

Lenke til kommentar
G700 leverer sterkt i mange retninger, men er ikke helt fri for svakheter.

 

Les mer

 

Flott telefon som helt klart fortjener karakteren. At den oppleves som treg i noen sammenhenger, er sikkert en bug i FW som blir løst ved en FW oppgradering. Men amobil har jo tidligere sagt at SW-bugs ikke er noe man trekker for i tester da de mest sannsynlig blir rettet i en fremtidig FW versjon, men her velger man altså å sette dette på minuslisten. Inkonsekvent igjen av amobil.

 

Videre kan dere sikkert hoste opp en heller dårlig bortforklaring på hvorfor denne fikk 5 med anbefalt-stempel, mens storebroren(G900) fikk 5 uten å få anbefalt stempel? Inkonsekvent igjen.

 

Nå er det på tide dere tar til dere litt av kritikken.

 

Nå er det et kjent problem med SE og treghet i smartmobiler, kanskje de har blitt kalibrert bedre i fw oppdateringene, men det er ikke til å stikke under en stol at de fortsatt er trege. Som forklart i tidligere post, etter litt testing av denne syntes jeg amobil ga den en terning for mye. Men for all del, kunne jo være en mandagsutgave jeg testet.

Lenke til kommentar

Jeg syntes denne telefonen er helt tragisk.. Ett stort tilbakesteg teknologisk sett. UIQ som blir brukt er tydeligvis bra, og innebærer en del nyttefunksjoner. men resten av telefonen kunne kommet for over 1 år siden.. og vell så det.. UIQ OSet fortjener helt klart 5er.. selve telefonen fortjener 3..

 

Vist man kan få det nyeste UIQ på P1? vet ikke om man laste det ned.. Men den koster billigst 2794.. Så med nyeste UIQ knuser P1 denne telefonen når som helst..

 

Så ikke det sto en link til artikkelen: Slik vurderer vi.. så jeg går ut i fra at det som sto der ikke gjelder lengre/her.. For selv om dere tar hensyn til prisklasse når dere setter karakter, så har denne så lite teknologi at 5 burde vært langt i fra..

 

G900 har værtfall wifi.. og 5mpixel kamera.. Noe som er uvanlig bra på en smartphone..

Touchscreen eller ikke.. Smak eller behag.. ikke noe fordel noe av det..

G900 likte jeg bedre..

Lenke til kommentar
Det er sannsynlig at disse problemene blir fjernet i en fremtidig programvareoppdatering fra Sony Ericsson.

..det blir jo ikke mer sannsynlig, selv om det gjentas flere ganger.

 

Og nei, en kan ikke laste ned og installere siste versjon av UIQ, ei heller vil det bli oppdatert via firmware. For øyeblikket har UIQv3.3 vært ute i et halvt år, men hverken SE eller Motorola (som eier UIQ tech.) har tydeligvis noen planer om å bruke det i en telefon. De siste smart- telefonene har også blitt utsatt, angivelig fordi SE ikke klarer å bruke UIQ.

 

Så er det heller ikke siste versjon av UIQ3 som ligger med på g-serien, men en pyntet på versjon av den samme UIQ versjonen som ligger på p1, p990, m600 og w950/w960. Selv feil som eksisterte på m600 er ennå ikke blitt rettet opp, slik som "maks 300 tegn i input- felt" i opera (som har å gjøre med SE's mangel på vilje til å engasjere Opera for å få fikset problemet - Opera vet om problemet, og ber oss gå til SE), eller tilkoblingsproblemet i forhold til java- program om en ikke nødvendigvis bruker kontoen som står på toppen av prioritetslisten (som er en SE "innomhus" implementasjons- bug). Begge eksemplene (det finnes en god del fler) er problemer som veldig mange vil komme bort i før eller siden.

 

Ellers tillater jeg meg å nevne at utbedringer av UI i forhold til funksjonalitet har vi blitt ettertrykkelig garantert av SE at de ikke, under noen omstendighet, vil bruke tid på. Om dette gjelder fart i epost og meldings- programmet, ikke konsistent og hakkete kontakt- applikasjon, eller relativt seriøse problemer med obex (blåtann) overføringer - eller for eksempel ødelagte databaser ved synkronisering til Outlook. Eller det faktum at den innebyggede media- spilleren konsekvent henger om man spiller av streamet video eller lyd fra internett i mer enn ti minutter - dette spiller ingen rolle, sier Sony Ericsson.

 

Forøvrig har det seg slik at før g-serien offisiellt kom ut, kunne vi fra å se på test- enhetene slå fast at ingen av de kjente problemene hadde blitt utbedret. I stedet hadde SE brukt tid på å implementere en ny UI på toppen (panelene) som også bringer med seg sine egne problemer og buger - mest tydelig i forhold til farten på telefonen. Noe som er et resultat av dårlig programmeringsteknikk.

 

Det blir sagt i testen at slike problemer er vanlig på smart- telefoner, som forsåvidt er helt riktig - men i dette tilfellet snakker vi ikke om et OS eller en UI (altså UIQ) som er skyld i dette, men et dårlig gjennomført hasteprosjekt fra SE - som altså er blitt sveiset fast på telefonen, og er blitt utført i stedet for å ta tak i eksisterende og godt dokumenterte problemer i den underliggende implementasjonen SE har resirkulert til g- serien.

 

Merksnodig nok klarer aldri testere å få med seg slike ting når de tester en telefon produsentene allernådigst sender dem :p, men det er nå allikevel tilfelle at SE sender ut en ny telefon med et gammelt operativsystem - med velkjente feil. Samtidig som de ikke benytter seg av nyere versjoner av UIQ (med widgets, Opera 9.5 og paneler), fordi de etter sigende har problemer med å få telefonen stabil nok.

 

Ironisk nok hadde vi også dette problemet når p1 kom ut for et år siden. Som om... den rett og slett ikke var testet spesiellt godt, og at programmene SE hadde laget var skikkelig hårete implementert. Samtidig som hobby- programmerere leverer mer stabile og gjennomførte produkter til plattformen. Ja - hva denne tregheten på telefonen skyldes er et mysterium.

Endret av nipsen
Lenke til kommentar

I testen på G900 gav dere den ikke "anbefalt" stempelet fordi den ikke passet for folket flest... hva er det som gjør denne telefonen for mer "for folket"? Den har dårligere kamera og ingen Wi-fi, men koster noen hundrelapper mindre, men det gjør den jo ikke "mer for folket".

Kan det være at det var en annen anmelder som skrev denne testen, eller var det en annen grunn? jeg syns han som skrev testen av G900 klaget mye mer over telefonen en Marius gjør her... Syns dere kunne snakket mer sammen.

bra test ellers!

Lenke til kommentar
G700 leverer sterkt i mange retninger, men er ikke helt fri for svakheter.

 

Les mer

 

Flott telefon som helt klart fortjener karakteren. At den oppleves som treg i noen sammenhenger, er sikkert en bug i FW som blir løst ved en FW oppgradering. Men amobil har jo tidligere sagt at SW-bugs ikke er noe man trekker for i tester da de mest sannsynlig blir rettet i en fremtidig FW versjon, men her velger man altså å sette dette på minuslisten. Inkonsekvent igjen av amobil.

 

Videre kan dere sikkert hoste opp en heller dårlig bortforklaring på hvorfor denne fikk 5 med anbefalt-stempel, mens storebroren(G900) fikk 5 uten å få anbefalt stempel? Inkonsekvent igjen.

 

Nå er det på tide dere tar til dere litt av kritikken.

At du mener det "sikkert er en bug", betyr ikke at det beviselig er det.

 

At amobil ikke tar med det som beviselig er bugs i negative trekk er helt greit.

 

At du trekker konklusjonen "Jeg mener at det amobil har funnet negativt her sikkert er en bug, så da er amobil inkonsekvente" er noe stort fjolseri, da den ENESTE kilden til at det de har trukket for visstnok er en bug er DEG, og ingenting opplyst offisielt noe som helst sted.

 

Men takk for dagens lille latter :).

Lenke til kommentar
G700 leverer sterkt i mange retninger, men er ikke helt fri for svakheter.

 

Les mer

 

Flott telefon som helt klart fortjener karakteren. At den oppleves som treg i noen sammenhenger, er sikkert en bug i FW som blir løst ved en FW oppgradering. Men amobil har jo tidligere sagt at SW-bugs ikke er noe man trekker for i tester da de mest sannsynlig blir rettet i en fremtidig FW versjon, men her velger man altså å sette dette på minuslisten. Inkonsekvent igjen av amobil.

 

Videre kan dere sikkert hoste opp en heller dårlig bortforklaring på hvorfor denne fikk 5 med anbefalt-stempel, mens storebroren(G900) fikk 5 uten å få anbefalt stempel? Inkonsekvent igjen.

 

Nå er det på tide dere tar til dere litt av kritikken.

At du mener det "sikkert er en bug", betyr ikke at det beviselig er det.

 

At amobil ikke tar med det som beviselig er bugs i negative trekk er helt greit.

 

At du trekker konklusjonen "Jeg mener at det amobil har funnet negativt her sikkert er en bug, så da er amobil inkonsekvente" er noe stort fjolseri, da den ENESTE kilden til at det de har trukket for visstnok er en bug er DEG, og ingenting opplyst offisielt noe som helst sted.

 

Men takk for dagens lille latter :) .

 

Hva med Mp3 mobilen som ikke kunne spille mp3 da? Le litt av den istedet du. Og så kan du etterpå le litt av et mobilsted faktisk ga denne 6 og anbefalt stempel. Det er morsomt det. Men pytt, pytt, det var jo tross alt en Nokia... ;)

Lenke til kommentar
Kan ikke du istedenfor å gå videre faktisk kommentere det jeg skrev om? Eller finner du ingen vei ut av situasjonen?

Hvis du klarer å lese det jeg skrev, så ser du at mitt oppfølgingspørsmål er en direkte kommentar til det du skrev. Hva vil du at jeg skal skrive? At å trekke for en SW bug er helt i orden, så lenge det kun gjøres på utvalgte modeller? Hvis du forlanger at jeg skal svare på dine kommentarer, forventer jeg at du svarer saklig på mine også. Men du vil heller høste billige poeng, og ta mine uttalelser ut fra sammenhengen, og prøve å vir debatten ut på et annet grunnlag enn det oprinnelige.

Endret av Alastor
Fjernet reaksjon på moderering.
Lenke til kommentar

Mitt poeng var at det ENESTE som tilsa at dette var en softwarebug, det var det at DU mente det var det.

 

Dermed falt hele argumentasjonsrekka di.

 

Men du så ikke poenget.

 

Jeg har fjernet en del av ditt innlegg, ønsker du å diskutere off topic ang dine advarsler, som forøvrig ikke er utdelt fordi du er uenig i synspunkter (dette er tross alt et diskusjonsforum), men fordi du gikk på person og ikke sak, så ta det på pm :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Mitt poeng var at det ENESTE som tilsa at dette var en softwarebug, det var det at DU mente det var det.

 

Dermed falt hele argumentasjonsrekka di.

 

Men du så ikke poenget.

 

Nei selvfølgelig, men hva skal da avgjøre hva mest sannsynlig er en bug og hva som mest sannsynlig ikke er en bug. Jeg mener at det mest sannsynlig var en FW bug som førte til at Mp3 mobilen ikke kunne spille mp3, men jeg vet jo ikke. I UIQ sin sammenheng, har samtlige telefoner som har blitt lansert med denne versjonen av symbian, hatt bugs som gjorde telefonene trege. Har hatt 3 stk og alle hadde disse symptomene ved tidlig FW versjon, men ble fikset i nye FW-oppdateringe. Derfor er det meget sannsynlig at dette dreier seg om en fiksbar bug. Hva får deg til å tro det motsatte?

 

Jeg har fjernet en del av ditt innlegg, ønsker du å diskutere off topic ang dine advarsler, som forøvrig ikke er utdelt fordi du er uenig i synspunkter (dette er tross alt et diskusjonsforum), men fordi du gikk på person og ikke sak, så ta det på pm :) .

 

Det hadde vært helt på sin plass å la mitt innlegg stå da det peker på en helt fundamental feil her på forumet. Men det var vel ikke i tråd med god gammeldags amobil tradisjon å poengtere noe som er så åpenlyst?

Endret av poe
Lenke til kommentar

Vel, hvis det ikke er en software- bug, så burde vel testen ha trukket for at det er svak prosessor, ikke sant? Så du kan jo muligens ta det litt med ro i forhold til "det eneste som tilsier at".. for testen begrunner heller ikke veldig godt hvor setningen om software- bugs kommer fra.

 

Uansett - hvis folk gadd å sjekke, så ville de finne ut at buss- hastigheten og overføring mellom lager og ram er stort sett den samme på de aller fleste av disse telefonene. Det samme går på wlan hastighet, osv - det går på buss- hastighet på telefonen, og buffer- kapasitet på chipen det også, mye mer enn det går på prosessor. Spesiellt når en har en matteprosessor - det dreier seg ikke om store mengder data her.

 

Så det er stort sett implementasjon av software som er problemet. Og med mindre det dreier seg om store og tunge dekomprimeringer av film eller slikt, så er hakking og treghet på grunn av dårlig programmering som ikke er tilpasset en mobiltelefon.

 

Eksempel: når panelene begynner å hakke, hva kommer det av? For lite ram? Aldeles ikke. For mange prosesser i bakgrunnen? De aller fleste prosessene stoppes eller er inaktive når de kjøres i bakgrunnen (samt at ram som blir brukt fris opp). Og transport- apier for data og slikt er vanligvis ikke så tunge at de stopper en tegning av en buffer (om den ikke skal transformeres i 3d via software eller noe i den duren). For det som stopper det hele opp, er at disse programmene skriver i hytt og pine til "disk", og er ikke optimisert for å kjøres på et system med en treg flash- disk. Samtidig som å forhåndslaste resursser er noe som er en mer eller mindre ukjent ting for SE.

 

Og jeg tror vel nesten at med mindre noen sparker alle koderne på SE, og insisterer på å utbedre det hele systemet fra bunnen, så blir ingen ting gjort med akkurat dette. Fordi SE ikke aksepterer at det er et problem, eller fordi de nekter å ansette folk som kan det de driver med, eller fordi de satser på at ikke folk bryr seg nok til å klage eller ikke kjøpe telefonen uansett. Kanskje det er en kombinasjon, hva vet vel jeg.

 

Problemet for brukere er kanskje at mye av implementeringen SE har sveiset fast altså ikke har noe med UIQ å gjøre, eller hvor seigt eller ei Symbian er. Og det er kanskje ikke så lett å forstå, at UIQ ikke står for veldig mye av verktøy- implementasjonen, men bare rammeverket. Ikke så lett for SE heller, tydeligvis, som har begynt å satse på WM (som jo som kjent endte opp med de samme problemene)..

 

Seriøst - det er så nære. Det er så sinnsykt nære. Det er omtrent som om en har kjøpt et nytt SLI skjermkortsett - bare for å finne ut at chipen på skjermkortet krever å ha Windows installert, samtidig som en kjører Outlook, og må ha Messenger åpen hele tiden for å få lov til å åpne noen andre program. Samt at Messenger og Outlook henger i 16 millioner farger når nett- kontakten går ned, og ellers sinker hele systemet.

 

For telefonen er bra, den. Riktig fin telefon - softwaren SE har programmert inn, derimot (altså ikke OpenOffice eller Opera som følger med UIQ pakken - men all implementasjon av telefonverktøy, mekanikk bak UIen, bakgrunnsprosesser, signalhåndtering, batterisparing, hjemmeskjermen, etc.. der er det MYE å gå på..).

Lenke til kommentar
Jeg har fjernet en del av ditt innlegg, ønsker du å diskutere off topic ang dine advarsler, som forøvrig ikke er utdelt fordi du er uenig i synspunkter (dette er tross alt et diskusjonsforum), men fordi du gikk på person og ikke sak, så ta det på pm :) .

 

Det hadde vært helt på sin plass å la mitt innlegg stå da det peker på en helt fundamental feil her på forumet. Men det var vel ikke i tråd med god gammeldags amobil tradisjon å poengtere noe som er så åpenlyst?

 

Det er ingen av oss moderatorer som jobber for amobil.no, eller har noe særlig tilknytning til de. Vi jobber frivillig for diskusjon.no, et diskusjonsnettsted.

 

Vi tar oss av de områdene diskusjon.nos debattdeltakere går over streken i forhold til de retningslinjer som er satt for diskusjon.no. Nevnte retningslinjer du har akseptert når du valgte å registrere deg på diskusjon.no. Når du da bryter disse retninglsinjene, som du har akseptert, har du også akseptert at reaksjoner kan komme, og kommer. Og la meg presisere igjen - dine advarsler kommer ikke som følge av at du er uenig, men at du bryter våre regler for debatteknikk.

 

Er du uenig i retningslinjene du aksepterte ved registrering på diskusjon.no, er det bare å finne seg et annet forum. Det bestemmer du selvfølgelig selv.

 

Ønsker du dette videre utdypet, send meg en pm. Jeg er ikke interessert i å diskutere videre off topic med deg da dette hindrer andre i å få snakket rolig om emnet. Men på PM er du velkommen til å diskutere alt du vil.

(Dette betyr at jeg vil starte å slette innlegg som kommenterer videre off topic)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...