Gå til innhold

Wine er ferdig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Linux ble nettopp et mye mer interessant operativsystem for meg :D Jeg må innrømme at jeg føler jeg er så avhengig av windows at jeg nesten ikke tør snakke høyt om det som er negativt med det, men med programmer som wine gjør en overgang til linux noe mer aktuellt hvertfall :yes:

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med _ziggy_.

 

Jeg skulle gjerne hoppet over til Linux for lenge siden, men vært nølende ettersom jeg er veldig avhengig av å kunne bruke Adobe sine programmer (forholdsvis Photoshop, Illustrator og Flash). Spilling gjør jeg for det meste på DS'en min, så spilling har aldri vært et problem for meg.

 

Men hvordan vil programmer kjørt via Wine fungere ytelsesmessig? Største problemet mitt med Windows i senere tid er at den krever så utrolig mye av ressursene til PCen. Jeg ønsker derimot et operativsystem som bruker så lite som mulig slik at jeg kan bruke mest mulig kraft i programmene i stede. Vil vinningen gå opp i spinningen eller vil Wine bruke minimalt med kraft?

Lenke til kommentar

Programvare er dop. Jeg har over årene gjort meg avhengig av ulike programmer for Windows som er (nokså) godt integrerte. Et eksempel er Word sammen med Endnote og Mathtype. Kan man får denne integrasjonen til å virke ved bruk av Wine?

 

Heldigvis jobber OO-teamet med en referanse-manager, men enn så lenge er det lite på den fronten for Linux. LaTex (LyX med BibTex) er et alternativ, men krever en betydelig investering av tid (ansett plattform).

 

IP

Lenke til kommentar

Kan ikke du kjøre det gjennom Wine, så kan du i "verre" tilfelle kjøre det via emulert windows i fullscreen, via f.eks "www.virtualbox.org" funker flott når keg trenger et tyngre elektronikkprogram.

Selv kjører jeg for øyeblikket bare CLUE gjennom wine, men tenker på å bruke Crossover/Wine for Outlook.

Lenke til kommentar

Jeg ser frem til å teste ut Wine 1.0 nå, etter litt dårlige erfaringer ved tidligere testkjøringer. Det var vel 0.97 eller noe slikt den siste jeg prøvde. Men jeg må si jeg ikke har de helt store forventningene til en ny test. Da får jeg heller bli positivt overrasket dersom det viser seg at min skepsis blir gjort til skamme. :)

Lenke til kommentar
Jeg må si meg enig med _ziggy_.

 

Jeg skulle gjerne hoppet over til Linux for lenge siden, men vært nølende ettersom jeg er veldig avhengig av å kunne bruke Adobe sine programmer (forholdsvis Photoshop, Illustrator og Flash). Spilling gjør jeg for det meste på DS'en min, så spilling har aldri vært et problem for meg.

 

Men hvordan vil programmer kjørt via Wine fungere ytelsesmessig? Største problemet mitt med Windows i senere tid er at den krever så utrolig mye av ressursene til PCen. Jeg ønsker derimot et operativsystem som bruker så lite som mulig slik at jeg kan bruke mest mulig kraft i programmene i stede. Vil vinningen gå opp i spinningen eller vil Wine bruke minimalt med kraft?

 

Høres ut som du burde ha hoppet til mac isteden.

Man får jo alle adobe programmene til mac +at man har sånt som wine til windows ting.

 

Uansett, 15år er en stund ja, var på tide at 1.0 kom :)

Lenke til kommentar
Men hvordan vil programmer kjørt via Wine fungere ytelsesmessig?

 

Generelt er ikke ytelsen noe som helst problem, i heavy 3D-spill er det litt opp og ned i opplevelsen og FPS varierer en del, flere spill gir deg *bedre* ytelse gjennom Wine på GNU/Linux enn du får direkte i Windows, mens andre igjen er så som så. Vanlige programmer (ikke spill) slår nesten alltid positivt ut på ytelsen, det er et minimalt overhead å kjøre gjennom Wine som lett kompenseres gjennom bedre generell ytelse i Linux.

Problemet fortsetter å være om programmet faktisk fungerer eller ikke, store mengder programvare fungerer nå "tilnærmet prikkfritt", men det kan være langt fra godt nok.

Endret av PHPdude
Lenke til kommentar
Men hvordan vil programmer kjørt via Wine fungere ytelsesmessig? Største problemet mitt med Windows i senere tid er at den krever så utrolig mye av ressursene til PCen. Jeg ønsker derimot et operativsystem som bruker så lite som mulig slik at jeg kan bruke mest mulig kraft i programmene i stede. Vil vinningen gå opp i spinningen eller vil Wine bruke minimalt med kraft?

Kommer helt and på programmet. Noen program kjører utrolig nok bedre igjennom wine.

Wine bruker ikkje noe særlig med prosesskraft eller noe i seg selv, ettersom det stort sett bare er et program som sender signaler videre til en prosess i linux tilsvarende den som windows har.

Men, ja, noen programmer går vesentlig dårligere igjennom wine da. Dette stort sett program som bruker Direct 3D.

Sjekk ut http://appdb.winehq.org/ for å finne ut hvor bra programene du trenger støttes. Du kan søke etter program på menyen på siden der...

Om den har gull eller platinum status tror eg nok i hvert fall det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Jeg sitrer! Er tiden inne nå for å bli kvitt Windows på private'n? Er det nå jeg endelig kan tvinge meg heeelt over? Som sagt før, er det min nærmest narkotiske avhengihet til spillserverien Civ som har holdt meg igjen på Windows. Tror helgen skal gå med til å prøve ut dette! :D

 

Om du tenker på Civilization serien så kjører den helt fint i både Wine og Cedega :)

Lenke til kommentar

Takk for svaret PHPdude!

 

PCen skal uansett formateres om ikke så altfor lenge, så da kan jeg jo alltids kjøre et lite eksperiment og se om det fungerer for mitt bruk.

 

Da er det bare å begynne å pløye gjennom de forskjellige Linux varriantene og finne et lettbrukelig, stabilt og ressursgjerrig system. :)

Lenke til kommentar
(...)

Høres ut som du burde ha hoppet til mac isteden.

Man får jo alle adobe programmene til mac +at man har sånt som wine til windows ting.

 

Uansett, 15år er en stund ja, var på tide at 1.0 kom :)

Wine-porten til Darwin er ikke i nærheten av å være like komplett som FreeBSD og GNU/Linux-versjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...